Pages

13 May 2008

Da li su nepismeni u Srbiji problem?

Sajt B92 prenosi istraživanje koje kaže da je u Srbiji svaki šesti stanovnik bez završene osnovne škole. Na prvi pogled, zaista deluje zastrašujuće.

Na drugi pogled, baš i ne. Ja imam dve žive babe koje su završile samo po četiri razreda osnovne škole, posle počeo rat, imale su druge prioritete u životu. Jedan deda mi je takođe imao samo četiri razreda osnovne škole, ali je umro, pa ne ulazi u statistiku.

Poenta je da ovakav podatak, kao i poređenja sa zemljama u EU, a ne uzimajući u obzir starosnu strukturu stanovništva i specifične probleme u njihovom obrazovanju (rat i ratom izazvano siromaštvo, kao i ekstremno visoko učešće ruralnog stanovništva u tim godinama), ne znači apsolutno ništa. Da li je zaista problem to što velika većina penzionera i veoma starog stanovništva nema osam razreda osnovne škole? Da li je problem što su mnogi stari ljudi na selu nepismeni? Ako Srbija zaista ima jednu od nastarijih populacija u Evropi, onda je ovakav podatak sasvim očekivan. Kao i podatak o relativno malom izdvajanju za obrazovanje - ako imamo relativno malo dece, normalno je i da trošak za obrazovanje bude relativno mali.

Meni se čini da u Srbiji pažnju treba usmeriti na mnogo bitnije stvari nego brinuti oko toga koliko je ljudi upisalo i završilo osmoletku za vreme i u godinama posle Drugog svetskog rata.

Na primer, videti kako da za 50 godina ljudi u Srbiji opet ne kukaju kako Srbija ima veoma lošu obrazovnu strukturu. Ja predlažem vaučerizaciju, ali sam otvoren i za druge predloge.

4 comments:

andreas breme said...

Hahaha, malopre slusam Palmu kako prica da je uslov za koaliciju sa DSS i SRS ratifikacija sporazuma sa EU... Moj zakljucak je identican prognozi koju sam na ovom blogu zastupao jos krajem prosle godine u raspravi sa Ivanom. Dakle vlada DS+SPS+manjine bez LDPa. Jedna etapa ka normalizaciji politicke scene u srbiji, gde ce mozda ove stranke koje ce ostati u opoziciji napraviti od sebe moderne konzervativne stranke ili nesto slicno a LDP ce vrlo verovatno nestati, mada ce to dosta zavisiti od rada vlade. Cini mi se da pored Radikala koji su najveci gubitnici na ovim izborima odmah posle njih LDP.

Marko Paunović said...

Ne znam zasto ovaj komentar ovde, ali ajde...

Ja mislim da za LDP moze da bude dobro ako DS napravi vladu sa SPS-om, ako uspeju da izrastu u pravu protrzisnu stranku.

Lazar Antonić said...

Najveći gubitnici su DSS i NS. SRS je dobio isti broj glasova ko i ranije, i teško da je stranka sa 1,100,000 glasova gubitnička. DSS i NS su izgubili 30% podrške.

LDP će ako ne uđe u vladu sledeći put na izborima proći još bolje. Nije nelogično očekivati da će se neki broj ljudi razočarati u DS posle saradnje sa SPSom.

andreas breme said...

Prvo ne verujem u to da LDp moze postati protrzisna stranka, bez obzira na ono sto su radili Ivan, Aleksandar i Sandra i pre njih Gligorov. Nije dovoljno imati protrzisni program, vec i kredibilne i ubedljive ljude, a Ceda to svakako nije. Jednostavno moja prognoza je da ce oni sebe izolovati i otudjiti i deo sopstvenog birackog tela svojom nefleksibilnoscu i ostrascenoscu. Cini mi se da ce ponasati bas iritantno. To naravno zavisi od toga kako ce vlada raditi, kao sto sam i napisao u prvom commentu. Ako bude uspela da odradi jako mnogo ka EU i zavrsi saradnju sa Hagom, onda se LDPu ne pise dobro pod pretpostavkom goreopisanog ponasanja. Sto se tice protrzisne stranke, to bi se pre mnoglo ocekivati od nekog buduceg reformisanog DSSa ili cak mozda i reformisanih radikala (ili neke Majine stranke) iako mi je tesko da zamislim ko u radikalima moze da izvede unutrasnje reforme... Ne verujem da su najveci gubitnici DSS i NS, za njih se ocekivalo da su dosta pali ali radikali su bas razbijeni i razocarani, kao da je deo njihovih glasaca otisao ka DSS, ne znam... a nekadasnji DSSovi u DS (ja sam jedan takav primer, cak sam na gradskim izborima glasao za Srbljanovicevu :) Ima kvalitete koje Djilasa nema :)