Pages

22 January 2013

Selo spava, kanal žubori


Dve infrastrukturne utopije su obeležile ekonomske ideje SNS u kampanji. Prva je bila ogromna industrijska zona na Dunavu, od Beograda do Novog Sada, a druga je kanal Dunav-Velika Morava-Vardar-Egejsko More. Kako je po neimare otišla delegacija u Kinu, a javnost krenula da se interesuje za infrastrukturne tlapnje, red je nešto reći i o infrastrukturnoj naučnoj fantastici.

Prvo, naučna fantastika nije ista u svim delovima sveta. Da je u pitanju kanal koji spaja tri razvijene, uračunljive i elementarno organizovane države, koje bi ga mogle izgraditi, njime upravljati i od njega imati i nekakvu korist, ne bi to bila naučna fantastika - to bi bio projekt koji bi se možda i ostvario, verovatno nikada ne bi otplatio, ali bi se kroz nategnute gimnastike eksternih efekata mogao podvesti pod grupu koliko-toliko smislenih državnih projekata. Kako nam svi pokazatelji govore da Grčka, Firom i Srbija ne zadovoljavaju gore pobrojane uslove, onda smo žanrovski odredili projekt. Imajući u vidu da je NF, u ovom slučaju podržanr INF, blagodaran kao oblik brejnstorminga, koji daje kreativnost, a to je ono što našem društvu nedostaje u svim oblastima osim u sferi polurazbojničke preraspodele, ima smisla dati i neke argumente.

Prvi argument se odnosi na vodeni saobraćaj kao takav. Ako je nečega u Srbiji napisano na hiljade strana, a učinjeno groteskno malo, to je korpus projekata vezanih za Koridor 7, u našem narodu poznat kao Dunav. Taj Dunav, teče kako teče već vekovima, ne ište para da se njime plovi, ali avaj, od sve te silne dunavske infrastrukture skoro pa ništa, saobraćaj stagnira, a Srbija kao država nije u stanju da Dunav očisti decenijama od olupina iz Drugog svetskog rata. Logički argumenti govore da će se teško pojaviti neki novi saobraćaj i da će naša država pametnije upravljati onime što skupo plati nego onime što ne košta ništa. Ko iole poznaje taj vodeni saobraćaj zna da vreme i nije baš neki problem, par dana više-manje neće promeniti troškove prevoza koji bi umesto putanjom Egejsko More-Mramorno more-Crno more - Dunav išli kroz kanal, koji bi se, ipak morao naplaćivati pa su sve šanse da ne bi bio neka opcija. Sve i da pretpostavimo da je taj krak saobraćaja neviđeno bitan. Ako je reč o samoj privredi duž kanala, pa sve i da se ista razvije, jeftinije je obnoviti železnicu i uraditi čestitu intermodalnu luku.

I tako se kroz natuknutu železnicu stiže do realnosti. Naša država se pokazala nesposobnom u svakom pogledu kada je reč o infrastrukturi. Ako ćemo krenuti u stanje sposobnosti bolje je ići sa nečim što se meri u stotinama miliona nego odmah udariti u desetine milijardi. Zemlja koja gradi 10-ak kilometara auto puta godišnje, koja nije u stanju da obnovi više od 10 kilometara pruge godišnje i gde su svi ti poslovi specifična inženjerska tehnika izgradnje & ugradnje je očajno mesto za investiciju ovakve vrste, taman i da se svaki dan sudaraju brodovi u Dunavu.

Kada je reč o finansijama, pričati da će neko finansirati projekat koji je skuplji od svih SDU u Srbiji zajedno ili da će država koja prosi po svetu da ne bi bankrotirala još neku godinu ući u finansiranje radova reda veličina sa 10 nula u evrima je lišeno elementarne logike. Sve i da se ne vraćamo na pitanje koliki je to obim saobraćaja koji generiše prihode koji investitoru omogućavaju da ostvari normalan prinos ponderisan rizikom.

I na kraju, ne najmanje bitno. Kanal kada se napravi ište pare za održavanje. Ako je verovati našim praksama održavanja kanalske mreže u Vojvodini, mrka kapa.

A Kinezi? Pa oni imaju para što ih ne bacaju, a i kada ih bace to rade u Kini, što bi to radili u Srbiji?

7 comments:

Marko Paunović said...

