Pages

19 September 2006

Taksi dozvole

B92 piše da će u Beogradu gradska vlada bespovratno oduzimati vozila taksistima bez dozvole za rad?

Predsednici taksi udruženja veći su optimisti od svojih zaposlenih i očekuju da će, kada "divljaci" budu potpuno sklonjeni sa ulica, imati čak 30 odsto veći promet i zaradu. Oni poručuju građanima da smanjena konkurencija neće dovesti do poskupljenja.

Neće dovesti do poskupljenja ali će oni imati 30% veću zaradu? Kako? Da bi to moglo mora doći ili do 30% poskupljenja ili do najmanje 30% većeg čekanja. Najverovatnije prvo do većih čekanja, a onda do poskupljenja.

"Samim iskorenjivanjem ove pojave, imaćemo veće obaveze, a ne samo prava. Doći će do poboljšanja kada je u pitanju bezbednost i kvalitet prevoza", kaže Aleksandar Bijelić, iz Žutog taksija.

Jeste, sve je to zbog kvaliteta i bezbednosti. Onih 30% nije u prvom planu.

"Divlji taksisti" se pozivaju na član Ustava koji garantuje da svako slobodno može da izabere svoju profesiju bez mogućnosti da ga neko, u ovom slučaju Skupština grada, ograničava u tome.

S druge strane, grad isto kao i većina drugih metropola u svetu, ima jasna ograničenja koliko taksista može da bude i pod kojim uslovima može da se dobije "plava pečurka".

Prema stručnim procenama, za grad od dva miliona ljudi dovoljno je 4.500 taksista, a trenutno ih ima 6.000. Inspektori zato poručuju nelegalnim taksistima da je za njih bolje da promene profesiju nego da čekaju dozvolu.

Baš me interesuje ko to pravi stručne procene o broju taksija u gradu. Stručnjaci za broj taksija? Sa Instituta za taksi?

To što većina metropola ima ograničenja broja taksija znači da u većini metropola vladaju slični lobiji. Samo što je način dobijanja licence obično malo drugačiji. U New Yorku grad prodaje licence na javnoj aukciji. Kada se licenca jednom kupi ona postaje vlasništvo i može se dalje preprodavati, a tržišna cena često prelazi 200,000$. Nije ni to najbolje rešenje jer je broj taksija manji od optimalnog a cena veća - ali je način dobijanja dozvole jasan i prihod se preko sistema aukcije licenci preliva u gradsku kasu. A Beograd izdaje licence arbitrarnom voljom birokrata - što je otvoreni poziv na korupciju.

Nadam se da će taksisti bez licence ostvariti svoje ustavno pravo. A da ne pominjem što jedna gradska vlada izdaje dekret o eksproprijaciji privatnog vlasništva!

No comments: