Pages

10 November 2008

Rolerima na posao

Đilas kaže da ne beži od privatizacije javnih preduzeća. Pozdravljam. Međutim onda postavlja uslove: mogu neprofitabilna preduzeća ali cene usluga moraju da budu realne. Zašto samo neprofitabilna preduzeća? Nisu ona profitabilna jer imaju dobar menadžment već zato što su u pitanju monopoli. Da se ta javna preduzeća privatizuju i što je još važnije dozvoli pristup tržištu svim zainteresovanima, cene bi bile niže a usluga bolja. Đilas lepo primećuje da su u Londonu svi autobusi privatni i da postoji veliki broj operatera ali takođe kaže da bi bilo dobro da jedna velika kompanija iz inostranstva dođe i kupi GSP. Odlučite se. Londonska vlada propisuje cene autobskog prevoza, ali moglo bi se pokušati i bez toga jer će preduzeća uvek ispregovarati višu cenu karte sa političarima nego sa klijentima.

Gradonačelnik najavljuje i puštanje u rad gradske železnice kao novog vida prevoza. Pošto su pruge tu samo je neophodno uložiti 10 miliona evra (meni zvuči kao kapara) u izgradnju stanica i kupovinu vozova. Ako već postoji opredeljenje da se u nekom momentu GSP privatizuje, zašto stvarati nova javna preduzeća? Zar ovo nije idealna prilika da se proba drugi sistem? Ako je ta železnica već toliko neophodna i jeftina, zašto je ne ponude privatnicima? Grad neka da prugu, a privatnici nek urade ostalo. Ako je već tako dobra ideja sigurno će biti zainteresovanih, a propustićemo i štrajkove sindikalaca i neizbežni socijalni program pošto taj vid prevoza trenutno ne postoji.

Najavljuje i izgradnju parking garaža u centru i povećavanje cena parkiranja u postojećim jer je beogradski mentalitet takav da ljudi ne žele da idu u centar autobusom. Prvo, nije posao grada da gradi garaže. Privatnici će to mnogo bolje da urade, a pošto se ne radi o projektu od "nacionalnog interesa" (naravno samo ako niste direktor Parking servisa) nema razloga da se to sprečava. Drugo, da li su cene visoke ili niske znaćemo tek kada sve garaže budu privatne, jer dok ih formira vlada a ne tržište možemo samo autoritativno da nagađamo. Treće, nije problem mentalitet Beograđana koji ne koriste GSP kada idu u centar već verovatno kombinacija lošeg prevoza i trenutnih cena parkiranja. Vožnja po gradu predstavlja racionalno ponašanje čak i za slovenske duše. Konačno, gradonačelnik najavljuje i niže cene parkiranja u garažama za vozače iz komšiluka. To nije fer, cena treba da bude ista za sve. Parking mesta se po velikim gradovima u Americi prodaju kao nekretnine. Ta informacija se uzima u obzir prilikom izbora mesta prebivališta. Nema logike da se u novim garažama građani tretiraju različito.

Đilas nije zaboravio ni metro za koji kaže da je tridesetogodišnji projekat i koji grad neće moći sam da finansira već će iza njega morati da stane država. Osim očiglednog, da i ovaj projekat treba ponuditi privatnicima (možda na koncesiju) pa ako ima zainteresovanih ima, smeta mi i pozivanje države u pomoć. Država ne plaća ništa, sve plaćaju poreski obveznici. U ovom slučaju Đilas želi da prebaci troškove, kao svojevrsni beogradski porez, i na građane koji uslugu metroa možda nikada neće koristiti. Zbog svega pomenutog gradonačelnik za svoj dosadašnji rad zaslužuje jaku dvojku, pre svega jer još uvek ništa nije sproveo u delo. Možda je najbolja alternativa da tako i ostane.

No comments: