Veliki broj medija je preneo vest o tome da Air Serbia „doprinosi privredi Srbije sa
milijardu dolara u 2016. godini“. To se dešava iako avio saobraćaj u 2016.godini u najboljem slučaju replicira ostvarenja iz prethodne godine, bez značajnog rasta.
U prethodnoj evidenciji nema broja putnika po operaterima, ali efekat svakog prevezenog putnika u proseku je isti, bez obzira koji operater ga je prevezao. Za slučaj da je jedan operater povećao svoje učešće, pri stagnaciji ukupnog broja putnika to je mogao učiniti samo na štetu drugih operatera, što u smislu ukupnog avio tržišta i njegovih efekata na „privredu Srbije“ nije uopšte značajno. Dakle, pre bi se moglo govoriti o efektu koji stvara svaki prevezeni putnik na šire okruženje (bez obzira kog prevoznika je koristio), ali takva opšta analiza ne bi bila mnogo interesantna za širu publiku niti vodeće medije.
U prethodnoj evidenciji nema broja putnika po operaterima, ali efekat svakog prevezenog putnika u proseku je isti, bez obzira koji operater ga je prevezao. Za slučaj da je jedan operater povećao svoje učešće, pri stagnaciji ukupnog broja putnika to je mogao učiniti samo na štetu drugih operatera, što u smislu ukupnog avio tržišta i njegovih efekata na „privredu Srbije“ nije uopšte značajno. Dakle, pre bi se moglo govoriti o efektu koji stvara svaki prevezeni putnik na šire okruženje (bez obzira kog prevoznika je koristio), ali takva opšta analiza ne bi bila mnogo interesantna za širu publiku niti vodeće medije.
Za
slučaj da Air Serbia ne postoji, putnici koji nameravaju da putuju preko
beogradskog aerodroma, svakako bi to učinili, jer postoje drugi operateri koji bi
ih prevezli. Time bi i efekat na okruženje bio isti. Drugim rečima sve bi ostalo
isto, osim što postoje rupe u javnim finansijama zbog toga što Air Serbia
postoji.
Cena
koja se plaća da putnici odaberu baš Air Serbia a ne nekog drugog prevoznika je
u 2015. godini iznosila 5.920.317.000 dinara, odnosno 49.036.525 evra (koliko
su prihodi od donacija u bilansu ove firme za prošlu godinu). To je omogućilo
da firma u prošloj godini posluje sa (skromnim) poslovnim dobitkom od 487.746.000
dinara (ili 4.039.880 evra), koji bi dakle bez donacija bio gubitak od 45 miliona
evra.
Visina
donacije nije zanemarljiva jer čini 22% prihoda od prodaje koje je firma
ostvarila. Ako su u 2015. godini prevezli 2.550.000 putnika, može se reći da je
njih oko 2 miliona platilo svoju kartu.
Time je efekat poslovanja Air Serbia na „privredu Srbije“ ipak negativan, kao što je bio i ranije, jer je „privreda Srbije“ (pored svojih redovnih obaveza) morala da plati i putovanje blizu pola miliona putnika ovog prevoznika ili svakog petog.
Time je efekat poslovanja Air Serbia na „privredu Srbije“ ipak negativan, kao što je bio i ranije, jer je „privreda Srbije“ (pored svojih redovnih obaveza) morala da plati i putovanje blizu pola miliona putnika ovog prevoznika ili svakog petog.