Pages

08 February 2007

Privatna železnica

"Kombinovani prevoz" je firma koja pokušava da prevaziđe državni monopol Železnica Srbije i ostale birokratske prepreke da bi počela da se bavi železničkim prevozom u Srbiji. Direktor Branko Petković, u Ekonomistu:
Zamislite kakv bi haos na tržištu nastao kada bi robu mogli da prevoze samo državni kamioni. Možda mi nismo u pravu, možda ovaj posao nije profitabilan, ali neka nas puste da pokušamo. Spremni smo da prihvatimo rizike i radimo. Ko ne zna da radi propašće.

Ali Ministarstvo kaže da to ne može tako. Pomoćnik ministra:
Iako je Zakon usvojen još pre dve godine ostalo je mnogo pratećih stvari... formiranje Direkcije... izdavanje licenci i sertifikata za operatere i upravljače, treba, recimo da inovira preko 160 pravilnika u skladu sa Zakonom i Evropskim direktivama... nepostojanje dva obimna akta, praktično studije, čija je izrada do sada bila onemogućena zbog manjka resursa, kako personalnih tako i materijalnih... da definiše metodologiju... mogućnost da država ili jedinica lokalne samouprave nekom prevozniku nametne vožnji na relacijama za koje nije zainteresovan... zahtev za dodelu trase prevoznik podnosi godinu dana pre početka novog reda vožnje... neke druge zemlje ostavile klauzulu o zaštiti nacionalnih operatera ne dozvoljavajući nikom...

Ukratko, ne može tu neko da vozi svoje vozove kako hoće. Proći će godine pre nego što mu dozvolimo.

Interesantno je kako se jedna ovakva firma uopšte pojavila, a po rečima vlasnika ima i drugih zainteresovanih. Zvanična mudrost je da u zemljama u tranziciji preduzetništvo treba posebno podsticati, učiti nove privrednike šta da rade, kako da pišu biznis planove, organizovati biznis inkubatore i sve to plaćati iz fondova za razvoj. A onda se potpuno van tih struktura pojavi neko ko hoće ništa manje nego da vozi svoje vozove, uz nadoknadu državnoj železnici.

2 comments:

Anonymous said...

Ja razumem da ovog coveka treba pustiti da radi, ali to nije razlog da kritikujes NIP :)

Anonymous said...

Ljudi, koliko sam shvatio, kompletna zeleznica u Japanu je privatna vec 20 godina i mogu vam reci da sjajno funkcionise.

Danas bas pitam jednog njihovog profesora: "Jeste li privatizovali i samu prugu, kolosek, mrezu?" Kaze: "Da."

Pozdrav iz Osake,

VG