Pages

30 November 2011

Kako usvojiti autoput i špijunirati prolaznike

Jedna od (mnogih) stvari koje mi nisu bile jasne u Americi kada sam tamo otišao prvi put su bili znaci pored autoputa poput ovih:




Naravno, radi se o tome što sam ipak odrastao u zemlji u kojoj nikome ne bi palo na pamet da volontira na čišćenju autoputa ili da, alternativno, "sponzoriše" deo autoputa tako što bi plaćao nekome da to radi. Dakle, radi se o programu (detalje možete da pročitate na sajtu Adopt a Highway fondacije) održavanja autoputeva kroz dobrovoljno organizovanje i sponzorisanje održavanja. Čak, izgleda da su uspeli da od ovoga naprave isplativ marketing.


Druga stvar koja mi nije bila jasna su bili ovakvi znaci u gradovima:



Nikako mi nije bilo jasno ko gleda. Jel to neke kamere snimaju, o čemu se uopšte radi? Onda sam pitao pa su mi objasnili da se prosto radi o tome da su se ljudi u nekom komšiluku organizovali da prate sve "sumnjive aktivnosti" i da odmah zovu policiju. Znak služi da upozori prolaznike da ih možda neko gleda i da bi im bolje bilo da sve svoje sumnjive aktivnosti obavljaju negde drugde. 

Dakle, građani se sami organizuju da čiste autoputeve i bore protiv kriminala. Nije ni čudo što mi ništa nije bilo jasno, mene su učili da te stvari mora država da radi, pošto će efekat free ridinga biti suviše jak da bi dobrovoljna akcija bila moguća.

1 comment:

Ivan Ćirković said...

Čišćenje mi i ima nekog smisla ali oglašavati da ima dobrovoljna straža mi izgleda nepotrebno. Ko hoće može svejedno da pozove policiju u svakom momentu. Mogu da zamislim u praksi da se neko zadrži u kolima na nekom mestu i neku dokonu bakutu iz komšiluka kojoj je sumnjiv da ga neprijatno gleda.