Pages

18 August 2011

Prva pomoć

Ima da nas košta oko 2.400 dinara, puta 2.5 miliona vozila, 60 miliona evra. Slatka para za Galeniku. Tri komentara:

1. U mnogim evropskim zemljama komplet za prvu pomoć uopšte nije obavezan.

2. Mnogo je jeftiniji od ovih 35 dolara.

3. Kada sam pre jedno 7 godina civilno služio vojsku, obuku iz prve pomoći nam je držao lekar iz požarevačke hitne pomoći. Rekao nam je, otprilike - "U 99% slučajeva najbolje je da ništa ne dirate. Uzmite mobilni i pozovite hitnu pomoć. Za onih 1% ja ne mogu da vas obučim za 2 dana."

8 comments:

Lighthouse said...

S jedne strane, korisno je imati prvu pomoć u kolima pri ruci, pre svega za prvu samopomoć pri lakšim povredama kod petljanja oko kola. S druge strane, doista nije neophodno, niti opravdano, da država propisuje obavezu držanja kompleta u kolima. Pogotovo ne da daje faktički monopol jednom proizvođaču. Kod fluorescentnih prsluka je stvar bolja, iako su i oni obavezni tu nema monopola, pa je i cena skromna (prodavali su se na pijacama tu i tamo čak za 100-200 dinara).

Anonymous said...

"3. Kada sam pre jedno 7 godina civilno služio vojsku, obuku iz prve pomoći nam je držao lekar iz požarevačke hitne pomoći. Rekao nam je, otprilike - "U 99% slučajeva najbolje je da ništa ne dirate. Uzmite mobilni i pozovite hitnu pomoć. Za onih 1% ja ne mogu da vas obučim za 2 dana."

Heh, koji lik, taj doktor...
Imam u porodici vi[e lekara, i svi su me podučili da je apsolutno neophodno zaustaviti krvarenje. A ima toga još, u svakom slučaju, postupci zavise i od procene da li će brzo stići stručna pomoć.

zmau said...

Ajde bre, dobijate bar jedno 80% gradske javne površine fraj (čitaj, to bar vi kapirate - na račun svih poreskih obveznika) za svoje (što dinamičke, što stacionarne) saobraćajne potrebe, i to se podrazumeva, i ne čuh ni ovde među vajnim liberalima nikakvo jaukanje na tu temu (makar pročitajte šta čika Tyler kaže (http://www.nytimes.com/2010/08/15/business/economy/15view.html) o tome. A kad i vama država maalko zavuče ruku u džep, to je odma frka.

Lighthouse said...

Zmau,

Ne dobijaju vozači 80% javnih površina (ako je toliko, a ne oko 20%) za dž, nego to masno plaćaju kroz poreze i takse pri registraciji kola (svake godine), kroz akcize i PDV auto, pa onda na gorivo i maziva, PDV na rezervne delove i radove na autu, diskriminatorsko kažnjavanje (u odnosu na druge kategorije prekršilaca zakona), a u nekim zemljama i kroz "cogestion fees".

zmau said...

"poreze i takse pri registraciji kola"
Obavezno osiguranje plaćaš jer si opasan po okolinu, administrativnu taksu svejedno plaćaju valjda svi koji nešto petljaju sa državom, a ostatak kinte nešto ne verujem da je uopšte dovoljan za održavanje mreže drumova sa saobraćajnom signalizacijom, finansiranje saobraćajne policije i krpljenje ljudi posle saobraćajki i potonje doživotno izdržavanje invalida.

"akcize na gorivo i maziva"
Probaj da u gradu držiš nešto slično smrdljivo, recimo kokošarnik ili fabriku. Leteo bi naglavačke iz naselja i nikakva akciza ti ne bi pomogla. Akciza na gorivo ni blizu ne pokriva degradaciju kvaliteta života u gradu smradom, bukom i gužvom (odnosno smanjenom protočnošću ulica). A ustvari nisi me pitao ni da li pristajem da trpim tvoj smrad u svojim plućima, a kamo li pošto.

"diskriminatorsko kažnjavanje (u odnosu na druge kategorije prekršilaca zakona)"
Mda. Koliko često vidiš auto koji stoji na zebri, a pešaci stoje i čekaju da se skloni ? Ili auto na trotoaru oko kojeg obilaze ljudi? A koliko često vidiš pešaka na kolovozu oko kojeg obilaze vozila ?
Kad si poslednji put čuo za saobraćajni udes u kome nije učestvovalo motorno vozilo ? Prolaziš između ljudi kroz gužvu sa tonom metala oko sebe (puta 50km/h, na kvadrat) terajući ljude da se pri praktično svakom koraku pridržavaju ozbiljnih propisa da ne bi izginuli, i još se čudiš što te neko smatra (delimično) odgovornim kad se desi frka. Kolko je meni poznato, kod nas se čak ni strict liability ne praktikuje.


"a u nekim zemljama i kroz "cogestion fees"."
Congestion fee bi trebao da bude sasvim standardna stvar u većim gradovima. Smeš li da proceniš koliko košta vreme svih onih ljudi blokiranih svakodnevno u saobraćaju u recimo Beogradu ? Ili pošto je most što se zida da bi vi mogli da se širite. Ja bih – da nisam pobegao iz Beograda – gubio cca 100evra mesečno (skoro pola sata dnevno x moja satnica). Koliko ti daš mesečno na akcizu ?

U kontekstu svega ovoga (a i van konteksta) totalno je van pameti da recimo svako ko kupi stan mora da kupi usput i akcije u parking mestu na skupoj gradskoj zemlji pred zgradom, ili da trafikant plaća besnu nadoknadu gradu, a pored njega na istoj površini 2 smrdljiva auta sede fraj. Pa opet ni na ovom wannabe liberalističkom blogu za par godina nisam primetio da je bilo ko ikad dokačio ovu temu, ali se zato složno kuka kad god država malko zakači svoje bele medvede – vozače motornih vozila.

Marko Paunović said...

zmau,

Ja ne znam gde vi zivite, ali ja ne znam za grad u Srbiji u kojem se u sirem centru grada ne placa parking.

zmau said...

Plaća ?
Po centrima gradova se za ulični parking negde plaća simbolična nadoknada koja blage veze nema sa realnom cenom, a negde se ne plaća ama baš ništa (što se u suštini svodi na isto). A parkiranje pred zgradama je svuda redom fraj (čitaj : na račun svih stanara).
A da ne pominjem da na dosta mesta možete slobodno da se uvalite i na travnjak i na trotoar i gde god vam padne na pamet, i da će vas panduri vrlo rado tolerisati, makar dok se ne pojavi neko kao ja da ih uhvati za gušu i pita zašto se ne mešaju u svoj posao.
Ako negde postoji privatnik koji je kupio plac i na njemu naplaćuje parking, molio bih vas da me prosvetlite i da mi pokažete taj primer. I živo me zanima cena, naravno.

zmau said...

I, da, živim u Šapcu, jednom od kulturnijih srpskih gradova, i nešto ne verujem da se u Požarevcu poštenije plaća parking nego ovde.
Živeo sam malko i u Uniji, ali sam video da i tamo uz gajbu u centru prestonice na poklon dobiješ i parking mesto, a u svakom slučaju imaš lajsens da parkiraš na bici-stazi. Pa sam ukapirao da i nemam baš nekog razloga da živim tamo, i onda sam se vratio.