Pages

19 June 2009

Regulatorni rizik

Često se politički rizik navodi kao jedan od ključnih problema Srbije. Navodno, investitori nisu sigurni u kom pravcu će Srbija da ide, pa ih to odvraća od ulaganja. Ta priča ima smisla, ali mislim da pravi rizik nije politički, već pre regulatorni. Dakle, nije da se investitori plaše rata, već ne znaju kakvu će politiku vlada da vodi.

Upravo ovih dana, pošto razmišljam o kupovini novog automobila, imam i ja taj problem. Jednostavno, ne znam kakvu će politiku akciza da vodi vlada u narednih 5-6 godina, da li će dizel i dalje da bude jeftiniji od benzina, ili neće.

Sa drugim detetom na putu (takoreći na pragu), Seat Ibiza mi postaje mala, moram da kupim veći auto, sa većim gepekom. Dakle, treba mi relativno veliki auto, koji malo troši (jer puno vozim, više od 30.000 km godišnje). Jedino pitanje na koje nemam odgovor je - dizelaš ili benzinac. Razmišljam o Hyundai-u i30cw, pa sve informacije koje su mi potrebne za izračunavanje odgovora na to pitanje imam: potrošnja na 100km, koliko godišnje prelazim, za koliko je dizelaš skuplji, jedino ne znam akciznu politiku vlade u narednim godinama.

Ono što mi moj model u Excelu kaže je da, ako planiram da vozim 30.000 km godišnje, dizelaš mi se više isplati čak i ako dizel bude skuplji od benzina i 20% (jer dizelaš dosta manje troši). Ali, ako planirate da vozite manje (recimo 10.000 km godišnje), onda odgovor na pitanje da li treba kupiti benzinca ili dizelaša zavisi praktično isključivo od buduće akcizne politike.

Poenta ovog posta nije u tome koji ću auto ja da kupim, već u tome koliko je teško donositi čak i relativno male odluke ako ne znate šta će vlada da radi. Stavite se sada u poziciju neke pivare kojoj iz čista mira povećaju naknadu za vodu za 7000%, pa će vam biti jasnije zašto stranih investicija ima relativno malo.

Za razliku od većine ostalih blogera ovde, ja ipak vidim neki smisao u državnim strategijama, jer iz njih makar možete da naslutite kakvu će politiku vlada da vodi u nekoj oblasti. Ja bih voleo kada bi postojala Strategija akciza na gorivo. Svakako ne bih verovao u sve što u njoj piše, ali bi i to bilo bolje od potpune neizvesnosti.

Zaštita košta

Piše Press:

Gorivo u Bosni, na primer, već sada košta oko 30 dinara manje nego u Srbiji. Nemanja Šutonja iz „AVIA Petrobarta" objašnjava da je to zbog slobodnog uvoza derivata koji postoji u ovoj državi.

- Bosanci imaju slobodan uvoz i ne štite svoju naftnu industriju. Kod njih ne može da uđe gorivo koje je ispod evropskog kvaliteta, a zbog otvorenih granica imaju najjeftinije gorivo u regionu. U Srbiji možemo da uvozimo samo evrodizel. A koliko bi gorivo ovde bilo jeftinije govori i primer da na litru evrodizela zaradimo 17 dinara, dok na litru benzina jedva pet. To je zato što benzin moramo da naplaćujemo prema uredbi koju je država propisala i ne možemo slobodno da ga uvozimo. Kad bismo mogli, sigurno je da bi cene bile mnogo niže - objašnjava Šutonja.