Pages

13 December 2007

Srpski politički spektar

Dušan Pavlović je u svom jutrošnjem gostovanju u Kažiprstu B 92 primetio da je problem što će dvopartijski sistem koji se u Srbiji upravo formira, sa DS i SRS kao vodećim strankama biti u odnosu na standardne, konvencionalne dvopartijske sisteme, poput američkog, britanskog i u nešto manjoj meri nemačkog, previše polarizovan i ekstremizovan, za razliku od zrelih dvopartijskih sistema kod koga glavne stranke gravitiraju političkom centru.

No, da li je sasvim tako? Tačno je da po Hotelingovom principu, u klasičnim dvopartijskim sistemima, programi stranaka teže konvergenciji. Tačno je takođe da u okolnostima koje nailaze u Srbiji, verovantno ćemo imati dva bloka, sa SRS, SPS i DSS na "desnoj" i DS i LDP, uz možda manjine i G17, na "levoj strani", pri čemu će desni blok biti protiv NATO i EU, a za saradnju sa Rusijom, i zaoštravanje, a možda i prekid odnosa sa zemljama koje priznaju Kosovo (praktično svim zapadnim zemljama) a "levo krilo" za saradnju sa Zapadom. To zaista izgelda kao opovrgnuće Hotelingovog principa i tendencija dvopartijskog, ili barem "dvoblokovskog" sistema ka ekstremizaciji.

Ali, u osnovi nema velike zagonetke. Ta polarizacija i istovremena ekstremizacija političkog prostora je posledica nenormalne i ekstremne spoljašnje situacije, kao što je bila i pred izbore 2000-e godine, a ne endogene evolucije samo političkog sistema. Kao što sam ranije primećivao, u konvencionalnom smislu o kome Pavlović govori mi u Srbiji zapravo i nemamo desnicu. Programi i rezultati vladavine svih značajnijih stranaka u Srbiji su levičarski, etatistički i intervencionistički. Razlike između DS i DSS, radikala i G17, Velje i socijalista, su samo kvantitativne i stilske. Paradoksalno, jedina stranka koja bi uz dosta natezanja i dobre volje mogla smatrati "desničarskom" u zapadnom smislu reči je LDP sa svojim relativno liberalnim ekonomskim programom, koji je pisao Gliigorov. Dakle, upravo ona stranka koja se u pervertovanom političkom ključu u Srbiji vidi kao ekstremno leva.

Dakle, verujem da je besmisleno povlačiti bilo kakve analogije između evolucije političkih stranaka u Srbiji, i sistema koji vlada u normalnim demokratijama. Mi zapravo nemamo desnicu, a kao surogat za nju služi nam populistička, nacionalistička levica s parolama "hleba za dva dinara" i "Živeo Putin i svetska revolucija".

Da li će nastajuća koalicija ili blok "desnice" sa radikalima i DSS-om kao okosnicom, moći i hteti da se transformiše u pravu desnicu? To je ključno pitanje. Ako (a to se čini dosta verovatnim) i DSS potpuno pusti niz vodu ideju evro-integracija, onda bi se tu otvorila šansa za neku evoluciju koja bi konvergirala sa klasičnim libertarijanskim evroskepticizmom iz Britanije ili onim koji manifestuje češki predsednik Vaclav Klaus. Teorijski to je moguće, posebno kad uzmemo u obzir da su radikali u jednoj fazi s početka 90-ih već imali liberalni ekonomski program. Ja to priželjkujem.

No, moram priznati da sam duboko skeptičan u pogledu praktičnih šansi da se to u dogledno vreme i ostvari. Mislim da je Koštunica već toliko zabrazdio u svoj metafizički Kosovski boj protiv trulog Zapada, i uživeo u svoju ulogu onog kome će oteti Kosovo a on ući u čitanke kao novi Knez Lazar, da više nije u stanju da koncipira poziciju koja bi zaista bila ambivalentna prema Zapadu: prihvatala ključne, uspešne politike zapadnog sveta, a sa skepsom gledala na takozvane "evropske integracije". Srpski nacionalizam je izgubio bilo kakvu produktivnu sposobnost da bude upregnut u kola zaista progresivne libertarijanske evroskeptičke desnice. Taj nacionalizam, uprkos mojim ranijim nadama, ostaje nažalost samo jedna palanačka, gubitnička čežnja za divnim vremenima Hladnog rata, tuga što i mi ne možemo, kao baćuška Putin, da najurimo sve nevladine organizacije, pohapsimo i pobijemo sve izdajnike, i zapretimo nuklearnim bojevim glavama Velikom Satani.

