Pages

15 May 2008

Memorandum

Vlada je usvojila Memorandum o budžetu. Glavna stvar je da se najavljuje "najveći investicioni ciklus u istoriji Srbije, od 10 milijardi evra godišnje".

Prva trećina tih para treba da "bude obezbeđena iz javnih finansija". Nisu objasnili kako, budući da se Memorandumom najavljuje i smanjenje javne potrošnje za 3 poena. Druga trećina para će doći iz stranih direktnih investicija. Treća trećina će "predstavljati zaduživanje kod međunarodnih finansijskih institucija i na tržištu kapitala". Problem je što paralelno uz veliko zaduživanje, Memorandum predviđa i da će se javni dug smanjiti na oko 20% GDP-ja.

Sve u svemu, Memorandum predviđa velike javne investicije uz smanjenje javne potrošnje, kao i dodatno zaduživanje, uz smanjenje duga. Ili je novinar nešto pogrešno preneo, ili sam ja zaboravio aritmetiku. Mislim, sigurno nas ne bi lagali.

6 comments:

VP said...

Meni nije jasno zašto Vlada, koja je svakako odlazeća, sme da donosi takve odluke? Mislim da je nešto slično bilo i sa produženjem roka za autoput Horgoš-Požega - već su postali tehnička Vlada, a doneli su takvu bitnu odluku.

Lazar Antonić said...

Memorandum o budžetu je irelevantan. Koliko ja znam taj dokument otprilike nagoveštava kako bi budžet trebalo da izgleda. Naravno, kada dođe vreme da se pravi budžet niko nije u obavezi da se drži memoranduma. Ako grešim molim vas ispravite me.

Meni je u ovoj vesti takođe interesantno kako računaju na visok ekonomski rast nadajući se daljoj apresiaciji dinara. Mislim da treba imati u vidu i mogućnost da američki treasury ne mora da spušta svoje kamate u nedogled i tako umanjuje vrednost dolara. postoji mogućnost inflacije u Americi što bi svakako zaustavilo pad dolara, a samim tim više be bi bilo ni spektakularne apresiacije dinara. U tom slučaju rast od 5% godišnje nije rast od 25% kao što memorandum očekuje.

Marko Paunović said...

Stvar je u tome sto je Memorandum samo vladin dokument, on ne ide na potvrdjivanje u skupstinu. Sustinski, Memorandumom se ne donose nikakve odluke, on samo definise neki okvir u kojem budzeti za naredne tri godine treba da se krecu. Naravno, kada prave budzet, onda cesto zaborave sta su stavili u Memorandum. Recimo, smanjenje javne potrosnje se najavljuje iz Memoranduma u Memorandum, vec 5-6 godina.

Mislim da bitnost dokumenta najbolje pokazuje to sto ga je vlada usvojila bez ikakvih problema, u sred pregovora o novoj vladi. Da je to nesto bitno, sigurno bi bilo rasprave.

Ali, ubedljivo najsmesnije mi je hvaljenje PROJEKTOVANIM ciframa.

Marko Paunović said...

Poslali smo komentar u isto vreme... Ali, dobro je, bar se slazemo. :)

Marco said...

meni je bilo najsmesnije obaranje inflacije na 4%

Marko Paunović said...

Vec 5-6 godina se najavljuje da cemo za 3 godine spustiti inflaciju na ispod 5%.