Pages

05 October 2010

Deset godina kasnije

Idealna vest za 5. oktobar:
Ministar za infrastrukturu Milutin Mrkonjić kaže da je stav države da Srbija mora da ima svoju vazduhoplovnu kompaniju.

Ministar je Mrkonjić, a ako kliknete na link obratite pažnju i na sliku iza njega.

Bez obzira na to, ja se ne bih pridruživao žalopojkama kako se za deset godina ništa nije promenilo. Ko to misli zaboravio je kako je izgledalo ranije. Politička, demokratska reforma je protekla mnogo bolje od ekonomske, ali tu nema mesta iznenađenju jer je već tada bilo jasno da korenitih reformi tipa Češke ili Estonije ne može biti. Pošto volja da se to uradi nije postojala ni među elitama ni među narodom rezultat je to što jeste. Ne možete hteti da imate nacionalna javna preduzeća ili državne fondove za razvoj, a da onda očekujete da u tim stvarima nema korupcije ili da podržavljenom ekonomijom upravljaju "stručnjaci". To je šizofreno. Kada je već negde 2001. postalo jasno da su najprogresivnije snage u zemlji proevropski levi liberali, odakle je onda trebalo da se pojavi Mart Laar ili Vaclav Klaus? Još tada je bilo jasno da će reforme ići otprilike ovim, umerenim, tempom. Nemojmo sada glumiti uvređenost.

Kad država posluje

Kako državno ulaganje u strateški projekat izgleda u praksi, na primeru niškog aerodroma. Vest izgleda kao da je iz Oniona:

Iako se ambiciozno planiralo da se godišnje “uknjiži” 100.000 putnika i tako niški aerodrom konačno postane samoodrživ, takva priželjkivanja pokazala su se do sada nerealnim.

Niški aerodrom ni subvencije grada nisu dovele na pozitivnu nulu. Zbog činjenice da ovo JP od osnivanja nije nikada imalo dovoljan broj letova i putnika, grad Niš je odrešio kesu i pristupio novom načinu subvencionisanja. Najpre je krajem prošle godine potpisan ugovor sa italijanskom kompanijom “Vind džet”, kojoj se plaća 120 miliona dinara da bi održavala liniju Niš - Forli - Niš, za koju grad “garantuje” 100 mesta u avionu, a razliku, ukoliko postoji, pokriva iz budžeta. Zatim je u februaru grad Niš sa “Montenegro erlajnsom” potpisao ugovor o poslovnoj-tehničkoj saradnji o svakodnevnoj liniji od Niša do Podgorice, a potom i do devet evropskih destinacija. Niš je od crnogorskog avioprevoznika za svaki let zakupio 40 mesta u ekonomskoj klasi, po ceni od 199 evra za povratnu kartu.

Grad za svaki let kupuje avionske karte? Linija Niš-Forli?

Rezultat je:
Ukupno je tokom ova tri meseca prevezeno 6.312 putnika, odnosno u proseku - 28 po letu!