Pages

03 October 2011

Hajek i šok terapija



Sjajan Hajekov intervju sa jednim engleskim novinarom iz 1980. Najveći deo razgovora je posvećen problemima Britanije, ali odlični novinar uspeva da izvuče od Hajeka na više mesta nadahnutu ekspoziciju celokupne njegove filozofije, u pokušaju odgovora na konkretna pitanja britanske politike i reforme pod Tačerkom.

Ja nalazim posebno dragocenim u ovom intervjuu Hajekovo neprekidno insistiranje na šok terapiji kao jedinom mogućem pristupu u reformi propalog socijalističkog sistema. On se najviše plaši da Tačerka neće imati podršku svoje stranke koja konzervativizam shvata kao umerenost i opreznost u demontiranju starog sistema.

Ovaj intervju između ostalog uteruje u laž i sve one "hajekovske" "gradualiste" u Srbiji, ali i van nje, koji se pozivaju na Hajekove argumente evolucionizma i "spontanog poretka" da bi osuđivali suviše brzu liberalizaciju i šok-terapiju kao "konstruktivističke eksperimente". Radi se, kao što vidimo, o elementarnom nerazumevanju Hajeka, koji je najgorljiviji zagovornik upravo šok terapije (kroz čitave osamdesete kritikovao je Tačerku da ide nedovoljno brzo i daleko).

4 comments:

Pavle Mihajlović said...

Ivane, ovo je sjajno, hvala. Inače ovaj novinar je sjajan sa dikcijom, pitanjima... voleo bih da su naši novinari takvi

Жељко Симовић said...

Шок терапија без чилеанског модела пензијске реформе (Пињера) и либералног задружног закона је пут у садашњи хаос економије у Србији.
У Британији су тада имали либерални задружни закон, али нису почели да раде оно што су са пензијама одрадили Генерал и Дон Хозе. На пола пута су стали. Тачерова је потпуно небитна, осим као маркетинг менаџер половичног и лоше спроведеног пројекта, који је компромитовао идеју економске слободе и оставио у наслеђе само нео-корпоративистичку полицијску државу са привидом слободног тржишта, уз и даље постојећи монопол Bank of England, као упориште британског корпоративизма и корена неокензијанства.

Srđan Mladenović said...

Sjajan intervju, Hajek je bio neverovatan.

Урош Симић said...

На страну феноменална философија коју заступа али каква артикулација тока мисли и енглеског језика, предивно (и нажалост преретко).

А прича о "пророку који је изван (тј. испред) свог времена" је и више него потврђена ако ничим другим оно појавом чувене реп нумере.