Mozda ne bi bilo lose da je nasa vlast, umesto sto je prvo otisla u Kinu po pare, popricala prvo sa Grcima i Makedoncima da li su oni uopste zainteresovani za tako nesto. Sve mi se cini da Grci imaju trenutno nesto vecih problema od ispunjavanja srpskih fantazija....

Pavle Mihajlović said...

@Marko,

Čisto sumnjam da bi se braća Makedonci odrekli 1000 GWh godišnje struje koja može da se iscrpe iz 12 hidro elektrana na Vardaru koliko može da stane. Da mi neko da ponudi hidro elektrane umesto kanala ne bih sekund razmišljao. Elem ako će Makedonci da ulažu pare u Vardar to će sigurno biti za pravljenje elektrana ne za kanal

zmau said...

Izvinte na oftopikovanju, al mene živo zanima da li bi se kroz ovaj kanal osetio dah Mediterana u dolini Morave, makar Južne. To bi bilo baš lepo, mada se nadam da nećemo proveravati. Da li je neko slučajno sreo podatak na kojoj visini bi bila najviša tačka kanala ?

Vladimir said...

Ja predlažem da se Dunav pregradi, pa samim tim ponovo dobijamo more tamo gde je nakd bilo. A kad imaš more, tada sve ide lakše. Doći će do ekspanzije srpske privrede: ribolov, turizam, mornarica, proizvodnja soli, hortikultura morskih plodova, elektrane na plimu i oseku...

Marko Paunović said...

Iskreno, mislim da je to bolja ideja od ovog kanala.

TataBuda said...

Momci, svaka cast, sve ste rekli. Naravno, ništa od tog neće doprti do bande.
Posto sam lociran pored Velikog bačkog kanala /a i beznadežno jadne pruge Novi Sad - Sombor/ živi sam svedok sposobnosti ove kukavne države da u elemetarnom obimu barem ofarba već postojeće mostove /drugi, bilo kakvi zahvati su naravno nezamislivi/.
Kada sam bio klinac /60-tih i 70-tih/ lepe bele ladje su veselo taljigale kanalima na veliku radost Marije Terezije /koja je sigurno to gledala sa nebesa/, druga Tita u najboljim godinama /koji je apsolutni genije sa svih aspekata življenja/ i nas, musavih derana, otvorenih usta i očiju, uverenih da lađe plove u divne, daleke zemlje, pune divnih teta i drugih čudesa.
Sada su naši kanali svedeni na vodotoke koje možete prepešačiti.
Ista priča važi i za "brze pruge" srbije. Pa, majku mu bož~ju, što bi Tile rekao, uspelo nam je da za 20-tak godina satremo gotovo sve tragove civilizacije. Dok druge zemlje grade pruge na 4000 m, vozove nadzvučne brzine, metroe, tunele ispod okenana i slično, jb..na pruga u ravnici izgleda kao očerupana kokoš koju ni govnavim štapom ne smeš dotaći. Željezničke stanice bi mogli da iznaljmljujemo za niskobudžetne horore... i td.
Kakav kanal do Soluna i slične nebuloze... Banda je toliko izgubila kompas i valjda misli da na nas može piš....ti sa visine.
No, ničija nije do zore gorela.
Hvala na pažnji.

andrijapfc said...

Kao sto videsmo, u Kini je potpisan tek protokol o studiji o izvodljivosti, bez ikakvih jasno navedenih rokova i bez ikakve ideje o ceni i finansijskoj konstrukciji cele price. Hocu reci - naprednjaci jesu glupi, ali nisu toliko glupi, a Kinezi naravno nisu glupi uopste. No posto je Toma toliko brbljao o tom kanalu, mora da ispada kao da se "nesto radi". Dakle ode ministar u Kini (o nasem trosku), procaska sa kineskim kolegama koji ce onda (verovatno delimicno po nasem trosku) poslati svoje strucnjake u nekom trenutku u Srbiju, da nesto malo promere, izmere i izbroje (i to opet bar delimicno o nasem trosku), i kada nakon toga zakljuce da je cela stvar jedna vrlo sasava rabota, boze moj, vec ce biti izbori, i tada ce naprednjaci mahati presudama Miskovicu i Beku (i kome jos vec), nikakav kanal im nece biti potreban niti ce ikoga zanimati...