09 October 2009
Zamrznute cene
Nekad i sad
"...beogradski trgovci su bankrot smatrali načinom da se brzo obogate. U to vreme ekonomskih teškoća, oslanjali su se na skupštinu, s velikom verovatnoćom uspeha, da će im dugovi biti oprošteni. Mađarski i nemački konzul su savetovali svoje sunarodnike da prestanu da posluju. Beograd je bio pun nerealnih trgovaca sa velikim planovima, ali je bilo relativno malo kuća sa ustanovljenom čestitošću i solventnošću.
...sumnjiva poslovna etika je obuhvatala i različite nivoe vlasti i bila isprepletana sa ksenofobijom. Savetujući britanske firme da ne učestvuju u programu izgradnje 1895. godine (koji je podrazumevao zajam od 10 miliona franaka gradu Beogradu), konzul je primetio da čak ni srpska vlada „nije imala nikakvo poverenje u sposobnost gradske vlasti da takav program sprovedu“. Upozorio je na „nesrećno odsustvo javnog morala u Srbiji“ i „jako iskušenje ka nepoštenom poslovanju“."
08 October 2009
Jadan čovek
Podrzavam napor sindikata da spreci otpustanja iz javnog sektora,jer gde cu ja da ne radim ako me otpuste!!
Irsko "da" - poraz za EU
07 October 2009
05 October 2009
Keš za krntije
01 October 2009
Rečnik
Kultura iznad zakona
Očigledno ne smatraju skandaloznim odavanje priznanja nekome ko je već 32 godine u bekstvu! Možda je Polanski, što kaže švajcarski reditelj Oto Weismann "pre 32 godine napravio malu grešku", ali je za 32 godine mogao sto puta da je ispravi.
Ovde se više ne radi o tome da li je ili nije silovao 13-ogodišnju devojčicu. Radi se o tome da se on već 32 godine beži od pravde, a da mu Ciriški festival dodeljuje nagradu za životno delo! Mnogi glumci i reditelji kažu za njega da je "sjajan tip". Možda, ali kakve to veze ima?
Mit o učetvorostručavanju administracije
Tačno je da je broj zaposlenih u republičkoj administraciji znatno porastao. Ono što nije tačno je da su ti ljudi novozaposleni. Radi se, pre svega, o tome što je sa saveznog nivoa preuzet veliki broj ljudi, uključujući i neke kompletne resore, poput Uprave carina sa oko 3.000 zaposlenih, Ministarstva odbrane (plus cela vojska), ili Ministarstva spoljnih poslova.
Evo podataka Republičkog zavoda za statistiku. U prvom delu tabele (kliknite na nju da bi bolje videli) je ono što bi mogli da nazovemo "Uprava i javne službe", a u drugom su "Javna i komunalna preduzeća". Javnim preduzećima nedostaju Železnice (koje su grupisane sa ostalim kopnenim saobraćajem, pa nisam mogao da ih izvučem), verovatno nema ni Srbijašuma ni Srbijavoda, ali oni nisu toliko ni bitni. Takođe, "Telekomunikacije" sada obuhvataju i Telenor i VIP, a možda i privatne internet provajdere.

Poenta je da javni sektor nije "eksplodirao" posle 5. oktobra. Osnovana je gomila novih institucija, od kojih su neke smislene (poput Agencije za privatizaciju), ali su neke, u najmanju ruku problematične, poput Agencije za mirno rešavanje radnih sporova, na primer. Zakon o volontiranju predviđa i osnivanje Agencije za volontiranje.
Ali, i pored svega toga, broj zaposlenih je "tu negde". Najviše se povećao broj zaposlenih u prosveti, što je, sa jedne strane smešno, jer se broj đaka konstantno smanjuje, ali su, sa druge strane, uvedeni novi predmeti, uvedeno je obavezno predškolsko, uče se dva jezika u osnovnoj školi. Ja ovde ne vidim ništa skandalozno, sa aspekta PORASTA.
Međutim, ja ne mogu da budem zadovoljan time što vlasti posle 5. oktobra nisu značajno povećali broj zaposlenih u državnoj službi. Ja sam od njih očekivao značajno smanjenje, a do njega nije došlo.
Potrebe korisnika
Zapazio sam da su najduži redovi u Moskvi za kupovinu cipela. Prvo sam pomislio da neefikasna sovjetska ekonomija ne proizvodi dovoljno cipela i da zato ljudi čak i u glavnom gradu moraju da čekaju satima u redu da bi ih kupili. Onda sam pogledao statistike.
