Pages

15 April 2008

M.K. suvi genije

Znamo već neko vreme da Kurir često prenosi neproverene informacije, kao na primer u jučerašnjem broju da su beogradski reperi pobegli od Ane Nikolić. Danas prenose podjednako neubedljive zaključke sa okruglog stola o ekonomskim alternativama Srbije organizovanog od strane Centra za geostrateška istraživanja (nikad čuo).

Naš stari prijatelj, Mlađen Kovačević, tom prilikom je izjavio da nije tačno da se prosečan dohodak po glavi stanovnika nekoliko puta uvećao i čak nazvao ekonomske ministre iz prethodnih vlada lažnim ekonomistima i neznalicama. Naime, brilijantni Kovačević tvrdi da se od 2000. do 2006. BDP povećao samo za 46 procenata. Pre će biti da je Kovačević neznalica. BDP je u dolarima rastao više zbog realne apresiacije dinara. Kako je dinar u proteklih osam godina jačao tako se i naš BDP u dolarima povećavao, znači daleko više od 46%. Ovo nije baš najidealniji indikator ali da bi proverili ove cifre uporedite plate u dolarima 2000. i danas.

Kovačevićev kolega po genijalnosti, prof. dr Jovan Dušanić, rekao je da je stanje srpske privrede teže nego 2000. jer se država dodatno zadužila u inostranstvu. Ko god bi menjao 2008. za 2000. neka izvoli. Meni se čini da je dug kao procenat BDP-a niži sada nego 2000. Sigurno Marko ima neke brojke.

Okrugli sto bi bio skroz tužan da nije bilo profesora Danijela Cvijetičanina koji je preporučio da država treba da oslobodi privredu tutorstva. Ko se ne seća profesor Cvijetičanin je mislim do 2004. bio aktivan u DSS i spremio tada najliberalniji ekonomski program, u međuvremenu se povukao iz politike, ali je ostao glas razuma.

12 comments:

ivan said...

Ko je taj Jovan Dusanic? Inace, sto se Kovacevica tice on je bio ucesnik okruglog stola na kome je upozoreno na sve probleme koje bi Srbija dozivela odustajanjem od EU i isto tako da mislim da su pre novinari lose preneli nego da je Kovacevic rekao da je 2000. bilo bolje nego 2008. meni je pricao bas obrnuto

ivan said...

Tako da sam pre sklon da verujem da su novinari mnogo veci problem nego ekonomisti poput M. Kovacevica. On je mnogo liberalniji nego sto deluje iz napisa u novinama, a mozda sam i ja malo subjektivan...

Lazar Antonić said...

Nije valjda da ga novinari pogrešno citiraju već tri godine koliko je meni poznato? Slaviša tvrdi da ga u tom slučaju loše citiraju desetak godina, a pošto čovek ima oko 70, nije nemoguće da taj nesporazum između njega i medija traje pola veka.

ivan said...

Sam sam izbrisao svoj komentar tj. prvu recenicu, nije bilo potrebe da mi ga vi brisete. Zaista mi nije jasno otkud ova epidemija brisanja komentara odjednom? Ne mislite valjda da sam i ja Aleksa, Valter ili sta vec? Aman ljudi

Marko Paunović said...

Sto se podataka tice, Vlada Srbije je daleko manje zaduzena i apsolutno i relativno (u odnosu na GDP). Podaci se mogu naci na sajtu NBS. Pitanje je samo kako racunati dug prema starim deviznim stedisama - kao spoljni ili ne?

Ali, na kraju krajeva, sve je to nebitno. Pitanje ne treba da bude da li je drzava manje ili vise zaduzena, nego da li je zaduzena sa nekim smislom, odnosno da li su pare pametno potrosene. Ali ne, njima je svaki dug los. Da li su to pricali i za vreme Tita, bas se pitam.

Sto se Danijela Cvjeticanina tice, moje privatno iskustvo sa njime je vise nego pozitivno. Bio je sjajan profesor Operacionih istrazivanja (manje-vise cista matematika), ali ne i kao ekonomista. On i dalje kuka o tome kako je Dinkic unistio domaci bankarski sistem.

Marko Paunović said...

Mislim da si sam obrisao, pisalo je "Comment deleted by author".

Lazar Antonić said...

Sećam se programa DSS iz 2004. pa na osnovu toga pričam. Nisam čuo njegovu priču o bankama, ali iskreno prešao bih preko toga jer je sve ostalo ok.

ivan said...

jeste, ali pre toga je neko obrisao. uglavnom, komentar je bio nestao pa se onda ponovo pojavio pre nego sam ga ja obrisao...skroz cudna situacija je bila, ja pokusavam da ga obrisem a on nestaje :)

Marija said...

Da li ce oni ikad snositi posledice za sve gluposti koje pisu?

q said...

Mislim da ga ovo prikazuje u malo boljem svetlu:

Prema rečima profesora ekonomije Mlađana Kovačevića, novac koji je ušao u Srbiju jednim delom je otišao u devizne rezerve, koje iznose oko 14 milijardi dolara, dok je najveći deo otišao u budžet i manje-više uludo je potrošen. On je dodao da se podaci o prilivu kapitala lako mogu naći u statistici platnog bilansa Srbije, koji objavljuje Narodna banka Srbije. Profesor Kovačević ukazuje da, iako je budžet popunjavan čak i privatizacionim prihodima koji po metodologiji Međunarodnog monetarnog fonda ne ulaze u budžetske prihode, državna kasa je osim 2006. i 2007. godine bila u deficitu, a i ove godine je najavljen deficit od oko 14 milijardi dinara.

M.K.

Веља said...

Могуће је и да најављени дефицит од око 14 милијарди динара остане само најава.
Министар Цветковић обично конзервативно (у рачуноводственом смислу) пројектује приходе, а екстензивно расходе, па се на крају
године оствари благи суфицит. Остаје питање кредибилитета, наравно.

ВГ

Unknown said...

Danijel Cvjeticanin je Crnoj Gori predlagao odustajanje od eura i vracanje na dinar, kako bi donosioci odluka mogli da vode aktivnu monetarnu politiku. Bilo da je politicki motivisana izjava ili ne nije konzistentan i kredibilan za jednog liberala kakvog se predstavlja.