30 May 2007
Ekonomisti
"On (Dinkić) je prihvatio brojne sugestije koje su se čule na okruglom stolu i najavio aktiviranje Agencije za mala i srednja preduzeća i njeno povezivanje s Fondom za razvoj, kao i spajanje dve agencije koje se bave podsticanjem izvoza u jednu, "jer je rast izvoza jedan od ključnih prioriteta nove vlade" naglasio je Dinkić uz ocenu da ukoliko ne budemo uspeli da kroz rast izvoza smanjimo spoljnotrgovinski deficit, moraćemo to da radimo na strani uvoza."
Iz ovoga bih izvukao neke opšte zaključke o srpskim ekonomistima.
1) Naši ekonomisti i dalje predlažu državni koncept razvoja. Oni ozbiljno misle da razvoj donose agencije i fondovi. Ja uopšte ne znam odakle crpe te ideje, jer čak i ako pogledate radove svetskih ekonomista naklonjenijih državnoj intervenciji, teško ćete naći da neko od njih propagira agencije i fondove za razvoj.
2) Naši ekonomisti redovno brkaju uzrok i posledice. Oni vide da razvijene privrede imaju veliki izvoz, pa iz toga zaključuju da je izvoz pokretač razvoja. A ako je izvoz pokretač razvoja, onda izvoz treba nekako podsticati. Istina je, međutim, da je veliki izvoz samo jedna posledica dobrog rada privrede. A za dobru privredu potrebni su, kao što znamo, niski porezi i efikasne pravne institucije.
Isto je i sa malim i srednjim preduzećima. Zato što su ih videli u Švajcarskoj, oni misle da mala i srednja preduzeća treba posebno podsticati. Tako je i Staljin video železare u Engleskoj pa je mislio da i SSSR treba da gradi svoje. Ali u pitanju je ponovo brkanje uzroka i posledice. Mala, srednja, velika, ili kakva god treba preduzeća nastaju kada se lepo urede institucije. Preduzetnici sami shvate da li za poslove koji u ovom trenutku odgovaraju Srbiji treba osnivati mala ili velika preduzeća. Mala i srednja preduzeća su dobra samo ako kao takva izrastu spontano, konkurencijom u tržišnom okruženju.
3) Naši ekonomisti su u paranoičnom iracionalnom strahu od spoljnotrgovinskog deficita. Kada ih pitate da objasne zašto je taj deficit strašan oni ne umeju. Kao što i ne razumeju da je deficit neminovna posledica velikog priliva kapitala, ni štetna ni korisna. Zato je taj strah iracionalan, kvazi-religijski. Posledice tog neznanja su jako štetne, jer kao što nam ministar Dinkić kaže, Vlada će pokušati da deficit smanjuje na strani uvoza. Podsećam da kada smo poslednji put smanjivali deficit na strani uvoza uvedena je zabrana na uvoz automobila starijih od 3 godine, kojom se građanima i privredi i dalje nanosi velika šteta.
Blobiranje
Naravno, u postu nisu dati bilo kakvi dokazi o tome koliko takav vid subvenicioniranja ima efekta, ali sam našao nešto slično na drugom mestu. Pogledajte grafik u ovom dokumentu (na strani 3). Grafik daje odnos između toga koliko je država uložila u produkciju filmova i iznosa koji su ti filmovi zaradili na stranim tržištima. Austrija, kao najgori primer, je na svaki dolar zarađen u bioskopima van Austrije uložila skoro 29 dolara iz budžeta. Samo Češka i Poljska imaju taj odnos ispod jedan. Ne verujem da je u književnosti mnogo drugačije.
Danijel, pre i posle
Generalno Danijel ne nudi rešenje ali prognozira budućnost koju će karakterisati deficiti, inflacija i dugovi. Ne mislim da je situacija tako kritična. Možda nećemo imati privredni rast koji bi mogli da imamo daljom liberalizacijom, ali je krah ekonomije malo verovatan.
29 May 2007
Ko je ovde kriminalac
Petnaest osoba uhapšeno zbog sumnje da su falsifikovale dokumenta o uvozu nafte iz Grčke, saznaje B92.
Oni se sumnjiče da su u dužem periodu uvozili naftne derivate iz Grčke prikazujući ih kao naftne derivate namenjene proizvodnji, odnosno prikazujući ih kao odmašćivače, a zatim ih prodavali privatnim pumpama i na crnom tržištu. ... Prema saznanjima B92, ta grupa je oštetila državni budžet za oko deset miliona evra.
Da sam ja pisao istu vest, ona bi glasila ovako:
Uhapšena je grupa preduzetnika koja je kupovala benzin u Grčkoj i njime snabdevala potrošače u Srbiji. Uvozom benzina po nižoj ceni ova grupa je zaobilazila zabranu uvoza naftnih derivata koju je država uvela da bi svojoj kompaniji NIS omogućila veći profit, i tako za 10 miliona evra umanjila zaradu državne kompanije i budžeta. Zbog izbegavanja zabrane uvoza naftnih derivata, novinari su ovu grupu preduzetnika nazvali kriminalcima.
Stručnjaci Tržišnog rešenja međutim procenjuju da je samonametnutim sankcijama na uvoz benzina i monopolizacijom unutrašnjeg tržišta u poslednjih pet godina Vlada Srbije oštetila Srbiju za mnogo veći iznos -- verovatno više od milijardu evra. Kao i uvek kada se radi o sankcijama, šverc benzina je olakšavao snabdevanje potrošača i omogućio niže cene.
