Stariji i sredovečni čitaoci se svakako sećaju da ovaj izraz iz naslova potiče iz komunističkog vremena. Značenje za komunističke vlasti je otprilike bilo: otkrivanje smutljivaca i njihovo skraćivanje za glavu". No, pravo značenje reči je naravno komplikovanije: razlučivanje oštrijih razlika među ljudima koji slično misle, ili zaoštrenije i normativnije, "odvajanje žita od kukolja". Ja bih se usudio dodati - dublja analiza koja otkriva da se ispod površine prividnih sličnosti kriju duboke, nekad i nepremostive teorijske razlike.
Ja se stoga uvek iznova iznenadim kad se
suočim sa žestokim prigovorima za "zelotstvo", "ekstremizam", "progon jeretika" kada pokušam da idejno diferenciram unutar libertarijanizma, da pokažem da recimo Mises i Friedman nisu isto, i da to koji od njih će biti uzet kao paradigma liberalne filozofije dramatično zavisi kako će filozofija izgledati. Pokušaji da se suzbije ili kritikuje takva analitička, diferencirajuća procedura za mene nisu stvar tolerancije i širokih pogleda, nego površnosti i intelektualne lenjosti - zadovoljavanja jednostavnim parolama i polusitinama umesto ozbiljne analize.Ta sentimentalna parola "drugovi ne sektašimo" i "formirajmo veliki šator" meni se čini kao recept za katastrofu. Nama, kao libertairjancima, treba mnogo više sektašenja, i mnogo manji šator, tj rigidnija i ekstremnija doktrina. Pa ćemo onda da povećamo NAŠ šator prijemom drugih pod njega, a nećemo da nam drugi naprave šator i prime nas unutra. Na to se svodi, ukratko dilema Friedman v Mises.
Dodatni, perverzni zaplet je da su isti oni koji kukaju nad sektašenjem mizesovaca i sami veliki sektaši: samo spominjanje Mizesa i Rothbarda je u mainstream libertarijanskim krugovima u Americi zabranjeno najstrožim tabuom. Meni je jedan američki profesor (libertarijanac) rekao da bih trebao da izbacim jedan od svojih objavljenih radova iz CVja jer se u njemu spominje mizesovski izraz "prakseologija"! Ako čitate Cato, Reason magazin i slične mainstream portale utisak koji imate je da su jedini libertarijanci na svetu Milton Friedman i John Stossel, i možda pomalo Hajek, ali Hajek umereni filozof, ne Hajek mizesovski ekonomista iz 1930ih. Celokupni libertarijanski kompleks u DC-ju, i po inercijji na mnogih drugim mestima, izgrađen je na tabuizaciji i brisanju iz istorije Ludviga von Misesa i promociji Hajeka (donekle) i Friedmana bezuslovno kao svetaca zaštitnika libertarijanizma. Sa eksplicitnim opravdanjem da je Mises sa svojim sledbenicima "suviše ekstreman". I desetine miliona dolara su potrošene na tu tabuizaciju! A onda smo ja i meni slični ekstremisti i sektaši...
Zašto mislim da je ta slikovita dilema Friedman vs Mises vitalno važna za libertarijanizam, ja sam napisao pre oko godinu dana
ovde. Nemam šta bitno da dodam ni danas. Evo citata:
Pada mi sada na pamet još jedna anegdota koja je vrlo često
ponavljana, a koja takođe puno govori o odnosu Fridmana i čikaške škole
sa Austrijancima. Koje još malo libertarijansko dete nije čulo priču za laku
noć čika Miltona Fridmana o jezivom, netolerantnom čiki Ludvigu fon
Mizesu koji je toliki ekstremista da je na sastanku Mont Pelerin društva
sa sve samim hard core liberalima nazvao svoje kolege "gomilom
socijalista" i izjurio ljutito iz sobe! Ovde je zabavno da Fridman nije
zalazio u detalje da opiše šta je izazvalo takvu Mizesovu reakciju i o
čemu se tačno raspravljalo osim da je generalno bilo reči o distribuciji
dohotka. No, iako ne znamo tačan sadržaj razgovora, ipak znamo
učesnike, znamo kakva su njihova gledišta u to vreme bila po pitanju
distribucije dohotka, i možemo da pretpostavimo šta je izazvalo Mizesovu
reakciju. Sledeća spekulacija Petera Kleina mi se čini sasvim plauzibilnom:
The panelists were discussing income distribution.