Nisam bio u pravu. Sovjetski Savez je bio najveći proizvođač cipela na svetu. Proizvodili su 800 miliona pari cipela godišnje - duplo više od Italije, tri puta više od Amerike, četiri puta više od Kine. Proizvodnja je bila dovoljna da svaki građanin SSSR kupi tri para cipela godišnje.
Problem sa cipelama, ispostavilo se, nije u apsolutnoj nestašici. Problem je bio nešto suptilniji. Udobnost, dizajn i veličina cipela toliko nisu bili u skladu sa onim što je ljudima trebalo i što su ljudi želeli, da su bili voljni da stoje satima u redu kako bi kupili par cipela, obično uvoznih, koji im se sviđao.
30 September 2009
Bedno i posramljeno
Kaže Aleksandar Vučić u intervjuu za Politiku.
Potrebe JAT-ovih putnika
"Nacionalna aviokompanija mora da opstane, pre svega, zbog putnika iz Srbije, jer se red letenja pravi po njihovim potrebama."
Danas su svi JAT-ovi letovi otkazani.
Sve mi se nešto čini da potrebe putnika baš i nisu u prvom planu.
Protivporeska paranoja
29 September 2009
Na strništu
Sindikat ukazuje i na problem zemljišta Centra koje je pripremljeno za specijalne namene i izvođenje naučnih ogleda, a oduzima se bez nadoknade i pretvara u građevinsko zemljište. Prema navodima sindikata tim gestom počinje borba za opstanak naučne ustanove stare 111 godina.
Za mene još jedan dokaz više da država ne treba da finansira nauku kako to danas čini, niti da sprečava prelazak sa potpuno neefikasne sitnoseopstveničke poljoprivrede na poljoprivredu privatnih veleposeda. Mada mi se čini da ne treba da simbolički spaljuju godine svog rada nego da pređu u privatni sektor koji će sigurno znati da valorizuje njihova znanja ili eventulno da traže da se njihov institut privatizuje. Moguće je da će se većina iznenaditi, bilo pozitivno, bilo negativno.
Crni flor
Četvrtak 17h.
28 September 2009
Propast domaće poljoprivede
Komentatori su, naravno, potpuno besni. Uzgred, svi oni bi, naravno, kukali da sutra beli luk poskupi kao posledica zabranjenog uvoza. Sigurno bi im bio kriv Mišković.
Ali, nije to poenta. Poenta je što je Blic dao podatke o količini i iznosu tog skandaloznog uvoza. Ukupno je uvezeno 98t različitih sorti pasulja (13 grama per capita), vrednosti 80 hiljada evra, 710t belog luka (94 grama per capita) vrednosti 240 hiljada evra, a paprike (slatke, u sirćetu) 76t (10 grama per capita), vrednosti 90 hiljada evra.
Na osnovu toga, Milan Prostran iz PSK traži da se ubuduće između 5% i 10% budžeta izdvaja za poljoprivredne subvencije, umesto sadašnjih 2,2%.
O svemu tome imam potpuno drugačije mišljenje.
Srbi nisu Kejnzijanci
1. Povećanje poreza i akciza 1%
2. Aranžman sa MMF-om 3%
3. Krediti za samozapošljavanje 4%
4. Krediti za privredu 7,5%
5. Ulaganje u infrastrukturu 13%
6. Smanjenje broja zaposlenih u upravi 17%
7. Nijedna neće pomoći 23%
8. Smanjenje troškova države 32,5%
Znači, 50% od onih koji čitaju sajt B92 i koji su kliknuli na ovu anketu veruju da su najbolje antikrizne mera "smanjenje troškova države" i "smanjenje broja zaposlenih u upravi". Naravno, tu je 23% ovih koji ne veruju da će bilo koja mera pomoći, a zbir onih koji veruju u pozitivne efekte subvencionisanih kredita i ulaganja u infrastrukturu (odgovori 3, 4 i 5) je svega 25%.
Nije loše, mada naravno ostaje otvoreno pitanje reprezentativnosti uzorka.
Vrhovni vladin sud
27 September 2009
Lepe vesti
25 September 2009
Najbolji idu napred
Konačno, ne bi bilo zgoreg da predstave i program, ekonomski ili bilo koji. SNS još uvek nema nikakav program ali imaju preko 30 procenata glasača. Ja stvarno ne znam što se ostale stranke maltretiraju i predlažu neka rešenja kada to očigledno uopšte nije bitno.