Ovi ljudi su kriminalci samo zato što ih je država napravila kriminalcima. Ja nemam moralni problem sa izbegavanjem monopolističkih državnih uredbi. Ovaj nedozvoljeni uvoz benzina je bez sumnje bila čista dobit za potrošače koji su ga kupovali, i indirektno i za celu Srbiju. Ko je onda kriminalac -- onaj ko nam zabranjuje da trgujemo i time nam nanosi štetu, ili onaj ko se ne obazire na takve nelegitimne zabrane i pri tome stvara opštu ekonomsku korist?
Tekst o Kosovu
Država i sport
Naravno, ne znam detalje, ali čisto sumnjam da je Velja dao svoje lične pare za miting. Ako jeste - svaka čast. Ako nije, voleo bih da nam objasni na kojoj budžetskoj liniji Ministarstva za infrastrukturu su namenjene pare za sport i to još u vreme privremenog finansiranja. Mada, da budem iskren, uopšte ne verujem da su pare iz budžeta. Mnogo je lakše da JAT, Železnica ili Putevi Srbije budu sponzori mitinga.
Amnestija i polovni automobili
Međutim, mislim da to nije toliko ni bitno. Mislim da jeste veoma bitno da amnestija ne pređe u naviku, kao što je bio slučaj 90-ih godina, kada su omogućavali preregistracije svakih 6 meseci (ja sam vozio automobile sa tablicama Belog Manastira i Pljevalja, čak sam imao i prijavljeno prebivalište, a da i ne znam gde se tačno nalaze ta mesta).
Nabolje rešenje je, naravno, ukidanje obaveznog euro 3 standarda i smanjenje carine na maksimalno 5%. Mislim da će do smanjivanja carine doći jer se samo radnici Zastave zalažu za zadržavanje carina, a i SAA će dovesti do toga. Što se ukidanja euro 3 standarda tiče, nisam optimista jer sadašnja situacija pogoduje i svim uvoznicima novih automobila, od kojih su neki politički veoma bitni.
28 May 2007
Hoću, majke mi!
Bad policy is good politics
1. Dobar policy je dugoročan a dobra politika kratkoročna. Primer za ovo su državna osiguranja, koja su, uz ovakvu demografiju, neodrživa. Kakav interes ima političar da danas pokreće to pitanje? To mu neće doneti glasove na izborima. Bolje da se deficit fondova nadoknađuje iz budžeta.
2. Dobar policy posmatra efekte na celo društvo, dobra politika gleda samo segmente društva kojima onda udovoljava. Carine i subvencije su klasični primeri. Kakav interes ima političar da ih sada ukine? Nikakav.
3. Dobar policy je zasnovan na analizi i principima, dobra politika na emocijama. Ko još u Srbiji racionalno razmatra pitanje Kosova, na primer?
4. Dobar policy razmatra troškove i koristi od određene politike. Dobar političar priča samo o koristima.
Znači, ako hoćete da se bavite policy-jem, analizirajte sve dugoročne efekte na celo društvo. Ako hoćete da se bavite politikom, usmerite se na nekoliko segmenata populacije i probajte da ih ubedite da ćete za njih nešto uraditi čim dođete na vlast. Koliko vidim, naši političari već znaju ove lekcije. Analitičari i novinari imaju još puno da nauče.
Absurd
PS:
Pogledajte Markov komentar. Propustio sam deo u tekstu gde autor kaže da su domaće firme oštećene jer nemaju 20% prednosti u odnosu na preduzeća iz inostranstva. Ova odredba zakona o javnim nabavkama naravno radi na štetu poreskih obveznika i zato je treba ukinuti.
27 May 2007
Dan milicije
Ovo naravno nema mnogo veze sa temama koje se obično obrađuju na Tržišnom rešenju ali sam imao potrebu da prokomentarišem jer me bahato ponašanje državnih službenika iritira više od velike državne potrošnje.
Ideja - pravo ili ne
Najčešći argument koji se koristi u odbrani prava na intelektualnu svojinu je izjednačavanje prava na posedovanje ideje sa pravom na posedovanje imovine. Na taj način recimo kopiranje muzike i krađa kola bi trebalo da su isto. Nisu. Ako mi neko ukrade kola ja ih više nemam. Ako kopiraju moj disk ili prepišu moju priču ja i dalje imam svoj primerak. Neko takođe ulaže rad i sredstva za proizvodnju (disk i kompjuter, ili olovku i papir). Tomas Džeferson je otprilike rekao, moguće je zapaliti sveću o sveću i pri tom ne ugasiti plamen.
Malo je verovatno da bez zaštite intelektualne svojine ljudi ne bi bili motivisani da stvaraju. Madona ne bi postala računovođa a teško da bi i Pfizer počeo da proizvodi kolače umesto lekova. Jednostavno našli bi druge načine da naplate svoj rad. Na primer u 19. veku u Americi samo su domaći autori imali zaštićena prava. U to vreme u Americi Čarls Dikens, Englez, je bio najprodavaniji autor. Iako nije bilo zakonske osnove Čarls je dobijao novac od izdavača u Americi, koji su osećali potrebu da nagrade slavnog autora. Autor je tako bio nagrađen za svoj rad bez državne prinude.