5 comments:

Marko Paunović said...

Ja sam uopste skeptican po pitanju konvergiranja ka dvopartijskom sistemu u Srbiji. Osnovni preduslov za dvopartijski sistem je vecinski izborni sistem koga nema i veovatno ga nece ni biti, osim ako se DS i SRS oko toga ne dogovore, sto deluje vrlo neverovatno.

Durgi uslov za dvopartijski sistem je jednodimenzioni "issue space". U situaciji koja sada postoji u Srbiji, gde dominiraju 3-4 glavna pitanja (odnos prema Kosovu, odnos prema EU, odnos prema ratnim zlocinima), javljaju se nekoliko mogucih i konzistentnih politika, tako da "issue space" nije jednodimenzionalan, vec tro ili cak cetvoro dimenzionalan sto omogucava strankama da se bolje profilisu i motivisu birace.

Ovo sto tebe i mene pre svega zanima, odnos prema ekonomiji, tesko moze da u Srbiji danas bude jedno od tih pitanja koja kljucno definisu ideologiju stranke i svrstavaju je medju leve ili desne. Nazalost, ali tako je.

Anonymous said...

"Paradoksalno, jedina stranka koja bi uz dosta natezanja i dobre volje mogla smatrati "desničarskom" u zapadnom smislu reči je LDP sa svojim relativno liberalnim ekonomskim programom, koji je pisao Gliigorov. Dakle, upravo ona stranka koja se u pervertovanom političkom ključu u Srbiji vidi kao ekstremno leva."

Ti posmatras njihov ekonomski program, ali ja nesto nisam ubedjen da bi ga oni uopste sprovodili. Ali dobro, na stranu to.

Kako LDP moze proci kao desnicarska stranka kad je najveci promoter i zagovornik pozitivne diskriminacije, primene PC ideologije (vidi sta predlazu po pitanju radnog zakonodavstva isl) i slicnih stvari.

LDP bi uradio mnoge promene u pravcu povecanja drzavne sfere. To je moje misljenje...

Naravno, bolji su od radikala isl, ali meni DS i G 17 deluju i desnije i liberalnije.

Andrej Stanimirović said...

Potpuno se slažem sa Ivanom oko izgleda da se u dogledno vreme na političkoj sceni Srbije pojavi bilo šta što liči na nastojanja da se smanji uticaj države na privredu. Nema izgleda. Gloom and doom. Kada i ako se nešto pojavi, to neće biti iz politike odnosno političkih stranaka, koliko god da ih bude.

Anonymous said...

Ivan je tacno napomenuo da u jednom dvopartijskom sistemu programi stranaka teze ka konvergenciji, sto znaci da njihovi programi u nadi i teznji da dobiju sto vise glasove dolaze do tacke gde su im programi gotovo konvergentni! Bilo kako bilo, to u nasoj drzavi nikada nece da se desi!!!! I ne znam kako Ivane mozes uopste da dodjes na jednu takvu ideju! Program radikalne stranke i program dss nikada nece teziti ka konvergenciji jer ni jedan od stranaka ne moze sebi da dozvoli da izgubi stalne glasace! Oni ne smeju da promene koncepte ni na malo neki ekstremniji nacin (jer to je jedini nacin u nasoj politici da se pridobiju neki novi glasaci) jer kod nas jos uvek ne postoje samo dve partije i glasaci koji smatraju da njihovi pogledi nisu prestavljeni ce da glasaju za neku manju stranku ili jos gore da uopste ne glasaju sto bi dovelo do apatije glasaca i to ujedno dovelo do toga da ekstremnije stranke dobiju vecinski broj glasova! Manjine bi postale vecine!

