Pages

23 January 2014

Vojvođanskih 7%

Jedna od besmislenijih odredbi važećeg Ustava Srbije godine je odredba da „Budžet Autonomne pokrajine Vojvodina iznosi najmanje 7% u odnosu na budžet Republike Srbije”.

Zašto je odredba besmislena? Zato što Vladi otežava vođenje fiskalne politike, a Vojvodini ništa ne garantuje. Suštinski, budžet Vojvodine zavisi od toga da li će Skupština usvojiti neke irelevantne, praktično knjigovodstvene promene.

Evo dva primera:

Recimo da se doprinos za zdravstveno osiguranje ukine i zameni povećanim porezom na zaradu (ili nekim drugim porezima), a rashodi Fonda RZZO prenesu na Ministarstvo zdravlja (nešto što donekle podseća na predlog Ministarstva privrede). Dakle, nikakva velika reforma sistema zdravstvenog osiguranja ili zdravstvene zaštite, jednostavno nakon izmena Fond RZZO svoje prihode ostvaruje preko Ministarstva zdravlja, umesto direktno, od doprinosa. Jedna od posledica – veći budžet Vojvodine za 15 mlrd, jer se budžet Republike povećao za oko 200 mlrd.

Da neko ne pomisli da promene mogu da idu samo u korist Vojvodine, evo i drugog primera.

Trenutno transfer PIO fondu iz budžeta iznosi oko 250 mlrd dinara. Jednostavna izmena zakona, koja bi, na primer, rekla – „prihod od akciza je prihod PIO fonda“ ne bi suštinski mnogo toga promenila – uputila bi iznos od oko 200 mlrd prihoda od akciza direktno ka PIO fondu i time bi se smanjili transferi PIO fondu iz budžeta Srbije za 200 mlrd (samim tim, i budžet Srbije), ali bi se time smanjila i ustavna obaveza prema Vojvodini za 15 mlrd iako sama promena sistema sa Vojvodinom nema ama baš nikakve veze.

Dakle, ako Vlada želi, može sutra da Vojvodini uzme 15 mlrd godišnje, potpuno u skladu sa Ustavom, a to je posledica toga što oni koji su pri pisanju Ustava želeli da „zaštite vojvođansku autonomiju“ nisu baš znali šta rade – vezivanje veličine budžeta Vojvodine za budžet Srbiije prosto nije preterano pametno jer je veličinom budžeta Srbije moguće "knjigovodstveno" manipulisati.

Skrećem pažnju da ova dva primera knjigovodstvenih "reformi" povlače za sobom i dodatnih 10 mlrd povećanja (odnosno smanjenja u 2. primeru) budžeta za poljoprivredu. Naime, u Zakonu o poljoprivrednim podsticajima koji je donet krajem pretprošle godine, stoji odredba da budžet Ministarstva poljoprivrede ne može biti niži od 5% budžeta Republike. Dakle, „ubacivanje“ zdravstva u budžet povlači za sobom i povećanje budžeta za poljoprivredu za 10 mlrd, a „izbacivanje“ transfera PIO fondu smanjuje budžet za poljoprivredu za 10 mlrd. Naravno, to je mnogo manje ozbiljan problem od onog sa Vojvodinom, jer se zakon u Srbiji mnogo lakše promeni nego Ustav.

Problem ne postoji samo sa PIO i zdravstvenim fondom - i neke druge odluke, koje nemaju apsolutno nikakve veze sa Vojvodinom, bi mogle da smanje ili povećaju obavezu prema Vojvodini. Na primer, pre par godina je Putevima Srbije oduzet prihod od akciza na gorivo i pređeno je na finansiranje putem subvencija (što je povećalo budžet Srbije), a takođe je umesto vraćanja transfera lokalnim samoupravama na nivo od pre krize povećan udeo koji imaju u porezu na zaradu (čime je izbegnuto povećanje budžeta Srbije i, posledično, budžeta Vojvodine).