Prava na intelektualnu svojinu tako predstavljaju ništa drugo nego zakonom zaštićen monopol. Srećom, razvoj tehnologije sve više komplikuje sprovođenje ovih monopola. EMI, jedna od najvećih muzičkih distributera, je već dozvolio neograničeno kopiranje muzike. Sigurno je da je to budućnost. Ideju je moguće sačuvati jedino ako je držite kao tajnu. Eto zašto recept za Koka-kolu na primer nikada nije patentovan.
26 May 2007
25 May 2007
Krenule su reforme!
Na prvoj sednici nove Vlade je bilo samo reči o kadrovskim pitanjima, što je valjda i normalno. Ali, šta mislite, koji je prvi zakon koji je Vlada prosledila Narodnoj skupštini, već na drugoj sednici? Da li je nešto vezano za ukidanje poreza na prvi stan, smanjenje poreza na hardver, povećanje zaposlenosti, smanjenje siromaštva, pristupanje EU, uravnoteženiji regionalni razvoj ili očuvanje teritorijalnog integriteta Srbije?
Odgovor je, naravno, NE. Radi se o Predlogu Zakona o izmenama Zakona o javnim službenicima. Jedna od odredbi tog zakona je da se pomoćnici ministara (i još neke bitne kategorije) ubuduće biraju na konkursu. Rok za primenu te odredbe je 1. juli ove godine. Predlogom novog Zakona, taj rok se pomera na 1. maj 2008. Da sam zao čovek, pomislio bih da je to zato što više vole da postavljaju partijske aparatčike nego stručnjake. Zvanično obrazloženje je da tehnička vlada nije mogla nikoga da postavlja, pa da zato rok mora da se promeni. Jednostavno, nema vremena.
Bulevar Ratka Mladića
Tupoljevom u svet
I pored toga što verujem da niko neće kupiti JAT pod ovim uslovima smatram da je ideja o prodaji odlična ali da je motivacija pogrešna. JAT treba da se proda ili zatvori ne zato što je "potencijalno" nekonkurentan već zato što je u državnom vlasništvu.
24 May 2007
Šta je to privatizacija
Po meni, firma je privatizovana tek onog časa kada na njeno poslovanje isključivo utiču privatni interesi vlasnika. Da pojednostavim, sve dok vlada imenuje makar jednog člana Upravnog odbora, to nije privatna firma. Po Đeliću, firma je privatizovana čim u UO sedi makar jedan član koji ne zastupa vladu. Po Iliću, firma je privatizovana čak i ako u UO sede ljudi koji ne zastupaju vladu države na čijoj teritoriji se firma nalazi. Ilić sasvim sigurno nije u pravu, ali da li sam u pravu ja ili Đelić?
Strateški interes
Sveta voli Zoću
Sveta altruista je zbunjen što ova inicijativa nije naišla na odobravanje Ministarstva finansija kada se već koristi u razvijenim zemljama. (Doduše koristi se i Krek pa Rajfajzen još uvek ne nudi kredite za ovu namenu). Čovek je čak spremio i predlog zakona ali ne vredi gluvom govoriti, razočarano će bankar.
Očigledno je da u ovoj šemi profitira isključivo Sveta. Njegova banka bi u ovom slučaju dobila nove štediše i sredstva za ulaganje a on verovatno povišicu jer je napisao predlog zakona. Sveta zna da će račun na kraju platiti poreski obveznici ali se lukavo dosetio da zamoli druga Zorana Popova Zoću, ekonomistu i analitičara, da objasni raji zašto je to dobro za njih. Zoća ekspert autoritativno zaključuje da će Svetin plan obezbediti nova radna mesta u oblasti stanogradnje i drugim sektorima industrije, ali zaboravlja da spomene radna mesta koja će se zatvoriti kao posledica većeg oporezivanja.
Nije poznato da li je Zoća dobio čašicu vinjaka za svoju brilijantnu teoriju o zapošljavanju ili je u pitanju posledica neznanja. Bilo bi mi lakše da je u pitanju vinjak.
Disclaimer: Ljubav između Svete i Zoće je isključivo neuka pretpostavka autora a ne odraz uređivačke politike Tržišnog rešenja.
23 May 2007
Besmislica 2
Послодавац добија субвенције за отварање и опремање радних места за најмање пет незапослених лица која ће радити са пуним радним временом у трајању од најмање две године... Субвенција је једнократна и износи 100.000 динара по једном новозапосленом.
Znači oni misle da se tako može smanjiti nezaposlenost. Ali ako se nezaposlenost tako smanjuje, zašto onda ne uvedemo stalne subvencije, svakog meseca? Da ko god prima platu dobije još 100 evra iz budžeta mesečno? Zar to neće podstaći još veću zaposlenost?
Naravno da to ne bi radilo, jer neko mora i da puni budžet. Kad se ovako dovedu do krajnjih konsekvenci vidi se da su ovakve politike besmislene. Ali ako su besmislene u svojoj krajnosti, onda su besmislene i na svim nivoima. Jedino što se u krajnostima posledice jasnije vide.
Nevidljiva posledica je što da biste nekome dali 100 hiljada, vi prvo morate nekom drugom da ih oduzmete. Ali to nije ceo problem. Pravi problem je što država može oduzeti dohodak samo od onih koji ga stvaraju, od onih koji su stvarno produktivni. Što znači da ovakvim uzimanjima država sputava normalnu ekonomsku aktivnost, a onda, kada ga procedi kroz birokratski aparat, taj novac ulaže u nešto što je manje produktivno, odnosno radna mesta tamo gde ona inače ne bi nastala. Tako je krajnji neto efekat ove konkretne politike smanjenje ukupnog broja radnih mesta, i naročito smanjenje broja produktivnih radnih mesta. Koja su radna mesta nastala videćemo, a koja su tačno radna mesta nestala nećemo nikada znati. Ali znamo da su to bila radna mesta u pravim produktivnim aktivnostima.
