Pages

11 April 2009

Dobri gusari

Već smo imali jedan post o knjizi profesora ekonomije sa George Masona (!) Petera Leesona "Invisible Hook", u kojoj on hvali civilizacijska dostignuća gusara u XVII veku u Severnoj Americi i Karibima.

U novom članku na istu temu, autor se oseća obaveznim da malo objasni porodicama kidnapovanih mornara u Sueckom Kanalu koje hvataju savremeni somalijski gusari, zašto su ovi moderni banditi loši, dok su Crnobradi i Kaliko ostavili neviđeno civilizacijsko zaveštanje svetu. Leeson: "Modern pirates can't lay claim to helping pioneer liberty, democracy and equality. But early 18th-century pirates can."

Zaista? Kako to? E pa evo odgovora:
1. "Pirate constitutions established democratic governance for their roguish commonwealths. Crewmembers elected their captains by popular vote and democratically removed captains who dared to misuse their power.". Dakle, bande su birale svoje vođe demokratski, većinskim glasanjem (za razliku od "tiranskih sistema" Velike Britanije, Amerike ili Holadnije tog vremena, čiji su trgovački brodovi prevozili za privatne vlasnike koji su postavljali kapetana i unajmljivali mornare).

2. "Pirates created an early system of social insurance and enshrined this in their law. Sea dogs injured on the job received workers' compensation from the crew's common purse — five pieces of eight for the loss of an arm, 10 pieces of eight for the loss of a leg, and so on. A maimed pirate didn't have to worry about a work-sustained injury leaving him without a bottle of rum to spit in." Tri put ura za Crnobradog, utemeljivača još jedne civilizacijske tekovine, socijalne pomoći.

3. Kad su već utemeljili welfare state, što ne bi i rasnu jednakost. "Pirates also embraced racial tolerance well before their legitimate counterparts. Centuries before the civil rights movement, the ACLU, or the Equal Opportunity Act, some pirates already had adopted a policy of hiring black sailors in their crews.". Ovo znači da ste mogli da budete bandit i pljačkaš čak i ako ste crnac. To je sledeće veliko dostignuće gusara vredno divljenja u XXI veku. Gusari su pioniri tolerancije.

4. Ovo je već over the top. Gusari su naime po našem libertarijanskom profesoru ekonomije shvatili osnovnu poentu Jamesa Medisona (!) da moć podanika potiče usled mogućnosti promene vlasti! I sproveli su u praksi ovo načelo 100 godina pre nego što ga je Medison stavio na papir!

Ne znam da li Leeson i druge, recimo severnoafričke gusare XVIII veka, koji su napadali i pljačkali američke trgovačke brodove u Mediteranu, smatra humanistima i utemeljivačima civilizacije. Ali, rečeni Medison, teorijski sledbenik Crnobradog, baš nije delio Leesonov entuzijazam. On je lepo poslao flotu u Mediteran, i zauzeo Tripoli, nezvaničnu prestonicu ovih pomorskih humanista, da bi prekinuo njihovu dalju civilizacijsku misiju pljačkanja trgovačkih brodova.

Prosto je neverovatno da proferor ekonomije koji sebe smatra sledbenikom Austrijske škole (!!!) piše knjigu i članke u kojima hvali gusare zato što su anticipirali modernu demokratiju i državu blagostanja. Pa svaka banda bira svog vođu demokratski, i brine se za svoje članove. Balkanski hajduci su birali svoje vođe demokratski. I oni su brinuli o svakom svom članu solidarno. Šta je sledeće - knjiga o velikom civilizacijskom doprinosu italijanske Cosa Nostre?

Intelektualni nivo ovog pisca je stvarno više nego jadan. U njegovom univerzumu banditi u XVIII veku su "dobri", ali ovi danas nista ne valjaju. Bez ikakvog objasnjenja. Ne pada mu na pamet da možda i savremenni gusari imaju sličnu etiku kao i oni stari. Da dele plen međusobno, da možda biraju svoje vođe demokratski, i da takođe nemaju rasnih predrasuda. Ili, on na osnovu nečeg veruje da su se ovi novi gusari, daleko bilo, pretvorili u neke "posesivne individualiste" koji svojim članovima ne obezbeđuju socijalnu pomoć kod "povreda na poslu", da možda ne biraju svoje šefove bandi većinski (nego možda oni sa brodom u vlasništvu unajmljuju druge bandite da rade za njih, fuj, fuj, korporativna dekadencija gusarenja). Da li bi onda somalijski humanisti bili mnogo vredniji hvale ako bi birali šefove demokratski i imali sindikate? Da li bi onda prestali da budu "banditi" kako ih površno, zdravorazumski Leeson kvalifikuje? Možda treba da im predloži da dozvole formiranje sindikata gusara...Ili možda Leeson misli da ovi danas moraju da podignu lestvicu u humanizmu u odnosu na Crnobradog - da nije više dovoljno demokratsko biranje šefova bandi, "pravedna podela" opljačkanog plena, rasna tolerancija i safety-net za drugove koji se povrede na "poslu", nego u skladu s vremenom, recimo afirmativna akcija za bandite iz "manjinskih zajednica" (naprimer "drugove" iz Evrope). Ili možda progresivno oporezivanje šefova i njihovih pomoćnika? I gusari moraju ići u korak s vremenom ako žele i dalje da budu avangarda civilizacije. Ne smeju da dozvole da se ograniče na tu ćiftinsku perspektivu Američkog Ustava da je dovoljna jednakost i odustvo diskriminacije. A gde je "politika različitosti" i "podsticanje diverziteta"? Možda bi Leeson mogao da ovim konsideracijama dopuni svoju "analizu" u narednom izdanju svoje knjige.