Pages

02 May 2007

Divlja je vlast koja otima vozila, a ne taksisti

Stojan Stamenković:
Tamo gde vlast legalno funkcioniše stvari se rešavaju. Kao, na primer, zaplenom vozila divljih taksista u Beogradu... .

Nije mi jasno kako jedan ekonomista može da aplaudira zapleni privatne svojine.

Kao prvo, ko su "divlji taksisti"? To su ljudi koji hoće da prevoze putnike a kojima gradska vlast ne daje dozvolu da to rade. Zabranjuje im. Da li u slobodnom društvu vlast, gradska ili bilo koja, sme ljudima da zabrani da se bave čime hoće, ako nikome ne nanose štetu? Gradska vlast Beograda ustvari svima zabrani taksiranje, a onda daje pojedinačne dozvole da to rade onima koje izabere. Šta je "divlje" u tome što se neko bori protiv ove tiranije da bi zarađivao za život? Razumem zašto gradska vlast zove taksiste "divljim", ali zašto novinari i ekonomisti to rade?

Drugo, Ustav Srbije, novi ili stari, garantuje privatnu svojinu. Čak iako se zanemari ovo pod jedan, kako može jedna gradska vlada da zaplenjuje privatnu imovinu onome ko prekrši jednu gradsku uredbu? Šta misle humanitarne organizacije o ovom kršenju osnovnog ljudskog prava, prava na privatnu svojinu? Da je jedna gradska uredba starija od ovog prava?

Treće, prvo što bi ekonomista morao da zna, bez obzira na ideološku orijentaciju, je da slobodna konkurencija najviše koristi potrošačima. Toliko nije sporno. Zna se da veći broj taksista znači niže cene taksija, tačka. Interesuje me kako na svetu Stojan Stamenković opravdava esnafsko ograničenje broja taksija. Iz kojeg ekonomskog principa to sledi?

3 comments:

pady said...

U prilog navedenih argumenata ide cinjenica da je taksi u Beogradu skuplji nego bilo gde u okruzenju, cak i u zemljama EU (Bugarska, Rumunija)

Anonymous said...

treba pustiti ljude da rade naravno. Ali zasto je zaplena privatne svojine tragicna u slucaju krsenja zakona? Ako je kazna za neko delo 1,000 evra, zar i to nije zaplena privatne svojine.

Slavisa Tasic said...

1-Kazna je fiksna suma, a razni automobili koštaju različito.
2-Novčana kazna je objektivna, bezlična svojina, a automobili su privatna svojina sa subjektivnom vrednošću za vlasnika. Kao kada bi vam za prelaz van pešačkog prelaza oduzeli cipele.