Besmislica 1
Prorektor Branko Medojević tražio je u više navrata od Ministarstva za nauku da se Uredba promeni i da se mladim parovima omogući otkup stanova po građevinskoj ceni. U martu ove godine Uredba je delimično promenjena i dozvoljen je otkup sa 30 odsto popusta na tržišnu cenu. Međutim, to je opet 200 evra više od građevinske.
- Grad može da gradi neprofitne stanove koji su predviđeni i Nacionalnim investicionim planom, a mladi naučnici moraju da ih kupuju po tržišnim uslovima - kaže prorektor Medojević.
Oni mogu a mi ne možemo. Nije u redu. Hajde da mladim naučnicima damo stanove besplatno, zato što su mladi i pametni. I članovima MENSA, svima po jedan. I pobednicima TV slagalice. Platiće poreski obveznici, ovi ostali koji nisu toliko pametni.
I to nam kaže neko ko sebe naziva ekonomistom, Branko Medojević, dekan Ekonomskog fakulteta slavnih 1990-ih i koautor čuvenog udžbenika "Politička ekonomija," svetionika neznanja i marksističke zatucanosti.
Veliki brat Tony
22 May 2007
Kada čujem za Ministarstvo kulture...
Štaviše. "U nekim zemljama postoje odvojena ministarstva za scenu i spektakl (pozorište, film, muzika) i za zaštitu spomenika, muzeje, galerije, likovnu umetnost..." kaže Voja Brajović, novi srpski Ministar kulture. Njemu respekt za opozicionu borbu tada kad je trebalo, 1990-ih, ali bilo ko da bude Ministar kulture neće imati moju podršku. Zato što mislim da takvo ministarstvo uopšte ne treba da postoji. Holivud nisu osmislili ministri, kao ni Bolivud, ni pozorište u doba Šekspira, ni klasičnu ni modernu muziku. Ministarstva su došla posle, kada su se komunisti dosetili da kulturom treba neko da upravlja, a onda se ta Lenjinova ideja svidela i intelektualnim krugovima u Zapadnoj Evropi pa su je ubrzo sproveli i u svojim zemljama.
Kultura je nastala i po prirodi se razvija spontano. Država ne treba ništa da ima s tim, ni da kontroliše, ni da podstiče. U prirodi je ljudi da stvaraju i da uživaju u stvaralaštvu. Dobri glumci, muzičari, pisci, slikari za svoj rad budu nagrađeni od ljudi koji ih gledaju, slušaju, čitaju. Negde sam video da je Dragan Nikolić dobio 20,000 evra po reklami od Grand kafe. Ne treba njemu Ministarsvo da kaže da je bolji glumac od Ivane Mihić. Vrednosti se najbolje provere na tržištu. (Možda zato mi ovaj blog pišemo besplatno.) Ministarstva služe da pomognu onima koji ne mogu da se izbore kvalitetom, ali umeju dobro da lobiraju.
Licenciranje
Prvo, zvanično obrazloženje. Pacijentima je jako teško da procene kvalitet lekara i zato to mora da radi neko stručan. Naravno, niko osim samih lekara ne može da proceni da li je lekar stručan ili ne i zato se formira lekarska komora koja će izdavati licence dobrima, a oduzimati licence lekarima koji se ogreše o osnovne prinicipe profesije. And they lived happily ever after.
Sada, pravo obrazloženje. Lekari, kao i svi ostali, ne vole konkurenciju. Kada ih pitate šta je najveći problem u profesiji, oni kažu - to što mnogo ljudi svake godine diplomira medicinu. To im obara plate, prestiž, moć. I tu dolazi do izražaja genijalnost predviđenog rešenja - postojeći lekari će ubuduće sami određivati koliko će i pod kojim uslovima novih lekara biti primano svake godine. Time obaraju ponudu i drže svoje cene (plate) višim nego što bi bile kada ne bi postojale barijere.
Koje bi bilo tržišno rešenje? Koliko vidim, postoje dva - više i manje radikalno. Više radikalno podrazumeva privatizaciju bolnica, jer onda vlasnik svake bolnice ima veoma jak podsticaj da prati šta i kako lekari rade, jer može da bude tužen. Manje radikalno rešenje je da umesto sistema licenciranja, lekarska komora uvede sistem sertifikacije, koji bi značio da je određeni lekar zadovoljio kriterijume lekarske komore. Razlika bi bila u tome što bi i lekari bez sertifikata mogli da rade. Pacijenti bi onda birali da li žele da odu kod sertifikovanog (verovatno skupljeg) ili nesertifikovanog (verovatno jeftinijeg) lekara.
Know your enemy
U jednom od zanimljivijih postova, postavlja veoma ozbiljno pitanje na temu specijalizacije i razvoja. Naime, klasična ekonomska priča (bar kako je ja razumem) je da će se, pri slobodnoj trgovini, zemlje specijalizovati za proizvodnju proizvoda kod kojih imaju komparativnu prednost, što će povećati kako statičku tako i dinamičku efikasnost (dovesti do razvoja). Međutim, grafik iz rada koji Rodrik citira (Imbs i Wacziarg - AER 2003) daje potpuno suprotne rezultate - što su države specijalizovanije, manje su bogate (makar pri nižim nivoima razvoja; veza je u stvari kvadratna). To na neki način implicira da klasična ekonomska priča o trgovini i razvoju ne drži vodu.