24 September 2009
Drzak kao diplomata
Gradonačelnik njujorka Bloomberg je svojevremeno napravio skandal najavivši da će zapleniti vozila diplomatama koji ne plaćaju kazne. Iz straha da bi taj potez doveo do retaliacije drugih zemalja nađeno je rešenje koje su progurali tada njujorški senatori Clinton i Schumer po kojem se iznos ovih kazni odbija od novčane pomoći državama koje ih prave. Neki izvori tvrde da je ovo dovelo do drastičnog smanjenja 90% u broju napisanih kazni ali ne mogu da nađem precizne podatke.
Ono što mene najviše zanima je naravno koliko godišnje potroše diplomate iz Srbije, odnosno koliko se novca odbija od američke pomoći Srbiji. Ovaj podatak nažalost nije baš lako dostupan ali sam uspeo da dođem do cifre od oko 60,000 dolara. Ako je ukupna američka pomoć Srbiji oko 40 - 45 miliona dolara, opet neproveren podatak, znači da nas diplomate koštaju oko 0.15% ukupne pomoći. 60,000 nije neka cifra ali je tužno da se taj novac gubi samo zbog drskosti državnih činovnika. Diplomatama u Americi bi trebalo skrenuti pažnju da će ovakve troškove ubuduće plaćati sami.
William Kamkwamba
Ovde je snimak sa TED konferencije, a ovde je Vilijamov blog.
Radikalna iskrenost
Jedan od eksperimenata mu je bio da bude potpuno iskren. Ćlanak (I think you're fat!) opisuje taj njegov pokušaj, a potpuno u skladu sa principima Brada Blantona.
Citat iz teksta:
I have a business breakfast with an editor from Rachael Ray's magazine. As we're sitting together, I tell her that I remember what she wore the first time we met -- a black shirt that revealed her shoulders in a provocative way. I say that I'd try to sleep with her if I were single. I confess to her that I just attempted (unsuccessfully) to look down her shirt during breakfast.
23 September 2009
Šta je čija odgovornost?
To me je nateralo da razmislim o nekoliko stvari.
Prvo, znam da postoji Zakon o održavanju stambenih zgrada, donet 1995. godine, kojim su (valjda) sve obaveze vezane za održavanje zgrada prenete na vlasnike, preko kućnih saveta. Pominju se hitne intervencije vezano za ugrožavanje bezbednosti, ali se ne kaže jasno ko to plaća - stanari ili opština/grad.
Drugo, te stvari je veoma, veoma teško sprovesti u delo, jer se često radi o klasičnom javnom dobru. Recimo, čak i ako neko ne želi da plaća za čišćenje ulaza, dobiće čist ulaz. Ja imam dosta dobro iskustvo, ali naš kućni savet čini par desetina stanova i jedan dobro motivisani penzioner. Mogu samo da zamislim na šta liči organizovanje više ljudi, različitih materijalnih stanja i interesovanja. Ima ljudi kojima ni čišćenje hodnika nije previše bitno.
Treće, neke od stvari vezane za održavanje zgrada se tiču i ostalih građana, ne samo stanara. Sa jedne strane su ružne fasade, ali sa druge strane su delovi fasade koji mogu da otpadnu i nekoga ubiju.
Očigledno, postoje dva rešenja. Jedno je rešenje za koje se zalaže Saša, "da se vlasnici nekretnina nateraju da ulažu novac u njihovo održavanje". To bi, verovatno, podrazumevalo da, ukoliko recimo padne komad maltera i povredi nekog prolaznika, svi stanari solidarno za to odgovaraju. Teško je proceniti da li iko treba da bude krivično odgovoran (možda predsednik kućnog saveta, ali onda se niko tog posla ne bi prihvatao), ali bi se načelno posmatrano moglo naći neko rešenje. Ali, kakvo god rešenje da se nađe, teško bi bilo sprovodivo. Koji sud će da osudi 50 vlasnika stanova za nešto? Ni samo suđenje ne bi moglo da se organizuje pošto neko od njih 50 sigurno ne bi došao. A čak i da sudija donese presudu, ko će da ide da prinudno pleni imovinu tolikim ljudima?
Drugo očigledno rešenje je da opština "preuzme na sebe" rešavanje problema koji mogu da ugrože bezbednost ostalih ljudi i da se to finansira ili iz opštih poreza ili iz posebnog poreza koji bi bio uveden samo za te namene i koji bi plaćali samo oni koji žive u zgradama.
