Koliko je puta ponovljeno da u
Srbiji nema dovoljno (stranih i domaćih) direktnih investicija jer ne postoji
pravna sigurnost, odnosno pravna država. Mnogo stranih i domaćih
finansijskih institucija, stručnjaka i političara iz Evropske unije i poslovnih
ljudi govorilo je o tome. Ali, avaj.
Evo samo na jednom, najsvežijem
primeru kako izgleda pravna država u Srbiji.
Premijer Aleksandar Vučić otvorio
je železničku stanicu Prokop. Novinari su ga pitali da li ima komentar na
odluku Upravnog suda koji je poništio tender za dovršetak Prokopa kao
nezakonit.
Kao da je jedva čekao da se ponovo obruši na novinare, Aleksandar Vučić poneo se nedostojno premijera i sijajući od zadovoljstva rekao da je “sve čisto kao suza” i da “svako ko ima primedbe može da se obrati nadležnim organima ako ima bilo kakvu sumnju”. A zatim uzrekao antologijsku rečenicu: “Neću da dozvolim da mi oni koji najmanje imaju prava, govore o korupciji i kriminalu”.
Kao da je jedva čekao da se ponovo obruši na novinare, Aleksandar Vučić poneo se nedostojno premijera i sijajući od zadovoljstva rekao da je “sve čisto kao suza” i da “svako ko ima primedbe može da se obrati nadležnim organima ako ima bilo kakvu sumnju”. A zatim uzrekao antologijsku rečenicu: “Neću da dozvolim da mi oni koji najmanje imaju prava, govore o korupciji i kriminalu”.
Šta je razlog što se Aleksandar
Vučić opet toliko najedio na novinare?
Razlog je kolosalan - presuda (ne
stav) Upravnog suda od 12.6.2015. godine koji je usvojio tužbu Građanskog
nadzornika (Koalicija za nadzor javnih finansija) u postupku javne nabavke
završetka stanice “Prokop” i utvrdio da su u tom slučaju prekršene antikorupcijske odredbe Zakona o javnim
nabavkama. Istom presudom, Upravni sud naložio je Republičkoj komisiji za
zaštitu prava u postupcima javnih nabavki da donese novo i na zakonu zasnovano
rešenje, odnosno poništi postupak javne nabavke koju je dobio konzorcijum
domaćih firmi okupljenih oko Energoprojekta. To se, nažalost, do danas nije
dogodilo a tek neće posle izjave premijera u Prokopu.
Ovaj neprijatni događaj u režiji
srpskog premijera otvara neka veoma bitna pitanja za ugled Srbije u poslovnim
krugovima.
Na primer, može li premijer da
kaže za nešto da je “čisto kao suza” ako je nadležni Sud presudio da je to
nezakonito?
Zatim, može li srpski premijer da
kaže da ko ima primedbe može da se obrati nadležnim organima ako se građanski
nadzornik već obratio nadležnom organu a taj organ presudio?
Dalje, može li srpski premijer da
kaže “ako neko ima sumnju”, a da zapravo više nema sumnje jer je nadležni Sud
presudio?
I na kraju, može li srpski
premijer da kaže “neću da dozvolim” da se govori o korupciji i kriminalu ako on
nije nadležan da izdaje dozvole o tome ko može da govori i ako u slobodnoj
demokratskoj zemlji svako ima pravo da govori o takvim stvarima? Zar nije bilo
logičnije da naš premijer u ime svih građana stane na čelo borbe, u ovom
slučaju, tako očigledne korupcije, a ne da je tako sramno brani?
Našeg premijera i bez najnovijeg
“pucnja u vlastitu nogu” već su ozbiljno kompromitovali njegovi arapski
prijatelji onog trenutka kad je Kuvajtski fond za ekonomski razvoj, finansijer
projekta “Prokop”, odbacio odluku da se posao dodeli konzorcijumu firmi oko
Energoprojekta, jer nabavka nije sprovedena u skladu s međunarodnim
procedurama. Bez obzira na taj stav Fonda, državno preduzeće Železnice Srbije
su ugovor dodelile domaćem konzorcijumu.
Sme li premijer jedne države, pa makar se ona zvala i
Srbija, da se podsmeva domaćim zakonima i međunarodnim procedurama i da
istovremeno priziva investitore da ulažu u njegovu državu?