Nisam baš siguran u svoj odgovor, ali kada mi ništa pametnije ne padne na pamet, ja kažem da korelacija nije isto što uzročnost i pokušam da obrnem uzročno-posledičnu vezu. U ovom slučaju, to bi značilo da specijalizacija vodi do razvoja, ali da razvoj uzrokuje diversifikaciju, jer na višim nivoima dohotka ljudi traže veću raznovrsnost proizvoda i usluga.
21 May 2007
Porezi i ulaganja
Kao što smo već pisali isto se dešava i sa Švajcarskom, na koju se pritisci vrše iako nije član EU.
Kako su Nemci i ostali došli na ovu ideju? Razlog je veoma rasprostranjeno ali i dalje pogrešno shvatanje da je ekonomija igra sa nultim zbirom. U ovom slučaju da nekako postoji fiksna suma investicija koja se samo raspoređuje po zemljama, pa ako Irskoj pripadne manje, Nemačkoj će pripasti više. To naravno nije slučaj. Ako Irska poveća poreze, investicije će u Irskoj opasti, ali to ne znači da će se one nekako preliti u Nemačku ni bilo gde drugde. Jedan deo možda i hoće, drugi će otići u Kinu, ali će dobar deo prosto nestati, jer neće biti isplativ bilo gde. Porezi stvaraju i uništavaju investicije. Zato nije stvar u raspodeli postojećih, nego u generisanju novih.
Kraljevstvo na tender
Srbiji i njenim građanima bi novac dobro došao a protokolarna monarhija ne bi previše smetala. Bar ne meni. Zašto Kralj Roman Abramovič ne bi otvarao sednicu parlamenta jednom godišnje? Možda je dobra cena da nam za to plati trošak privatizacije penzionog sistema ili 2,000 evra po glavi stanovnika. Kneževske titule bi naravno bile jeftinije.
Libertarijanski sci-fi
Međutim, ima i drugačijih pisaca, poput Roberta Heinleina. Kod nas je poznat po filmu Svemirski vojnici (Starship Troopers), ali mu je verovatno najpoznatija knjiga The Moon is a Harsh Mistress, u kome se govori o otcepljenju ljudske kolonije na Mesecu od Zemlje. Knjiga se ukratko može opisati kao libertarijanska utopija. Koliko ja znam, nije prevedena sa srpski. Hrvatski prevod se može naručiti ovde.
Pogledajte i dobitnike nagrade Prometheus koje dodeljuje Libertarian Futurist Society.
Godinu dana posle
Naravno, kao i mnogo puta do sada, postavljano je najgluplje moguće pitanje - "A ko će da ih hrani kada se otcepe?". Odgovor je veoma jednostavan i glasi - "Uvoziće!". Imaju sreće da poljoprivredu skoro i nemaju, tako da se niko ne buni. A potrošačima ostaje samo da uživaju u slobodi izbora.
Dr Miljuš priziva kišu za duži život
Državni službenici u Srbiji, mada i drugde da ne grešim dušu, me sve više podsećaju na indijanske vračeve kojima je posao da prizivaju kišu. Ukoliko kiša ne padne, to je zato što nisu dovoljno vračali odnosno nisu dovoljno plaćeni; ukoliko kiša ipak padne onda je to samo zato što su oni vračali ali da bi kiša nastavila da pada treba uložiti još mnogo vračanja, u čvrstoj valuti.
20 May 2007
Tajland kao izuzetak
Posle vojnog puča prošle godine, na Tajlandu je znatno manje političkih sloboda, iako je puč navodno organizovan da bi ih unapredio. Sve više izgleda da tajlandska demokratija ne nazaduje samo privremeno. Evo par primera:
- Zabranjene politička okupljanja (doduše privremeno, kažu)
- Privremena vojna vlada (rekli su da će postaviti civilnu, pa nisu) radi na izradi novog ustava. Ljudi će imati prilike da podrže ustav na referendumu negde u septembru. Ukoliko glasaju protiv, vojska će da sama napiše ustav. Znači, okreni obrni, njihov ustav ima da prođe.
- Za par dana, 30. maja, sud će odlučiti koje će političke stranke da zabrani. Vrlo verovatno se radi o stranci zbačenog premijera, čiji glasači najavljuju proteste.
- Nov predlog ustava podrazumeva da se neki članovi Senata imenuju, umesto da se za njih glasa kao što je do sada bio slučaj.
- Ukidaju se lokalni izbori. Stručne komisije će birati lokalne vlasti. Izgovor je da su izbori previše skupi, a predsednik opštine ili regiona je ništa drugo nego državni službenik, pa država mora i da ga postavlja.
I još mnogo sličnih gluposti. Uglavnom, Tajland je za vreme najvećeg ekonomskog razvoja izgubio veliki broj političkih sloboda. Da li je to samo izuzetak koji potvrđuje pravilo?
Ako ekonomiste ne dotiču političke slobode onda imam drugu informaciju za njih koja će možda da ih potrese. Carina na vino je 400% (samo Indija ima veću carinsku stopu) jer se vino smatra luksuznim proizvodom. Čak i na domaće vino se plaća 200% poreza (u ovom slučaju su prvi).
