Pages

08 April 2008

Privatni monopol?

Naš stari znanac, Nebojša Katić, u novom tekstu u Politici dokazuje, ukazivanjem na nedavne probleme na Heathrowu, kako je privatni monopol lošiji od državnog i kako državna svojina ima značajne prednosti.

Možda je to i tako, ali Heathrow jednostavno nije dobar primer. Zašto? Pa, zato što se ne radi o monopolu. I tu ne mislim na to da London ima još makar 4 aerodroma (Getwick, Stansted, City i Luton), nego mislim na to da na samom aerodromu postoji konkurencija.

Radi se o tome da "procesuiranje" (handling) aviona i putnika (gde je problem i nastao) ne obavlja sam aerodrom, već posebne firme koje imaju ugovore sa aerodromom i aviokompanijama. Suštinski, te firme od aerodroma zakupljuju gejtove i opremu, a onda pružaju uslugu handlinga aviokompanijama. Desi se ponekad da je neka od tih firmi u vlasništvu aerodroma, neke su u vlasništvu nekih aviokompanija, ali postoje i specijalizovane firme koje se isključivo time bave. Evo, pogledajte sajt recimo firme Swissport, koja pruža usluge handlinga na 187 aerodroma širom sveta.

Konkurencija pri handlingu je, koliko sam mogao da istražim, rezultat direktive EU, koja je doneta 1996. i kojom je naloženo svim državama-članicama da donesu zakone kojima će se svi aerodromi koji godišnje imaju više od 2 miliona putnika, primorati da uvedu konkurenciju u oblast handlinga. Ja sam negde ranije čuo, ali ne mogu sada da nađem referencu, da konkretno na Heathrowu postoji šesnaest handlera (sada sam uspeo da pronadjem da sigurno te usluge tamo pružaju ASIG, Servisair, Plane Handling, SAS Ground Services, AFSL, pomenuti Swissport i tako dalje).

Sve u svemu, nema ni govora o bilo kakvom monopolu u handlingu, pa, samim tim, ni to što se desilo na Heathrowu nema veze sa time. Jasno mi je da se Katiću učinilo da je ovo sjajna ilustracija opasnosti od privatne svojine, ali jednostavno nije dovoljno istražio slučaj.

Dodatno, sve to što se desilo nema apsolutno nikakve veze sa samom upravom Heathrowa, već sa British Airwaysom, za koga je terminal i napravljen i čiji je direktor priznao da je kriv za sve probleme.

4 comments:

q said...

cekajte ljudi, kako je moguce da katic nije dobio vasu negativnu nagradu za proslu godinu umesto djuricina?

djuricina izuzetno cenim i mislim da ste veoma pogresili. on je jedan od nasih najboljih ekonomista a i ovako je veoma interesantan lik koji je dosta dobro upoznat sa trzisnom privredom i libealizmom.

katic je dno dna

Marko Paunović said...

Pravo da kazem, ne znam... Nije ga niko nominovao.

Marko Paunović said...

Inace, sad tek vidim pitanje. Nagradu i nije dobio Djuricin, on je samo bio nominovan. Nagradu je dobio ministar Milosavljevic. Slobodan, ne Tomica.

Lazar Antonić said...

Djuričin je možda sjajan tip ali definitivno prošle godine nije u medijima predlagao tržišna rešenja, već se naprotiv fokusirao na usporavanju liberalizacije. O tome možete da čitate u postovima u kojima ga pominjemo.

Katić je sa druge strane previše irelevantan. Jeste da je u pitanju netržišno rešenje ali je to ipak nagrada.