Sve u svemu, poenta posta je da će u nekom trenutku Ustav morati da se menja i da tada treba iskoristiti priliku da ova odredba bude zamenjena nečim smislenijim. Čime tačno je zameniti, vredi razmisliti.

9 comments:

Lazar Antonić said...

Da sam autonomas ja bih trazio da vojvodina prikuplja porez (sopstvena fiskalna politika) i daje transfer republici samo za republicke prinadleznosti (ministarstvo odbrane, vrhovni sud i jugoslovensku kinoteku :)



Marko Paunović said...

Ali idealna je pozicija gde Republika naplacuje poreze, a tvoja nadleznost je da ih potrosis.

Sta ces bolje od toga? :)

Unknown said...

Идеална позиција за будућност ове земље је да се обе АП укину и тиме добрано дебирократизује и појефтини држава, а да се све што је могуће од надлежности и одговорности спусти на ниво градова и општина.

Marko Paunović said...

Samo jos da smislimo kako da nekoga ko vodi racuna o buducnosti ove zemlje ubacimo u komisiju koja ce da pise Ustav. :)

Немања Ненадић said...

Та бесмислица не мора да има никаквог ефекта (ни позитивног ни негативног, било да се гледа с централистичке или аутономашке стране) све док је буџет АПВ углавном "проточни бојлер" за исплату средстава која потичу из републичког буџета крајњим корисницима (што је опет, само за себе бесмислено). Веће ефекте вероватно има наставак уставне одредбе "од чега је најмање 25% за капиталне инвестиције" или тако некако, због чега је ваљда својевремено направљен посеан Фонд за капитална улагања.

Marko Paunović said...

Mislim da Ustav predvidja da 3/7 treba da ide za kapitalne investicije u Vojvodini (dakle, 3%budzeta Republike).

Da, to je verovatno jos gluplje. :)

Nemanja said...

Prosecan rok trajanja ovdasnjih Ustava je 14 godina, naci kojekude oko 2020 godine bice pisan novi

Unknown said...

Ideja jeste glupa i da, Lazare, ja verujem da su autonomasi to i trazili. Medjutim, nisu dobili pre svega zbog DSS koji je tada igrao veliku ulogu kod Ustava.
Prvo su trazili izvorne nadleznosti i mogucnost da sami prikupljaju prihode. Njihov zahtev je bio odbijen, ali su im ponudili % budzeta umesto toga jer to deluje prilicno unitaristicki naspram decentralizacije. Onda su oni trazili 10%, sto su ovi odbili, pa su se nasli na 7%. Oni su se dosetili da ce da stave sve moguce izdatke drzave na teritoriji APV u taj iznos, pa su se osigurali sa 3/7 za kapitalne rashode, koje su sasvim uspesno uspeli da procerdaju.
Inace, sva sreca pa im nisu dali mogucnost da sami ubiraju porez jer bi se to svelo na dodatni pokrajinski porez na zarade ili PDV.
U medjuvremenu je prethodna vlada uspela da obesmisli i tih 7% racunajuci ih sa prihodne strane, sto definitivno nije bio dogovor ni namera ustavotvoraca, a po svemu sudeci nije ni u skladu sa ustavom o cemu ce odluciti USS.

Anonymous said...

"Inace, sva sreca pa im nisu dali mogucnost da sami ubiraju porez jer bi se to svelo na dodatni pokrajinski porez na zarade ili PDV."

Што је једино логично код асиметричне управе - додатан порез јер је иначе увек неко глупирање и закидање у питању.

Али... Занимљиво је када се погледа САПВ, то јест градови на том простору - сви су једноставни, у једном степену. Неки градови, попут Кикинде и нису градови :)

Укратко, када је нешто у основи ГЛУПО оно се никако не да направити ПАМЕТНИМ ма колико се трудио.

Фактарди.