Pages

23 April 2014

Češki san

Po mom ukusu i skromnom iskustvu, jedan od najboljih dokumentarnih filmova koje sam gledao, a svakako moj omiljeni je Česky sen (2004). Film je fantastična ilustracija svega i svačega a najdivniji aspekt filma je to što nema jasnu i jedinstvenu poruku, već otvara mnogo polemika o prirodi tranzicionog društva. Prošlo je tačno 10 godina od kada je ovaj film snimljen u Češkoj, i kada sam ga prvi put video 2005, čini mi se na FEST-u, pomislio sam da će tako izgledati Srbija za deset godina. Verovatno sam bio optimističan.

Češki san je priča o dvojci studenata filmske akademije koji se odlučuju da snime svoj projekat lansiranja, reklamiranja i otvaranja nepostojećeg hipermarketa. Studenti prolaze kroz čitav proces priprema, od ličnog sređivanja, treninga, snimanja spotova a sve u cilju pravljenja odlične medijske kampanje za nešto što zapravo ne postoji. Češki san je metafora za lažna obećanja i prevelika očekivanja brzog bogaćenja i napretka u procesu transformacije socijalizma u kapitalizam.

Prelazak iz društva oskudice u društvo izobilja, koje nije uvek lako dostupno, mora biti turbulentan. Decenije potiskivanja osnovnih životnih potreba, i želje za materijalnim, nezgrapno se sudaraju sa novim tržišnim fenomenima, poput hipermarketa, marketinga, korporacija, rasporadaja, socijalne segmentacije, izobilja polu-potrebnih stvari itd. U galopirajućem tempu sustizanja zapada, odsečene komunizmom od baze višedecenijskog razvoja koji bi bio prirodan, te tržišne pojave ispoljavaju i veoma negativne osobine koje na površinu izbacuju licemerje, zavist, pohlepu u rudimentarnim oblicima. Ovaj film oslikava veoma loše osobine komunizma kao i istovremeno mane tranzicionog društva zarobljenog na klackalici kolektivističkih i individualističkih vrednosti. Možda ovaj film nije kritika komunizma, ali sve što se u njemu odigrava, svakako jeste delom posledica tog društvenog poretka.

Ovo je samo jedno tumačenje a siguran sam da ih ima još puno. Značajno sam i sam promenio tumačenje i razumevanje ovog filma tokom godina. Češki san je uticao na mene da upišem ekonomiju, da bih izučavao marketing, a kasnije je sama nauka odvukla moja interesovanja na drugu stranu. Preporučujem toplo da potražite ovaj film i pogledate, jer će barem prouzrokovati da se zamislite šta je poenta i poruka. Možda vas odučevi kao i mene. Evo jednog linka za direktno gledanje preko interneta, mada prepročujem torrent i titlove po želji.

5 comments:

Vladimir said...

Reč o češkom snu ima Aleksandar Ilić. Spikeru, javite se. :)

Speaker said...

@Vladimir
Ne smem ni za živu glavu, Aca Baklava je, iako se s njim baš ne slažem mnogo kad je u pitanju politika, inače jedan vrlo fini i mahom žovijalni i relaksirani gospodin, ali, kad popije koju, ipak ume da bude i nezgodan, pa ako provali da ga impersoniram, biće belaja :)) Inače, iako se s desnom rukom na "Kapitalu" zaklinjem da nisam Aca, i odbijam sve Slavišine perfidne insinuacije o geografskoj lokaciji moje malenkosti (Speaker je večan i sveprisutan, i svako sužavanje tog univerzalnog lokusa predstavlja prljavu jeres koja automatski i bez ikakve šanse za milost povlači jezive represalije :)) ), film sam, isto kao i Pavle, video pre dosta godina, i, opet isto kao Pavle, mogu samo da ga toplo preporučim (koju godinu pre "Češkog sna", imao sam ideju da sa jednim slovenačkim drugarom izvedem daleko suroviju varijaciju na sličnu temu, čije detalje, iz raznih, poglavito ličnih razloga, ne bih otkrivao, ali je ceo projekat, nažalost, prsao ne, kao što je obično slučaj, na lovi, naprotiv, obezbedili smo štedrog sponzora, uz uslov da ostane anoniman, :) već na našoj nesposobnosti da nađemo firmu koja bi bila sposobna da nađe i po preciznim specifikacijama zapakuje pola tone "prirodnog ljudskog đubriva", a mi smo bili i ostali dva gadljiva šminkera, pa ništa osim outsourcinga nije dolazilo u obzir :)) ), ne samo da je reč o briljantnoj analizi postkomunističkog mentaliteta, već je film pun i prelepih scena, koje ostaju u sećanju, još uvek detaljno i živo pamtim fenomenalne scene stampeda, ili čudno upečatljive pevačke improvizacije majke i njene dece na engleskom sa teškim akcentom usred parkirališta Tesco hipermarketa :) Inače, do mene je baš pre par dana preko FB-a, to jest, sasvim slučajno, došla informacija da je jedan od dva autora, Filip Remunda, snimio dokumentarac o Česima i Hrvatima, to jest istoriji čeških letovanja na Jadranu i svih vrsta interakcija sa lokalnim plemenima (uključujući, sudeći po trejleru, i oralni seks :) ), što mi se, s obzirom da sam fan "Češkog sna" učinilo kao dovoljno interesantna tema da potražim film za par meseci kada postane dostupan.

Slaviša Tasić said...

Da ne unosim zabunu i izazivam neprijatnosti, to sa A.I. sam onako tresnuo imajući u vidu (skroz pretpostavljenu) lokaciju, stavove, interesovanja, ali nisam ni sam mislio da je istina. Čini mi se da je siroti stari Speaker ipak malo mlađi od pomenutog gospodina.

Speaker said...

@Slaviša
Naprotiv, izuzetno ste zabavili ne samo mene i, belodano, Vladimira, :) već i još par ljudi koji znaju i mene i gospodina Ilića, koga poznajem i (uz nekolicinu ozbiljnih političkih ograda) poštujem, već otprilike onoliko koliko je on, vaistinu, stariji od mene, a to je, ako se ne varam, dobrih četvrt veka :)) Inače, ne bojte se, moj izbor je, doduše, kako pripadam jednom eminentno poganom narodu, za koga je argumentum ad hominem vrhunac polemičke veštine i već duže vreme se čak ni marginalno ne bavim politikom, da ostanem anoniman i bestidno zloupotrebljavam neke od najkorisnijih božanskih atributa kao što su omnipresentia, aseitas, transcendentia ili immanentia, :)) ali "jezive represalije" se, svakako, ne odnose na vas, em ste moj apsolutni favorit za budućeg ministra finansija, em ste već sasvim dovoljno propatili zbog onih slika sa "Kapitalom" :)))

Vladimir said...

Neka jezive represalije zaobiđu i mene, dovoljno sam propatio onomad kada sam slučajno naleteo na snimak Rankovićeve sahrane. :)