Pages

07 January 2008

Čemu služi Građevinska direkcija Srbije?

Stvarno nemam pojma. Nekoliko puta sam pokušavao da saznam i najbliže što sam došao odgovoru je "Pa sada ničemu, ali oni su obnavljali zemlju posle bombardovanja". Jednom sam čuo i odgovor "Zidali su kuće u Jaši Tomiću."

Međutim, Politika nas obaveštava da će Građevinska direkcija Srbije sada zidati zgrade po Srbiji kako bi "pokazali da se bez preterano velikih ulaganja može postići ogromna ušteda energije koja je u svetu sve skuplja". Naravno, nijedno ulaganje nije "preterano veliko" kada se finansira iz budžeta.

Koliko ja vidim, oni su najobičnija građevinska firma i nema nikakve potrebe da budu državna Direkcija. Treba ih jednostavno privatizovati.

4 comments:

Miloje Sekulic said...

Građevinska direkcija Srbije je formirana da bi hendlovala PR kampanju SPS-a zvanu "10.000 stanova za ...". Sećate se sigurno bajki o izgradnji širom domovine stanova koji će biti, po uslovima mnogo boljim nego što su bili tadašnji tržišni, ponuđeni za otkup mladim bračnim parovima, vojsci, miliciji itd. Priča je krenula negde u aprilu 2000. da bi sredinom maja glavni ekonomista Direkcije, izvesni Dragiša - Gile izjavio otprilike "Jebo te pa ovo uopšte nema nikakvo ekonomsko opravdanje". Akcija je naravno nastavljena punom žestinom do 5. oktobra sve sa konkursom za "podelu stanova".

Da nije tragično bilo bi smešno što su temelji "zakopani" u gomili gradova širom Srbije da bi posle bili zatrpavani a verujem da još ima nedovršenih zgrada. Radovi su dobrim delom počinjali bez bilo kakvih papira. Da ne pominjem da je kvadrat po Direkcijinim cenama u Boru bio skuplji od kvadrata u novinskim oglasima. Uostalom "Naš drug Mrka" je bio na čelu Direkcije pa je u to vreme mogao šta mu se htelo.

Kad smo kod njega najluđa anegdota vezana za dotičnog tiče se nestašice giter bloka za zidanje. Ciglanama nije jednostavno padalo na pamet da ga daju državi po ceni koju je država odredila kad su mogli da ih prodaju na tržištu po ceni koju je tržište diktiralo. Razdera se jedan dan Mrka po hodniku koliko ga grlo nosi a nije mu to bilo strano. Dozivao je direktora Sektora za materijale, mog tadašnjeg šefa. Odjuri ovaj kod Mrke u kanc i još brže nazad sve napušavajući me što tvrdim da u izvesna ciglana ne proizvodi gitere pa ne može da nam ih isporuči (ja sam ažurirao tabele sa potrebama u osnovnim građevinskim materijalima koje su izvođači iskazivali). Krenu natezanje sve dok ne dođosmo do rečenice "Ma nemoj ti tu meni kad je Mrka lepo iz helikoptera video da se sve crveni", "A tu smo", ukapiram ja "on je sa neba ugledao gomilu ispunskih blokova, za tavanice, a ne gitera za zidanje". Toliko o Mrki, inženjeru, neimaru i magu zamajavanja naroda (brze pruge, Prokop, Beopolis, ...)

Održavanje Direkcije u životu posle 5. oktobra bilo mi je jedan od prvih signala da "tu nešto ne štima". Prvo je opravdanje bilo da treba dovršiti započeto u Mrkino doba, onda su počeli grande planovi, investicije, ovo-ono.

Naravoučenje: Političari jako vole da imaju pod svojom šapom nešto takvo da bi u pravo vreme mogli da potegnu priče o izgradnji, investicijama, projektima, itd. Izgleda da je ovih dana takvo vreme. Šta se promenilo od vremena kada je CIP izbacivao gomile projekata kojima je Sloba, preko Mrke zamajavo narod? U Srbiji ništa novo! (Da ne bude zabune CIP je i tada bio i danas je pun sposobnih i vrednih inženjera. Najgori od njih su otišli u politiku)

Marko Paunović said...

Miloje, hvala na insajderskim informacijama.

Samo jedno pitanje. Da li je Direkcija zamisljena da na nacionalnom nivou obavlja posao koji po opstinama obavljaju Direkcije za izgradnju? Ako se o tome radi, onda bi mi bilo malo jasnije...

Miloje Sekulic said...

Zaista ne znam. Kad se Direkcija iselila iz CIP-a (sredinom 2001) ostao sam jos dve godine tamo. Vidjao sam povremeno stare drugare, posebno iz njihovog IT-a. Imali su veoma napredne ideje o primeni IT-a u gradjevinarstvu. Vremenom se drustvo osulo...

Anonymous said...

Znam za jednu lokaciju gde grade, termin za završetak im je bio 21. decembar a do danas nije završeno ni 50%!