Ali, problemi sa bezbednošću nisu jedini. Poznate su priče o tome da stanari nižih spratova prosto neće da plate za popravku lifta, ili da za popravku krova želi da plati samo onaj ko živi na poslednjem spratu - onima ispod ne prokišnjava. Kako sve to urediti, a da bude fer i sprovodivo, zaista ne znam.
Po kom osnovu naterati nekoga na prvom spratu da plati popravku lifta ili krova? Ali, čak i da se to napiše u nekom zakonu, da li će zaista da dođe sudski izvršilac da pleni stvari nekoga ko nije platio svoj deo u računu za popravku krova?
Rešenje za nove zgrade je relativno lako. Investitor može da napravi "Statut" zgrade na koji pristaju svi koji kupuju stan. Ako neko kupuje stan na prvom spratu i zna da će morati da plaća za popravku krova, neće kasnije moći da se buni. Ali, šta raditi sa već postojećim zgradama, stvarno ne znam.
Mislim da su sve to bitne stvari o kojima se u javnosti skoro uopšte ne priča. Sa druge strane, možda to upravo znači da se ne radi o previše bitnim stvarima.
21 September 2009
Nepredvidivost krize
U komentarima sam napisao:
"Kada bi svi izracunali da ce berza sutra da padne, pala bi vec danas, pa bi svi pogresili u proracunu."
Na istu temu piše Arnold Kling i citira dvojicu ekonomista koji suštinski kažu isto što i ja. Međutim, Kling se od tog stava delimično ograđuje i kaže:
"Ali, budite pažljivi. Mislim da su ovo dobri argumenti zašto predviđanje u koje svi veruju ne može da bude tačno. Ali postoji dosta prostora za bilo kog pojedinca ili metod da predvidi krizu i ne ubedi dovoljno ljudi u svoje predviđanje, tako da oni ne urade ništa povodom predviđanja."
Znači, jedini način da ispravno predvidiš krizu je da ti niko ne poveruje. Jer, ako ti poveruju, predviđanje neće biti tačno.
Zato se, između ostalog, ekonomija razlikuje od fizike, jer ljudi reaguju na nove informacije. Predviđanje datuma ekonomske krize nije isto što i predviđanje datuma zemljotresa, jer stavovi i akcije ljudi ne utiču na datum zemljotresa, ali itekako utiču na datum krize.
Predviđanje krize ima mnogo više sličnosti sa predviđanjem broja žrtava zemljotresa, jer u obzir ne uzimaš samo verovatnoću samog zemljotresa, već i to kako će ljudi reagovati na tu vest. Treba u obzir da uzmeš ne samo snagu zemljotresa, već i planove evakuacije, širinu autoputa, kapacitet aerodroma, verovatnoću zagađenja vodovoda, verovatnoću požara, pljački, ubistava i gomilu drugih stvari koje zavise od ljudi i generalno su nepredvidive, ili je greška predviđanja toliko velika da je sama prognoza neupotrebljiva (recimo, kolika je šansa da izbiju nemiri?).
Ali, ključna je stvar da je jedan od osnovnih parametara upravo kredibilitet onoga ko saopštava infomaciju. Ukoliko dovoljno ljudi poveruje u najavu o velikom broju žrtava, broj žrtava će biti manji.
Opšti problem sa svim ovim je - kako uopšte izgraditi kredibilitet u sistemu u kojem ako ubediš dosta ljudi da će biti katastrofe, nje ne bude?
PS. Thomas u komentaru skreće pažnju na tekst "Markets are anti-inductive" koji treba da pročitate ako vas je moj post zainteresovao za ovu temu.
I još malo o Titovim demokratama i liberalima
Oksimoron dana
Kaže profesor i savetnik premijera Jurij Bajec za Politiku, a vezano za EPS.
Tražiti da nešto ostane državno, ali da "razvojna pitanja" ne budu politička, je kao kada bi rekli "Hoću sendvić sa šunkom, ali da bude bez svinjetine". To je prosto nemoguće odvojiti jedno od drugog.
Sve dok je EPS državni monopolista, osnovna pitanja razvoja kompanije poput politike cena, izbora menadžmenta, politike plata, kao i realizacije razvojnih projekata, će biti par excellence politička pitanja.
20 September 2009
Koliko vredi menadžer?
Na ovom blogu su su već dati dobri odgovori, ali meni je još sinoć pao na pamet dobar primer argumenta koji razume cela Srbija, a od nas ponajviše Slaviša.