We don’t have a transcript, but a plausible scenario is that Friedman
was pushing his “negative income tax” as an anti-poverty measure, while
Knight, Robbins, and others argued for conventional welfare programs.
(Even Hayek, often regarded as an extreme liberal — i.e., libertarian —
favored minimum-wage laws, maximum-hours laws, public works projects,
government-provided unemployment insurance, and the like.)
Da li je zaista tako neobično da bi Ludvig fon Mizes mogao u nekom
trenutku ljude koji zagovaraju ovakve stvari da nazove socijalistima, i
zašto bi to bilo jako problematično? Da li pravi liberal treba da
podržava državu blagostanja, da ne bi bio "netolerantan"?
Pogledajmo istu stvar iz druge, moje lične perspektive. Sećam se da
sam prvi put čuo za ime Miltona Fridmana negde u leto 1991 ili tako
nešto u nekoj raspravi na trećem programu radio Beograda, kada je
Mihailo Marković rekao kako u "ekstremni laissez faire liberalizam više niko normalan ne veruje osim Miltona Fridmana i njegovih čikaških dečaka".
Moja prva reakcija je bila: "vau, taj Fridman mora da je neka faca, daj
da nađem da nešto pročitam od njega". Pošto sam živeo u Mladenovcu, i
nije bilo interneta, pretrage po lokalnoj biblioteci i raspitivanja kod
malobrnojih ljudi koji čitaju knjige nisu urodili nikakvim plodom. Niko
nije bio čuo za takvu osobu. Šest ili sedam godina kasnije sam prvi put
pročitao u jednoj kolumni Dimitrija Boarova za Fridmana koji je bio
predstavljen kao najveći šampion liberalizma i uskoro su usledili Global
Book prevodi.
Sad, ne samo da percepcija jedne iste stvari koju imaju Mihailo
Marković i Ludvig fon Mizes ne mora biti ista: što je za jednog
"ekstremni liberalizam", za drugog može biti "socijalizam". Još važnije
od toga, ljudi poput Mihaila Markovića imaju svaki mogući motiv da
granicu ideološki dozvoljenog i mogućeg "diskursa" postave kod Miltona
Fridmana, a ne kod Ludviga fon Mizesa. Razlog je vrlo jednostavan: uvek
se može reći, "eto čak i Milton Fridman, najekstremniji liberal na svetu
misli da je zlatni standard glupost, da centralna banka ne sme da sedi
skrštenih ruku za vreme recesije i da je potrebna neka redistribucija".
Uvek je bolje definisati nedoslednijeg i umerenijeg predstavnika
protivničke doktrine kao "ekstrema", jer time sužavaš prostor za debatu i
sebe predstavljaš kao "umerenijeg" nego što jesi. Sećam se kad sam prvi
put čitao srpski prevod George Reismanove knjige "Government Against
Economy" u kojoj je on između ostalog kritikovao Fridmanov monetarizam i
zagovarao zlatni standard, da sam pomislio: "bože, kakav je ovo
manijak, šta on lupeta, hoće da bude readikalniji od Fridmana?". To je
upravo način kako Mihailo Marković želi da reagujete! I zato između
Mihaila Markovića i Miltona Fridmana ovog sveta postoji prirodna
usklađenost interesa. I nije uopšte čudo da se Ben Bernanke, Paul
Krugman, Brad De Long i Tyler Cowen prosto zagrcnjavaju od citiranja
Miltona Fridmana. Ko ne bi na njihovom mestui? I ja bih citirao Kejnza
da je zagovarao zlatni standard. Još samo kad bih bio u stanju levičare
da ubedim da je zlatni standard polu-socijalistička doktrina, i da se
levo od toga ne sme ići ako nećeš da budeš crackpot - moj trijumf bi bio
potpun. Problem je što stvar stoji obratno - što su oni većinu nas
ubedili da je papirni novac kapitalistička ustanova (ili bar
konzistentna s kapitalizmom) i da je Fridman najdesnije što se legitimno
može ići. Postoji čitava intelektualna industrija, kako na levici tako i
na desnici, čiji je prevashodni cilj da od Fridmana napravi sveca
zaštitnika klasičnog liberalizma.