Pages

26 April 2007

Javna preduzeća II

Mislim da se prečesto, kada se govori o javnim preduzećima, postavlja pitanje privatizacije. Meni je neuporedivo bitnije pitanje konkurencije.

Zato, da sam u prilici, ne bih pitao Dinkića i Đelića "kada će biti privatizovan NIS?", nego "kada će biti ukinuta uredba o zabrani uvoza nafte?". Ne bih ih pitao "kada će biti privatizovani JAT i Železnica?", nego "kada ćete dozvoliti low-cost kompanijama da lete iz Beograda i Niša?" i "kada će biti omogućeno privatnim vozovima da saobraćaju?".

Ne kažem da privatizacija nije bitna, nego da su ova druga pitanja ipak mnogo bitnija. Kada bi bio slobodan uvoz nafte, kada bi postojali jeftini letovi iz Beograda i kada bi privatni vozovi išli prugama, ne bi mi toliko smetalo postojanje državnih firmi, kao što mi ni sada previše ne smeta postojanje Komercijalne banke, koja je većinski državna.

2 comments:

Lazar Antonić said...

Postojanje javnih preduzeca je izgovor za uvodjenje raznih monopola. Zasto bi neko drugi ubirao profit kad mozemo mi.

Bankarski sektor je druga prica. Ni meni ne smeta komercijalna banka, ali mi je tesko da zamislim konkurenciju EPS-u na primer ako ne dodje do privatizacije.

Sa druge strane, i da dobijemo novu energetsku kompaniju, realno je ocekivati da drzavna firma nastavi da dobija subvencije ako se ispostavi da nije konkurentna.

Ukidanje monopola je svakako prioritet ali ne treba da bude i krajnji cilj.

Slaviša Tasić said...

Tačno je da bi dozvoljavanjem ravnopravne konkurencije državna preduzeća sama polako odumrla, ali još uvek ostaje pitanje zašto se predstavnici države uopšte bave biznisom kao što su nafta ili bankarstvo. Zato meni smeta i Komercijalna banka.