Koliko bi vredela košarkaška reprezentacija Srbije bez dobrog menadžera na njenom čelu? Drugim rečima meni se čini da je razlika između sunovrata i zvezda samo u dobrom menadžeru koji je od luzera i raštimovane bande stvorio tim vredan najvećeg respekta.
Defile
Svečanim defileom i bacanjem šapki u vazduh najmlađi oficiri Vojske Srbije ispred Doma Narodne skupštine proslavili su dobijanje čina potporučnika. Ponosno su centrom Beograda marširali mladi, novi potporučnici, srećni što su ušli u red profesionalnih vojnika. Tačno 138 šapki poletelo je u vazduh kao znak da su spremni da se u buduće brinu o svojoj zemlji i građanima. Najboljim diplomcima obratio se predsednik Srbije Boris Tadić.
Odmah da kažem da lično nemam ništa protiv profesionalnih vojnika. To što neko hoće da postane oficir vojske Srbije je lični izbor, možda i genetska predodređenost, a sa moje tačke gledišta blaga devijacija ličnosti. Ali šta je tu je, niko ne sme da im zabranjuje da se bave čime hoće. Ono što međutim nije u redu, je dopustiti ovim individuama da se šetaju centrom Beograda, gde naša deca među kojima su potencijalni naučnici, sportisti ili privatni preduzetnici, mogu da vide njihov defile. Neka oni ostanu u svojim kasarnama, neka se druže među sobom i nećemo dirati ni mi njih ni oni nas. Ne kažem da vojnicima, voleli ih ili ne voleli, treba uskratiti pravo na defile. Ali mogli bi da ga organizuju evo recimo na Ušću.
18 September 2009
Mit o broju neosiguranih Amerikanaca
17 September 2009
Povorka ponosa - šta da radi Čeda?
- Čedina podrška se već sastoji od glasača koji se zalažu za društvene slobode. Jedino na koga može da računa su glasači DSa kojima su prava homoseksualaca prioritet a koji do sada nisu glasali za LDP. Verovatno ih nema puno.
- Glasači kojima su društvene slobode prioritet su baza LDPa i Čeda u političkom prostoru apsolutno monopoliše tu temu. Ako se ne pojavi na paradi teško da će neki drugi političar da mu preotme bazu. Eventualno Rasim ali i on bi to radio na štetu svoje baze u Novom Pazaru.
- LDP treba da širi svoju bazu i da traži podršku i na drugim mestima ako im je cilj da se odlepe od partija koje plutaju oko cenzusa. Recimo od konzervativaca kojima je bliska ekonomska politika za koju se zalaže LDP ali kojima prava homoseksulaca možda predstavljaju moralnu prepreku da bi glasali za Čedu.
- Čeda je napisao pismo podrške u kojem se ne bavi moralnošću ovog problema već obavezom države da zaštiti pojedinca. Odlično. To se od njega i očekivalo. Već je podržao bazu nema potrebe da se pojavljuje.
- Pojavljivanjem na skupu dovšće sebe u priliku da se slika pored dugine zastave sa grupom homoseksualaca oko sebe. U sledećoj kampanji kritika neće biti neophodna, ta slika će sama po sebi predstavljati branu širenju baze LDPa. Setite se slike Koštunice sa kalašnjikovim u ruci i koliko je ona pomogla da se kreira slika o Voji salonskom nacionalisti. Svi znamo da Čeda podržava povorku, nema potrebe i da se slika.
- Slanje predstavnika je dobra alternativa.
- Čeda iza sebe ima dugu istoriju zalaganja za jednakost tako da nepojavljivanjem manje gubi nego što dobija.
Jedno priznanje
16 September 2009
Regionalizacija i decentralizacija
Prvo, Srbija je mala zemlja, nema potrebe uvoditi još jedan "sloj" vlasti. Meni se čini da su opština i Republika dovoljni. Naravno, ako neko baš želi (kao što izgleda da Vojvođani žele) još jedan nivo vlasti, nemam ništa protiv, ako troškove snose sami. Plaćaj dodatne poreze, ako baš želiš razvojnu banku.
Drugo, nisam siguran da organizaciono ima previše smisla. Koje su to tačno nadležnosti koje bi regioni obavljali efikasnije nego opštine ili Republika? Meni na pamet pada samo veoma mali broj primera - regionalne deponije smeća, možda neke regionalne akumulacije vode i možda održavanje nekih puteva. Sve ostalo, čini mi se, mogu bolje da obavljaju Republika ili opština.