Sve sto si rekao za Kostunicu i ja podrzavam jer otprilike predstavlja moje misljenje!

Sto se tice Markove izjave da je osnovni preduslov za dvopartijski sistem vecinski izborni sistem, moram da kazem da je to fundamentalna greska! Dvopartijski sistem nimalo nije vezan za vecinski izborni sistem, jednostavno vecinski izborni sistem proizlazi iz dvopartijskog sistema, ali on nije njegov preduslov! Liberalna demokratija ne zavisi od izbornog sistema, on moze da bude drugaciji, i u stvarnosti je skoro svuda drugaciji! Amerika, Engleska i Nemacka su liberalne demokratije i sve imaju razlicite glasacke sisteme od kojih je po meni nemacku ubedljivo najbolji jer je odlicna mesavina Americkog i Engleskog.
Sto se tice tvog drugog uslova, schumpeterovog teorije jednodimenzionalnog prostora za razlicite politicka pitanja je kao sto vec rekoh teorija, i nikada nije pretvoren u praksu jer politika nikada nije bila jednodimenzionalni sistem! Iz toga proizlazi i da je robert Dahl sam povukao svoje izjave nakon istrage u New Haven-u kada je shvatio da je svaka liberalna demokratija u stvari poliarhija! E to je ono sto nasoj drzavi nedostaje! Mi srbi mislimo da je jedini nacin da imamo uticaja na politiku preko glasanja, a to je u stvarnosti nas najmanji uticaj. Dobro organizovane grupe koje predstavljaju razlicite interese i koje su u svakom momentu spremne na demonstracije su srz svake liberalne demokratije. Kod nas to nazalost ne funkcionise na nacin na koji bi trebalo, organizacija je preslaba i to je kljucni problem! Jer sa takvim grupama i politicke stranke bi se pripitomile i ne bi mogle da se previse odaljavaju od javnog misljenja(koji bi bio predstavljen razlicitim grupama) i njihova politika bi na taj nacin maksimalno bila kontrolisana!

Unknown said...

SVJEDOČANSTVO O NAČINU DAVANJA ZAHTJEVA IZ GENSKE ZAJMA (B.D.L.C)

Pozdrav prijatelji!!! Moje ime je Jeorge Cain. Želim svjedočiti o dobrom zajmodavcu koji mi je pokazao svjetlo nakon što ga je jedan internetski zajmodavac prevario, svi su obećali dati mi zajam nakon što sam platio puno troškova koji ne donose ništa i nisu imali nikakav pozitivan rezultat. Izgubio sam teško zarađivati ​​novac i bio je ukupno 3.280.00USD. Jednog dana dok sam pregledavao internet, izgledao sam frustriran kad sam došao na ženu svjedočenja koja je također bila prevarantica i eventualno je povezana s tvrtkom Legit Credit, tvrtkom Ben Davies Loan Company i e-poštom (bendaviesloanfirm@yahoo.com) gdje je napokon dobila Pa sam odlučio kontaktirati istu tvrtku za kredit i zatim im ispričati svoju priču o tome kako su me mučili 2 različita zajmodavca koji nisu ništa radili, nego da me naravno više bolim. Objasnio sam tvrtki poštom i sve što su mi rekli da više ne plačim jer ću dobiti moj kredit u svojoj tvrtki i također sam napravio pravi izbor da ih kontaktirate. Popunio sam obrazac za prijavu kredita i nastavio sa svime što je zatraženo od mene i na moj šok sam dobio zajam iznos od $ 55,000.00US dolara od ove velike tvrtke (Ben Davies Zajam Društva) upravlja gospodin Ben Davies božanstvom čovjeka i ovdje Ja sam danas sretan jer mi je ova tvrtka dala zajam pa sam napravio zavjet mojem da ću nastaviti svjedočiti na internetu o tome kako sam dobio moj kredit. Trebate hitno hit? Ljubazno i ​​brzo kontaktirati Ova velika tvrtka sada za vaš kredit putem e-pošte: bendaviesloanfirm@yahoo.com on je ljubazan srca.