Pages

30 June 2009

Zavođenje reda

Svako jutro na posao dolazim autoputem iz pravca Bubanj Potoka i često je gužva već negde od Konjarnika. Sva sreća, postoji zaustavna (u mom društvu poznata i kao "ekspres" traka), pa umesto dve, efektivno postoje tri trake, što prilično ubrzava protok saobraćaja. S vremena na vreme tu je i policija, kažnjavaju one koji idu zaustavnom trakom, ali nije to neka velika prevencija, pošto zaustave možda jednog u sto.

E, od pre neki dan je neko odlučio da konačno zavede red i da u potpunosti spreči korišćenje zaustavne trake tako što su postavili fizičke prepreke. Problem su rešili, niko ne ide zaustavnom trakom, ali je zato opšti haos u one dve trake. Po mojoj proceni, od kada je ovo uvedeno, treba mi makar 5 minuta više vremena da ovuda prođem.

Postavljam pitanje - šta bi bilo da je put privatan? Da li ima ikakve šanse da bi se privatnik odrekao trećine kapaciteta? Naravno da ne. Naime, postoji "alternativni pravac" (izađeš kod plavog mosta i ideš Ustaničkom), što razmišljam da počnem da radim. Da je autoput privatni, cilj vlasnika bi bio da privuče što je moguće više vozila, a ne da nas odbija.

Kako bi mogao da nas privuče? Očigledna opcija je ukidanje zaustavne trake u vreme špica (mislim da bi to moglo, pošto se autoput kroz Beograd i inače ne smatra pravim autoputem jer je u naseljenom mestu, tako da verovatno zaustavna traka i nije obavezna). Druga mogućnost bi bila da izgradi dodatne trake i proširi put svuda gde je to moguće (a moguće je u mnogim delovima). Kao treća opcija, ostaje mu sužavanje traka (recimo, zaustavna traka ostaje ove širine, predviđena je za autobuse i kamione, a od postojeće dve trake "izvlači" tri). Četvrtu opciju koriste američki gradovi (a ima i u Beogradu u Kneza Miloša), a to je da postoje trake čiji se smer menja u zavisnosti od doba dana - ujutru ka gradu, popodne od grada.

Da li je sve ovo moguće ili nije, nije ni toliko bitno. Ono što jeste bitno je da bi privatnik po ceo dan razmišljao o tome kako da ubrza saobraćaj i poboljša uslugu. MUP i gradske vlasti ili uopšte ne razmišljaju o tome, ili rade stvari koje uslugu efektivno pogoršavaju.