Treće, nije ni u skladu sa našom istorijom. Mislim, mnogi se pozivaju na regionalne zemlje poput Nemačke ili Italije, ali tu postoji velika razlika. Ove zemlje su nastale ujedinjavanjem nezavisnih država. Pokrajine Bavarska, ili Pijemont su nekada bile nezavisne države, sa svojom istorijom i tradicijom. Kakvu tradiciju ima Istočna Srbija kao entitet? Kada je Bor bio centar bilo čega? Isto važi i za Niš ili Čačak.
Mislim da je pitanje decentralizacije daleko bitnije od pitanja regionalizacije. Prenošenje nadležnosti, imovine i para sa Republike na opštinu (uz konkurenciju opština da privuku biznis i stanovništvo nižim porezima i boljim uslugama) bi verovatno dovelo do nekih poboljšanja.
Ali, ima tu jedna druga, takođe bitna stvar, a o kojoj ja nisam čuo da bilo ko u javnosti priča - status sela. Praktično, sva sela u Srbiji pripadaju nekoj opštini čije je sedište grad(ić). Sve odluke se donose u Skupštini opštine koja, prirodno, najviše računa vodi o samom gradu. Gradonačelnici naravno imaju neki podsticaj da se po malo bave i selima, ali sve je to nekako uzgred. I sada postoje mesne zajednice na nivou sela, ali one ne raspolažu nikakvim sredstvima.
Moj predlog je da se selima omogući da održavaju izbore za neplaćene seoske savete koji bi raspolagali parama od poreza na imovinu koji se prikupi u samom selu. To ne bi bile velike pare (recimo, ako selo ima 500 kuća, a svaka kuća sa okućnicom vredi 20.000 evra, a stopa je 0,2%, to bi bilo oko 20.000 evra godišnje) ali bi sa tim parama makar nešto mogli da urade, nešto što sada opštinu nikako ne mogu da ubede - da okreče školu, redovno kose travu pored puta, zasade neko cveće, postave bandere i osvetle ulice, zakrpe rupe, plate lekara opšte prakse da jednom nedeljno pregleda pacijente u selu. Opštinski budžeti time ne bi bili oštećeni (male su to pare, a i inače sada praktično ne naplaćuju porez na imovinu na selu), ali bi seljacima dozvolili da sami odluče šta hoće da rade.
Ovo nije beznačajno pitanje, u selima i dalje živi dosta ljudi, po Popisu iz 2002. oko 40%.
14 September 2009
Norman Borlaug, RIP
12 September 2009
Subvencije za građevinske firme i državnu administraciju
1. Vrednost nekretnine može biti veća od 100.000 evra (dakle, reč je o ljudima koji su sve samo ne socijalno ugroženi)
2. Moguće je kupiti isključivo novogradnju
3. Novi element subvencije je da u prve tri godine država plaća kamatu.
Ne znam zašto lepo nisu rekli da je najbolje da stanovi imaju pogled na stariji od dva beogradska tržna centra ili barem tramvajsku garažu. Dobro došli u "priuštivu stanogradnju".
Od kolevke pa do krova
Umesto da se gradonačelnik bavi paternalističkim marketingom, bilo bi bolje da se vlasnici nekretnina nateraju da uložu novac u njihovo održavanje, jer je danas moguće da neko više decenija ne investira ni evro u nekretnine koje ima u vlasništvu. Teško mi je i pored najbolje volje da razumem da vlasnici zgrade koja ima četiri ulaza od deset spratova i koja teško da ima manje od 80 stanova i tržišnu vrednost od od minimum 4 miliona evra treba da budu finansirani iz gradske kase za radove vrednosti 16.000 evra. Mislim da im sa ovakvim nekretninskim potencijalom i uz prosečan beogradski standard ne bi bio nikakav problem da dobiju komercijalni kredit.
Odoh kod gradonačelnika da mi zameni gumicu na slavini.
11 September 2009
Bihejvioralna ekonomija je propast
Radi se o naizgled razumnoj ideji: pošto su u osnovi ekonomskog ponašanja ljudska bića, ekonomisti treba da se prvo bolje upoznaju sa njihovom psihologijom. A najbolji način da se to uradi je da se skoncentrišemo na inkrementalno sakupljanje informacija o ljudskom ponašanju putem laboratorijskih eksperimenata i raznih korelacionih studija, to jest metodološkim ako ne i tematskim pretvaranjem ekonomije u psihologiju. (Ekonomija nije jedina oblast u kojoj se dešava ovaj proces - slična stvar se dešava i u filozofiji pod imenom "eksperimentalna filozofija").
