Pages

04 November 2009

Tamo daleko

Teofil Pančić je fasciniran sposobnošću evropske birokratije da sprovede u delo kontraproduktivan plan centralizacije kojem se protivi većina gradjana. U zaključku podrcrtava kako bi EU mogla korisno da utiče na Srbiju:

"E sad, ako vam je do zabave, zamislite da je Srbija već u Evropskoj uniji, a njen predsednik, recimo... Velja Ilić. Ili tako neki lik za kojeg je teško poverovati da nije animiran, i da se nije rodio u South Parku. Ala bi to bilo veselo! Samo, kažem vam, dobro je podmazana ta mašinerija, zato i jeste tako potrebna i važna: kad si jednom unutra, sve se lakše podnosi, jer ona tiho i neosetno neutrališe pokušaje animiranih likova da usmeravaju živote stvarnih ljudi".

Bojim se da se ovde radi o pomalo provincijalnoj fascinaciji Evropom te hroničnom precenjivanju mudrosti odluka koje donosi njena "podmazana mašinerija".

Kviz

Koliko poznajete istoriju ekonomskih ideja? Ovde je kviz, na mestu odgovora se ukucava prezime autora, a čak i ako znate sve odgovore izazov je vreme. Ja sam rešio za 48 sekundi, sekund brže od Alexa Tabarroka.

Haos u saobraćaju

Juče sam prisustvovao pravom haosu. Krenem oko 6 sati iz Beograda za Požarevac sa trojicom drugara. Već od Autokomande gužva. Dva sata kasnije, nakon pređenih 5 km, stižemo na NIS-ovu pumpu na brdu. Sneg veje, pala magla. Pumpa ne radi, "pao im je sistem". OK, uzima moj drug plastični balon za vodu i prelazi autoput da kupi naftu sa druge strane. Kolona se proteže i napred i nazad koliko god pogled dostiže. Nakon nekog vremena krećemo dalje. Sat vremena kasnije, nakon pređenih još par kilometara, evo nas na Bubanj Potoku. Odjednom se gužva razilazi i 45 minuta kasnije stižemo kući.

Dobro, gužve i udesi se dešavaju, koga da kriviš?

Evo koga. Nijedna radio stanica ne javlja o tome, čak ni RoadStar, koji je kao namenjen vozačima. Zovem ženu, ona gleda vesti, niko to ni ne pominje. Sajt Automoto saveza (kome sam pristupio sa mobilnog) prenosi samo standardni izveštaj o stanju na putevima. Pozovem 987 da ih pitam da li oni znaju šta se i gde desilo, niko se ne javlja na telefon. Pozovem 011987 (pošto ne znam da li treba pozivni broj), tamo se opet niko ne javlja.

U ovakvim situacijama precizna informacija je ključna. Da smo znali da ćemo čekati 3 sata, išli bi preko Smedereva. Neki ljudi su nam kasnije pričali da su čekali 5 sati da prođu autoputem. Da im je neko rekao da je put neprohodan, ili bi se vratili odakle su pošli, ili bi išli gde su pošli nekim drugim putem. Ali, nije im niko rekao, niti su bilo gde mogli da pronađu odgovarajuću informaciju.

Kako to može da se reši? Ima sigurno mnogo načina (na primer, da AMSS počne da radi svoj posao), ali najočigledniji način je postavljanje elektronskih panela na autoputu koji bi pružali informacije.

Koliko takav sistem može da košta? Ne znam, ali znam da bi se isplatio nakon samo jednog haosa u kojem je po nekoliko sati izgubilo nekoliko hiljada ljudi. Da ne govorim o potrošenom gorivu, izgorelim lamelama i izgubljenim živcima.