Pages

06 December 2010

Reklamiranje

Sajt njuz.net prenosi (izmišljenu) vest da je u planu formiranje Agencije za intelektualne standarde u javnom oglašavanju.

Nažalost, realnost nije mnogo bolja (već postoji RRA koji se time bavi), a pogledajte i novi nacrt Zakona o oglašavanju.

Recimo, član 13, koji govori o obmanjujućem oglašavanju:


Обмањујуће оглашавање јесте свако оглашавање које на било који начин, укључујући његово представљање, обмањује или је вероватно да ће обманути примаоце огласне поруке, и које, због своје обмањујуће природе вероватно може да утиче на њихово економско понашење или које, због наведених разлога, шкоди или је вероватно да ће нашкодити конкуренту.

A ovo mi je bilo baš zanimljivo (čan 35):


Огласна порука намењена малолетним лицима не сме да нарушава ауторитет школе код малолетних лица.

4 comments:

Goran Rakić said...

Moj omiljeni član je preživeo u nacrtu:

Забрањено је у оглашавању користити технику која је усмерена на подсвест примаоца огласне поруке.

Pravno lice se za prekršaj se kažnjava od 500.000 do 2.000.000 dinara. Zanimljivo bi bilo čuti koja to reklama ne utiče na podsvest.

0vernite said...

Mislim da su i clan 13 i ovaj o "podsvesnim tehnikama" sasvim u redu, samo su lose formulisani (sto moze da vodi gomili rupa i pogresnih tumacenja).

Mislim da se ovde radi o subliminalnim porukama, dakle u neku ruku zloupotreba medija, jer se ne radi o ociglednim porukama. Nije isto ako u reklami za Coca-colu sugerisete da gasi zedj, jer je sugestija ocigledna, ali ako ubacujete one frejmove sa vezanim porukama koji se svesno ne mogu detektovati - e to je vec zloupotreba.

I zar mi vec nemamo neki zakon o oglasavanju? Ako ne, onda je krajnje vreme da ga donesemo. Moraju neke najosnovnije stvari da se regulisu - lazno reklamiranje pre svega, a toga su puni mediji.
Uostalom, pogledajte npr. kako izgledaju reklame za one razne misicne stimulatore kod nas, a kako u Americi. Koliko znam (a ne znam mnogo), oni tamo moraju da napomenu da je aparat samo pomocno sredstvo, i da se upotrebom samo tog aparate ne mogu postici zeljeni rezultati.

Anonymous said...

Aj sad definiši podsvest,šta je to...il još bolje kako će te definicije na sudovima biti tretirane. Jako subjektivna kategorija je to. RRA ipak treba da postoji zato što moraju da dele frekvencije,al da dele packe ko gde psuje il puši na TV-u e to je već skandalozno. Pa to ni patrijarh ne radi

Marko Paunović said...

0vernite,

Jako je tesko, ako ne i nemoguce, zastiti ljude od njihove gluposti. Ako ti neko obeca da ces za 2 nedelje, bez smanjivanja obroka i sa samo 10 minuta lagane vezbe dnevno da izgubis 10 kg, i ti u to poverujes, treba da ostanes bez para. Jedino tako ces da naucis (ako vec nisi u 6. razredu osnovne) da ne postoje rupe u zakonima termodinamike.

Svo reklamaranje je u neku ruku lazno. Nijedna reklama nije "realna", vec je cilj da se naglase dobre strane proizvoda (usluge), a da se naglase ili potpuno precute lose strane. To je prosto realnost, ljudi treba da budu svesni te realnosti i da ne veruju bas svemu sto cuju. A ja verujem da se velika vecina ljudi upravo tako i ponasa, da prosto znaju da je reklama samo to - reklama, i prirodno su skepticni prema velikim tvrdnjama.