Ovo je, po mom mišljenju, vrlo loša ideja. Ono što je ekonomistima potrebno za dobru teoriju je, u suštini, aproksimacija čoveka, to jest ljudske prirode, koja će istaći njegove, iz perspektive ekonomije, najrelevantnije strane. Psiholozi su do sad prikupili više nego dovoljno podataka da se napravi takva sinteza. Ali, uopšte nije slučajno da posle više od sto godina, ona i dalje ne postoji. Generisanje novih inkrementalnih podataka o ljudskom ponašanju neće voditi ka boljem već lošijem razumevanju suštine čoveka.
Zašto je to tako? Dobrim delom problem se svodi na ono da se "od drveća ne vidi šuma". Kao rezultat svog empiricizma, psiholozi nisu u stanju da odvoje bitno od nebitnog. Svaka pojava, bez obzira koliko praktično irelevantna, je potencijalno poglavlje u udžbeniku psihologije. Jedini uslov je da postoji instrument koji može da je detektuje i izmeri, što omogućava da se nad njom sprovede odgovarajući statistički ritual. U meri u kojoj ekonomisti budu prihvatili metodologiju psihologa i sami će se naći u haosu beznačajnih empirijskih fenomena.
Evo kako to otprilike izgleda u psihologiji. Kao udžbenički primer Kuhnovske "nezrele nauke", psiholozi su podeljeni u klanove specijalizovane za pojedinačne pojave. Ne postoji nikakvo očekivanje da teorija bilo kog takvog klana bude u skladu sa podacima bilo koga ko se ne bavi istovetnom temom. Primera radi, klan koji se bavi "osetljivosću na odbacivanje" ljudi koje su uvredili ili napustili njihovi partneri, ne oseća nikakvu obavezu da se bavi podacima koje su skupili evolucioni psiholozi koji se bave odnosom izmedju polova, osim ako ih ovi direktno ne prozovu. To prozivanje je, medjutim, vrlo malo verovatno jer psiholozi koji misle da je neka pojava irelevantna mnogo češće ignorišu nego što se sukobljavaju sa onima koji se bave tom pojavom. Jednostavno, teško je, a imajući u vidu trenutne metodolške običaje praktično nemoguće, dokazati da nešto nije bitno. Kao rezultat, ekspert za neku psihološku pojavu je skoro bez izuzetka neko ko precenjuje njen značaj.
U svojoj disertaciji (iz psihologije) sam, izmedju ostalog, pokušala da objasnim u kojoj meri je izvikana teorija poput prospect theory u kontradikciji sa fundamentalnim psihološkim fenomenima koji nominalno ne spadaju u oblast 'donošenja odluka' (psihološko ime za bihejvioralnu ekonomiju). Taj primer ilustruje opštiju činjenicu da bihejvioralna ekonomija ne pruža bolju, nego detaljniju ali istovremeno nepotpunu i veoma iskrivljenu sliku ponašanja.
Po meni, što se više ekonomisti budu bavili psihologijom, to će prikupljenje informacije biti ne samo beskorisnije već i štetnije. Kao i u psihologiji, stvoriće se interesne grupe oko pojedinačnih fenomena koje će ignorisati svaku paradigmu koja ne uključuje njihove rezultate. Desiće se ono sto se u psihologiji dešava svaki put kad neko, poput Pinkera, izadje sa velikom sintezom - stotine onih svrsishodnost čijeg rada je dovedena u pitanje će graknuti kako je sve to mnogo komplikovanije i kako je ignorisao xyz.
Kako bi to moglo u praksi da izgleda pokazuje knjiga "Animal spirits" - papazjanija proizvoljno odabranih psiholoških opservacija koje su teorijski nepovezane i čija je relevantnost u opštem slucaju pod znakom pitanja. Zbog toga ću uvek pre da stanem na stranu mejnstrim ekonomista, poput Pesendorfera, nego bihejvioralnih ekonomista koji u osnovi zadržavaju slabosti mejstrim ekonomije a njene vrline zamenjuju slabostima psihologije. Bihejvioralna ekonomija nije bolja vrsta ekonomije, već kombinacija najgorih osobina obe oblasti.
