Moral nije zaključak ljudskog razuma, nego njegov izvor. U hijerarhiji nastanka moral dolazi posle kulture i tradicije, a pre razuma. Ovo je po meni jedna od najvažnijih, ali nedovoljno ekspolatisanih Hayekovih ideja.
Prethodnih dana bilo u komentarima je bilo rasprave o preraspodeli dohotka i pravednom oporezivanju. Dve najvažnije teorije 20. veka o tome su Rawlsova i Nozickova. Rawls kaže da se racionalnom analizom mogu izvesti kriterijumi socijalne pravde: ako se zamisli prvobitno stanje u kome smo svi iza vela neznanja, itd, itd, mi bi izabrali kriterijume pravde koji idu na ruku najsiromašnijima. Nozick, polazeći od individualne slobode, izvodi racionalan zaključak da ako krenemo od jednake slobode svakog pojedinca, niko nema prava na dohodak drugog pojedinca ma kakve kriterijume Rawls izmišljao.
Meni se dopada Nozickov argument o preraspodeli. Ako pođete od individualne slobode, vi na kraju morate zaključiti da nemate nikakvog prava da otmete Baji Patku i jedan cent da bi pomogli siromašku da ne umre od gladi. Ako zaista prihvatate ličnu slobodu kao vodeću vrednost, sila logike je takva.
Problem međutim nastaje kada shvatite da to ustvari nećete: u redu je, Nozick je u pravu, ali baš me briga, radije bih Baji Patku nešto oteo silom nego pustio da neko umre od gladi samo zato što u knjigama koje volim piše da to tako treba. Neću se po svaku cenu držati apstraktnih načela liberalizma.
U čemu je problem? I Rawls i Nozick, a i svi ostali koji se time bave (ekonomisti imaju čitavu oblast koja to raspravlja, «ekonomija blagostanja»), pokušavaju racionalno da analiziraju nešto što je određeno na moralnom nivou. A moral je, da ponovimo Hayekovu ideju, stariji od razuma. I hijerarhijski, a i bukvalno, hronološki. Evoluciono, prvo su se razvili biološki instinkti, pa onda moral i tradicije, pa je tek onda iz njih izveden razum ovakav kakav je. Zato ne možete racionalno zaključivati šta treba da bude moralno. Moralno ili društveno-pravedno je ono što eto tako instinktivno osećate da treba da bude tako.
Rawlsova intelektualna gimnastika kojom on opravdava preraspodelu a pokušava nekako zadržati liberalizam i individualizam je smešna. Nozickov argument je sa druge strane kao što rekoh, logički dosledan. Ali bih u praksi često uradio nešto što je možda bliže Rawlsu -- uveo malo nasilne preraspodele iako znam da to ne mogu da opravdam teorijski. Nego eto, tako hoću.
Zato Hayekova poenta ima smisla: o jednakosti ili pravednosti se ne može raspravljati na racionalan način. U pitanju su moral, vrednosti i emocije. Svi oni su postojali pre i postoje nezavisno od razuma. Zato racionalni argumenti tu nemaju šta da kažu.