19 May 2007
Amerika najkonkurentnija
Stojte galije carske
Problem je samo što proizvodnja Zastavinog mezimca košta daleko više od prodajne cene. Mislim da je svojevremeno (kriza devedesetih) proizvodnja jednog vozila koštala oko 100,000 dolara, zbog velikog broja zaposlenih a samo par stotina proizvedenih jugića. Sada je verovatno situacija nešto bolja ali je princip isti, Yugo se proizvodi da bi se proizvodio. Čudi me da se nisu setili da povećaju proizvodnju na 20,000 jugića godišnje i da ih sve guraju u Dunav, jer ovo što sada rade nije značajno drugačije.
Padaj padaj kišice
Međutim zašto su se ovi uslovi prvo razvili u Evropi a ne u Africi na primer. David Landes, profesor ekonomije i istorije, je u knjizi Bogatstvo i siromaštvo naroda ponudio par odgovora. Meni je najinteresantnije klimatsko objašnjenje. Naime profesor Landes kaže da je golfska struja najodgovornija za razvoj.
Golfska struja šalje kišu širom kontinenta koja omogućava razvoj poljoprivrede skoro bilo gde u Evropi, i samim tim izvor hrane nije mogao biti pod kontrolom samo jednog vladara. To je dovelo do podela vlasti i do veće nezavisnosti pojedinaca u Evropi nego na drugim mestima. Na primer u severnoj Africi, poljoprivreda je mogla da se razvija samo u dolini Nila, koju je vlast relativno lako mogla da kontroliše.
Osim klimatskih nudi i neke kulturološke i komentariše antropološke analize, koje su generalno zbog političke korektnosti danas nepopularne (npr. jedna rasa je pametnija ili vrednija od druge).
Ne znam koliko je klimatska teorija tačna ali je kiša svakako bitna za srpski GDP koji podosta zavisi od poljoprivredne proizvodnje.
18 May 2007
Ostavka
Danas je Wolfowitz posle velikih pritisaka podneo ostavku u Svetskoj banci. Razlog pritisaka -- što je devojci koja takođe radi za Banku prekomerno povećao platu i to pokušao da sakrije. Na kraju se svede na to. Svet je razočaravajuće jednostavan.
Bora Stanković: "I tamo zemlja i ovde zemlja."
17 May 2007
Korupcija kao prioritet
U Srbiji se već duže vremena prodaje magla oko korupcije i njenog iskorenjivanja. Stvar je jednostavna, više regulacija, više prostora za korupciju. I obrnuto. Policijske akcije protiv carinskih i sličnih mafija su možda medijski interesantne ali nikako ne rešavaju problem. Na primer, jedino rešenje za smanjenje korupcije na carini je ukidanje ili značajno smanjenje carinskih stopa.
Slično, rešenje za zdravstvene i obrazovne mafije je deregulacija tržišta, odnosno uvođenja jednakih pravila igre za privatne bolnice i škole kao i za državne. Ukoliko se za neku bolnicu ili školu pročuje da je korumpirana gubiće učenike ili pacijente, što će biti najveći motiv za iskorenjivanje korupcije.
Korupcija je isključivo problem državnog sektora. Manje države, manje korupcije. Saveti, komisije, agencije, međuresorske grupe neće rešiti ovaj problem. Nažalost, niko od stručnjaka iz navedenih institucija ili vlade ne predlaže deregulaciju kao rešenje. Smeta im drvo da vide šumu.
Liberali i abortus
Ja bih rekao da su liberali uglavnom, i pored ove intelektualne nedoumice, instinktivno za slobodu abortusa. Jedino im nedostaje dobar argument. Najbolji razlog koji mogu da ponude je da fetus nije živo biće, a to je diskutabilno.
Genijalni Murray Rothbard se pobrinuo i za to. Sa njegovim argumentom moguće je da se liberali zalažu za slobodu abortusa čak iako se misli da je fetus živ. Samo se treba držati prvog pravila liberalizma da svi imaju jednake slobode: svako je slobodan da radi šta hoće sve dok ne povredi ista takva prava drugih, ali i niko nema nikakvog prava da zahteva nešto od drugih.
Rothbard kaže ovako:
U redu, pretpostavimo, kao što konzervativci misle, da je fetus živo biće. Ono prema tome ima jednake slobode kao i svi ostali. Ali koje živo biće ima pravo da bude neželjeni uljez u nečijoj utrobi?
Surovo precizno.
16 May 2007
Baby drop
Abortus je pored intelektualne svojine glavno pitanje oko koga libertarijanci nemaju jedinstveno mišljenje. Naime svi libertarijanci se slažu oko toga da je pravo na život neotuđivo pravo. Međutim problem je odrediti kada život zaista počinje (da li odmah po začeću ili tek posle par meseci) i da li je majčin život vredniji od života deteta. Znam da ovo nema veze sa abortusom ali mi izgleda da je kontraverzno na sličan način.
Meni se čini da je ova inicijativa japanske bolnice odlična. Svaka alternativa koja je bolja od bacanja deteta u kontejner mi deluje ubedljivo.
Naravno, pitanje je da li će ovakve inicijative delovati stimulativno na majke da rađaju neželjenu decu jer znaju da mogu negde da ih smeste bez previše maltretiranja. U svakom slučaju, ja sam i dalje za "Baby drop."
Kakva glupost
Šta je tu u stvari problem? Radi se o tome da ja kao roditelj uopšte neću moći da procenim da li se oznaka PG tu opravdano nalazi (recimo, scena silovanja) ili ne (dečiji film u kome se u jednom kadru pojavljuje prolaznik na ulici sa cigaretom u ustima). Time ta informacija postaje potpuno bezvredna, a označavanje filmova gubi svaki smisao.
Ima li pravnika u sali?
U članu 141 Ustav propisuje da se o vojsci donosi zakon. Kao uostalom i o mnogim drugim stvarima što je po meni veliki minus našem ustavu. U svakom slučaju, da li je Ustav kontradiktoran ukoliko propisuje slobodu kao neotuđivo ljudsko pravo a zatim je uzima na šest meseci obaveznim služenjem vojnog roka ili devet civilnim služenjem?
Smeta mi kada političari kažu da su za profesionalizaciju vojske ali da im je za to potrebno vremena, otprilike 10 godina. Za profesionalizaciju vojske je dovoljno dva dana, pa nek se reformišu posle profesionalizacije.
"Magarac" za 300 dinara mesečno
Ipak me je iznenadio kada je sinoć nenajavljeno gostovao u emisiji Oko. Ušao je u studio i rekao kako su ga otprilike iznervirali ljudi sa HRT-a i da mora da im odgovori!? Ej, da citiram ministra Ilića, "Povuci ručnu".
Javni servis je eufemizam za državnu imovinu. Kao i sve ostalo, i RTS treba privatizovati. To neće sprečiti glodure da upadaju u emisije (setite se Mikija sa Palme) ali bar takve gluposti nećemo plaćati uz račun za struju.
15 May 2007
Zdrav razum
Komentatori na sajtu Politike su pobesneli.
Mugabe i održivi razvoj
Probaću da budem objektivan
Prvo, žao mi je što nema Ivane Dulić-Marković, Dragora Hibera, Aleksandra Vlahovića, Goge Matković, Gaše Kneževića i, izgleda, Milice Bisić. Drugo, ima ljudi koje apsolutno ne poznajem - poput Saše Dragina (ekologija), Milice Čubrilo (dijaspora) i Aleksandre Smiljanić (telekomunikacije) i od kojih ne znam šta da očekujem.
Treće, mislim da je većina kandidata dosta dobra. Što se DS-a tiče, dobro je što finansije neće držati partijski čovek (bilo da ministar bude Milica Bisić ili Mirko Cvetković). Mislim da će Vuk Jeremić trpeti veoma velike napade sa svih strana (pre svega od DSS-a), ali da može da se pokaže kao dobro rešenje jer je MIP više nego zreo za ozbiljno čišćenje. Ako to pokrene, mislim da bi mogao da za sebe pridobije podršku. Od Dušana Petrovića očekujem da konačno krene reforma pravosudja, jer je to sektor koji je u obe Vlade loše prošao. Mislim da će se Šutanovac snaći u odbrani. Boža Đelić će biti u položaju engleske kraljice - imaće visok status i nikakvu vlast. Jedini ozbiljan problem imam sa Milosavljevićem u poljoprivredi.
Mislim da je DSS odabrao solidne ministre iz dosadašnje Vlade da nastave (ako se zanemari Jočić). Popović, Lončar i Naumov su promenili resore, s tim što očekujem od Popovića više hrabrosti u energetici nego što je Naumov pokazao. Mislim da će Samardžić voditi resor Kosova mnogo bolje nego što bi to radila Sanda Rašković. Bubalo je ipak ispao dobar ministar privrede i priveo je privatizaciju društvenih preduzeća do pred kraj (setite se samo najava DSS-a iz 2003. i 2004. da će zaustaviti privatizaciju). U trgovini suštinski neće imati šta da radi (samo tržišna inspekcija i Robne rezerve). Mislim da je imalo mesta i za Vladetu Jankovića. Da li ga nema zato što nije hteo da glasa za Tomu, ne znam. Velja ko Velja, ima dovoljno svojih poslanika da nisu mogli bez njega.
Što se G17 tiče, mislim da su trebali da daju zdravstvo za poljoprivredu. U zdravstvu skoro ništa sistemski nisu uradili u prošlih 5-6 godina, a u poljoprivredi su bili jako dobri. Dinkić, kao drugi superministar (pored Velje) će se verovatno dobro snaći. Mislim da on ima hrabrosti da dovrši privatizaciju društvenih i da onda krene u privatizaciju državnih preduzeća. Oko regionalnog razvoja očekujem puno priče i nikakve rezultate.
Sve u svemu, nije to tako loše. Još kada bi pristupili WTO, potpisali SAA i imali neki aranžman sa MMF-om, kao mehanizme ograničavanja, mislim da bi ovo mogla da bude dobra Vlada. Možda i bolja od one Đinđićeve. Biće zanimljivo gledati kako funkcionišu tandemi Dinkić - Djelić i Đilas - Ilić.
Zašto sam protiv restitucije
To se zove denacionalizacija, ali ja bih radije zvao običnom preraspodelom dohotka. To je 4 milijarde evra poreskih obveznika rođenih posle 1945, koji ne snose nikakvu odgovornost za postupke Titovog režima i koji su i sami bili lišeni svojine i građanskih prava sve do pada komunizma.
Što se mene tiče, restitucija je slučaj Olsonove kolektivne akcije interesnih grupa, opravdane sumnjivim moralnim argumentima. Ovde je raniji i potpuniji post o tome zašto sam protiv restitucije.
14 May 2007
Ekonomija i evolucija
Recimo, nacionalizam i kseonofobija se mogu smatrati prirodnom adaptacijom. Ljudi koji su bili nepoverljivi prema strancima su do pre 10.000 godina prolazili bolje od ostalih, tako da se taj gen širio. U savremenom svetu je taj gen očigledno štetan, ali nije prošlo dovoljno vremena da on nestane u populaciji.