Alternativnim pravcima (poput austrijske skole) bihejvioralna ekonomija će veoma da oteža posao. Delimično zato što će postaviti novi standard "naučnosti" koji ce ih staviti na marginu. A delimično zbog pomeranja naglaska sa ponašanja tj. izbora na verbalni izveštaj i aktivnost delova mozga kao fundamentalnih kriterijuma opravdanosti izbora. Ova tendencija otvara novi prostor za paternalizam jer omogućava "neutralnim" posmatračima da tvrde da osoba nije trebalo da kupi nove cipele budući da sken mozga i popunjeni upitnik ukazuju da se taj izbor nije hedonistički isplatio.
Navedeno su samo neke moguće negativne posledice. Ne treba zanemariti i ogroman oportunitetni trošak - znanja koja neće biti prikupljena zato sto će se ekonomisti zamlaćivati izvodjenjem psiholoških eksperimenata. Ekonomisti treba da se prevashodno bave ekonomijom, a kad konsultuju psihološku literaturu, da se bave sintezom mnogo šireg opsega informacija od onih koje pruža bihejvioralna ekonomija.
Pastirica za udaju
S. Radovanovic (direktor JAT-a): Kako da ne. Vremenom devojka sigurno nece postati lepša i sad moramo malo da je našminkamo i lepo obucemo.
Sve u svemu, retko dobar intervju sa nekim direktorom javnog preduzeća. Ali ovo je zaista sjajno:
Ekonomist magazin: Dokle se stiglo sa konsolidacijom kompanije, da li ste preduzeli dodatne mere štednje i hocete li uspeti da smanjite broj zaposlenih na planiranih 850 do pocetka sledece godine?
S. Radovanovic: U cilju kontrole troškova niko više ne može u kompaniji bilo šta da kupi ili plati dok nalog ne potpišem ja ili neko od cetiri izvršna direktora, u granicama njihove nadležnosti. Neki od njih su se iznenadili kada su videli da Jat placa i veterinarske troškove!?
Ekonomist magazin: Kakvi veterinarski troškovi?
S. Radovanovic: Jat ima i svoje stado ovaca! U Vršcu, gde imamo Pilotsku akademiju na oko 400 hektara - postoji stado ovaca. Kada sam analizirao bilanse video sam stavku „biološka sredstva“. U cudu, u prvi mah pomislio sam da li je moguce da je neko u Jatu kupovao papagaje ili akvarijume, onda su mi objasnili da Jat ima i stado ovaca i da u sistematizaciji radnih mesta postoji i cuvar stada.
Bihevioralna ekonomija nije spas
Nada za Srbiju
Bottom line: igrofil, za razliku od filmofila ili sličnog pasivnog fila, predstavlja malu ali značajnu subevolucionu granu čovečanstva, kao i poslednju nadu da će se u Srbiji konačno nešto promeniti nabolje. Igrači koji su elektronskim kriterijumima spašeni od rasta i razvoja u kilavom socijalnom miljeu, koji odbacuju besciljno odpadanje na kauču ili ispred zgrade, slip-nadbubrežne gaće i kiseli kupus, koji od svoje zemlje očekuju efikasnost kolonije na Alfi Kentaura, koji državu i i njene službenike (a posebno policiju) shvataju kao sluge od kojih zahtevaju servilnost i uvlačenje u gu*icu, već neko vreme se nalaze u godinama kada se ostavlja potomstvo. Sledeća generacija, ili makar njen važan deo, imaće šansu da nas konačno iščupa iz Anadolije.
10 September 2009
ISKONska konkurencija
Piše Saša Radulović.
4. u svetu
Sa druge strane smo deseti od pozadi (174. u svetu) u kategoriji "Dealing with Construction Permits". Sve u svemu, popravili smo prosečni rang tako što smo skočili sa 90. na 88. mesto.
Za sledeću godinu prognoziram nešto veći napredak. Novi Zakon o planiranju i izgradnji nas svakako neće podići u prvih 20 u kategoriji "Dealing with Construction Permits", ali bi mogli da dođemo u barem prvih sto, ako uopšte počne da se primenjuje. Novi Zakon o stečaju, koji treba uskoro da bude usvojen, bi mogao da poboljša "Closing a Business" ocenu, a mislim i da ćemo kod "Starting a Business" imati napredak jer od nedavno Agencija za privredne registre izdaje i PIB umesto Poreske uprave, tako da taj postupak traje sada znatno kraće.
Naravno, sve to pod uslovom da negde drugde debelo ne zabrljamo, a sto naravno nije nemoguće.
08 September 2009
Ekonomisti o Obami
07 September 2009
Crtež za prethodni post