Zanimljiva je primena u ekonomiji. Paul Rubin ima tekst u Washington Postu na tu temu. On tvrdi da je prvobitna ljudska zajednica u velikoj meri predstavljala igru sa nultom sumom (zero sum game) odnosno da je nečiji dobitak morao biti nečiji gubitak, te da je ljudski mozak prilagođen takvom svetu. Savremeni svet uglavnom ne funkcioniše tako, ali je ljudima jako teško da to ukapiraju. Svako ko je pokušao nekome da objasni pojam komparativne prednosti, zna o čemu govorim.
Obavezno privatno osiguranje
Po meni, obavezno privatno osiguranje ima smisla kod automobila, gde država obezbeđuje da, ako svojom krivicom napraviš neku štetu, imaš odakle da žrtvi nadoknadiš štetu. Pretnja krivičnom sancijom jeste preventivna do određene mere, ali žrtva od toga nema ništa. Međutim, kod zdravstva je teško napraviti sličan argument, budući da nema nikakvog eksternog efekta.
Na prvi pogled, tako se uvodi konkurencija u sistem, što može da dovede do obaranja troškova i/ili poboljšanja kvaliteta. Međutim, imajući u vidu da je suština sadašnjeg zdravstvenog sistema prevaljivanje troškova lečenja sa bolesnih (uglavnom starih) na zdrave (uglavnom mlade), a da penzije starih često nisu dovoljno visoke da plate lečenje, to bi sigurno dovelo (zbog politike) do toga da bi se privatnim osiguravajućim društvima onemogućilo da diskriminišu prema starosti ili bilo kom drugom smislenom kriterijumu (diskriminacija u ovom kontekstu znači da osiguravajuće društvo može da, na osnovu godina, istorije bolesti, faktora rizika, i slično, naplaćuje različitu cenu).
Suštinski, privatno zdravstveno osiguranje bi sasvim sigurno bilo veoma regulisano od strane države i veliko je pitanje da li bi u takvim uslovima uopšte bilo prave konkurencije. Takođe, privatni osiguravajući fondovi bi bili veoma politički bitni, pa država ne bi nikada dozvolila da odu u stečaj, jer bi to ostavilo veliki broj ljudi bez osiguranja.
Sve u svemu, pretpostavljam da bi se cela grana pretvorila u strogo regulisani kartel. Međutim, imajući u vidu koliko je loše stanje u srpskom zdravstvu, moguće je da bi čak i to predstavljalo napredak.
12 May 2007
Zdravstvo
Ja imam utisak da je u zdravstvu i obrazovanju sprovedeno najmanje reformi. Reforme u zdravstvu se svode na povremeno uvodjenje i ukidanje participacije, menjanje liste besplatnih lekova i naravno povećanje koeficijenta plata lekarima. Da li sam nešto zaboravio?
Reforme bi značile:
- Ostaviti bolnice privatnicima. Država bi mogla da plaća samo hitnu pomoć (emergency rooms). Za sve ostalo bi bile zadužene privatne firme za osiguranje. Naravno ne bi više bilo obaveznog poreza (doprinosa).
- Ako već postoji obavezno državno zdravstveno osiguranje, plaćati bolnice po pacijentu. Isto kao i u slučaju vaučera za obrazovanje to bi pomoglo konkurenciju medju zdravstvenim ustanovama i boljoj usluzi.
- Propisati obavezno privatno zdravstveno osiguranje. Svi su osigurani a država ne plaća ništa. To otprilike rade u Masačusetsu.
11 May 2007
Reforma obrazovanja
Već sam pisao o obrazovanju ali bih voleo da malo detaljnije analiziram alternative reforme obrazovanja u Srbiji. Uzmimo primer srednjih i osnovnih škola.
- Predlog Vlade Srbije - obrazovanje ostaje isto kao i do sada. Država plaća sve i za svakoga. Kvalitet kao Yugo naravno.
- Libertarijanski predlog - ukinuti sve oblike državnog obrazovanja i smanjiti poreze za troškove u ovom sektoru. Nije posao države da obrazuje ljude. Isključivo privatne škole rade i roditelji imaju veliki izbor gde će da šalju decu. Za učenike koji ne bi imali da plate postojale bi stipendije. Mnogo više ljudi bi pomagalo obrazovanje kada znaju da država nema novca za tu namenu. Doduše sigurno bi bilo slučajeva da neko ne pohađa školu ali toga imamo i danas.
- Pragmatični pristup - koji su prihvatili neki libertarijanci ako već plaćamo hajde bar da iskoristimo pare iz budžeta i šaljemo decu u bolje, privatne škole. The Economist piše ".. princip vaučera [u obrazovanju] je primamljivo jednostavan. Država plaća; roditelji biraju; škole se takmiče; standardi rastu; svi dobijaju."
- Pragmatični pristup II - Dati državne škole privatnicima i plaćati ih po učeniku.
Engleski jezik od prvog razreda i diskusija da li učiti veronauku ili građansko vaspitanje nisu reforme već kozmetičke izmene. Svinja je svinja bez obzira koliko je šminkali.
Ja bih najviše voleo drugu alternativu, a prihvatio bih sve osim prve. Postepeno bi treća i četvrta alternativa postale druga, odnosno to bi bio korak ka kompletnoj privatizaciji obrazovanja.