U
proteklih deset godina stalo je više ekonomske istorije nego u ceo vek koji im
je prethodio. Dogodila se prva zaista globalna ekonomska kriza, bankrotirale
banke, fondovi i države, mediji proglasili kraj kapitalizma, isprobane
ekstremne makroekonomske mere i izrodili novi politički pokreti.
Takođe, dužnici u Americi po pravilu nisu primorani da vrate puni iznos stambenog kredita ako odluče da izađu iz njega. Banka može prisvojiti nekretninu koja je pod hipotekom, ali ne i dobiti punu optlatu kredita. Na primer, problem kredita indeksiranih u švajcarskim francima bi u Americi završio jednostranim izlaskom klijenata iz kredita čiji preostali iznosi vrede više od stanova za koji su uzeti.
Fed nije spasavao samo američke banke i privredu, već odobrio pristup i evropskim komercijalnim bankama koje su bile u istom sosu i tražile dolare za pokriće svojih obaveza. Uspostavljena je i direktna dolarska linija Feda prema Evropskoj centralnoj banci i drugim centralnim bankama kojima su nedostajali dolari.
Izvor
problema bio je u Americi i tamošnjim cenama nekretnina. Finansijska tržišta su
danas kompleksna ali osnovni mehanizam razvoja krize može se jednostavno
predstaviti. Modernizacija finansijskog sistema je proteklih decenija na jedan način
razdvojila banke od sopstvenih klijenata. Nekada su banke odobravale kredit, a
dužnici taj kredit njima vraćale. U međuvremenu je na razvijenim tržištima to delom
prestalo da bude slučaj. Banke koje odobravaju kredite – i posebno dugoročne
stambene kredite – počele su da te kredite prodaju drugim institucijama.
Tipična banka je, nakon odobravanja stambenih kredita, prodavala prava na prihod
od otplate kredita svojih klijenata. Za taj novac, kupovala je hipoktarnu obveznicu
– hartiju od vrednosti koja je sadržala prava na otplatu nekih drugih stambenih
kredita, koje su druge banke odobrile drugim klijentima.
Razlog
za ovu, naizgled, bespotrebnu razmenu bila je diverzifikacija rizika.
Empirijski podaci iz prošlosti pokazivali su da su cene na američkom tržištu
nekretnina lokalne. Cene kuća pale bi u Kanzasu, ali istovremeno porasle u
Nevadi. Banka koja posluje u Kanzasu se prodajom kredita koje je odobrila
svojim klijentima oslobađala rizika da baš Kanzas strefi pad cena nekretnina i
beg dužnika. Za istu sumu, kupila bi hipotekarnu obveznicu koja donosi prihode od
otplate stambenih kredita klijenata širom Amerike. Korisnici kredita su svoje
kredite otplaćivali matičnoj banci i njih sve to nije doticalo. Jedino su
banke, međusobnom nevidljivom razmenom klijenata pomoću hipotekarnih obveznica,
smanjivale ukupni rizik.
Da
se geografskom diverzifikacijom smanjuje rizik nije bila ideja avanturista i
kockara već široko prihvaćena teorija u finansijskim i regulatornih krugovima Amerike
i Evrope. Agencije za procenu rizika su hipotekarne obveznice označavale nisko
rizičnim. Regulatorna tela na najvišim državnim i međunarodnim nivoima smatrala
su ih poželjnim i sigurnim. Međutim, ovaj finansijski, akademski i regulatorni
koncenzus raspao se kada su cene nekretnina, suprotno istorijskim podacima i
suprotno očekivanjima, počele padati širom Amerike. Diverzifikacija odjednom
nije više ništa značila i vrednost hipotekarnih obveznica se strmoglavila.
Situaciju
su pogrošale neke druge okolnosti. U Americi je država na više načina već
decenijama bila podsticala stambene kredite. Osim poreskih olakšica i zakona
protiv diskriminacije klijenata, vlada je bila i direktno upletena u ovu oblast.
Najveći kupci stambenih kredita od banaka bile su dve državno sponzorisane
firme, Feni Mej i Fredi Mek. Mogućnost da se gotovo svaki upravo odobreni stambeni
kredit proda donela je eroziju kreditnih kriterijuma. Kredita je bilo mnogo, a
tipično učešće za stambeni kredit bilo je neshvatljivo nisko – od nule do par
procenata vrednosti nekretnine.
Takođe, dužnici u Americi po pravilu nisu primorani da vrate puni iznos stambenog kredita ako odluče da izađu iz njega. Banka može prisvojiti nekretninu koja je pod hipotekom, ali ne i dobiti punu optlatu kredita. Na primer, problem kredita indeksiranih u švajcarskim francima bi u Americi završio jednostranim izlaskom klijenata iz kredita čiji preostali iznosi vrede više od stanova za koji su uzeti.
U
svetlu ovakvih okolnosti, neočekivani pad cena nekretnina razorio je bilanse
banaka. Ljudi čije su nedavno kupljene kuće izgubile vrednost i koji su zbog
niskog učešća sada dugovali više od vrednosti kuće, počeli su da odustaju od
otplate kredita. To je hipotekarnim obveznicama dramatično oborilo cenu. Za
banke su ove obveznice predstavljale vrstu ulaganja i izvor prihoda i kako je
njihova vrednost padala, tako je sposobnost banaka da izmire obaveze prema svojim
poveriocima, depozitorima i štedišama bivala sve neizvesnija.
Neki
od najvećih vlasnika hipotekarnih obveznica bile su investicione banke koje su
pozajmljeni novac ulagale u ove navodno bezbedne obveznice sa solidnim
prinosom. Evropske banke, investicioni i penzioni fondovi takođe su pozajmljenim
dolarima kupovale i vremenom prikupile pozamašnu svotu hipotekarnih obveznica. Štaviše,
iste obveznice su u Americi i Evropi služile kao kolateral za redovne međubankarske
pozajmice. Iznenadna neizvesnost oko njihove vrednosti prekinula je uobičajene
kreditne tokove jer bez čvrstog kolaterala banke i druge finansijske
institucije nisu htele pozajmljivati jedna drugoj. Zemlje poput Kine i Rusije bile
su delimično upletene jer su deo svojih deviznih rezervi čuvale u vidu
obveznica američkih stambeno-kreditnih korporacija, Feni Mej i Fredi Mek.
Srbija i ostatak regiona nisu bili u središtu istih tokova ali su bili pogođeni
jer su svoje privrede finansirali sredstvima evropskih banaka. Kada su se
iznenada našle u škripcu, evropske banke morale su povlačiti novac i prekidati
finansiranje širom istočne Evrope.
Sistem
federalnih rezervi ili Fed – centralna banka SAD – odigrao je ključnu ulogu u gašenju
vatre na svetskom nivou. Među ekonomistima je sada široko privhvaćeno da je
uzrok širenja nekadašnje Velike Depresije iz 1930-ih godina bila nesvesno
restriktivna monetarna politika Feda i povlačenje novca iz opticaja baš kada je
sputanoj privredi bio preko potreban. Fed je svoju lekciju dobro savladao i po
nailasku krize krajem 2008. uradio suprotno – odvrnuo slavine i emitovao sveži novac
u nikada ranije viđenim razmerama.
Postupak
Feda zaprepastio je svet. Mnogi su predviđali brzu inflaciju i čak
hiperinflaciju. Ali što je vreme više prolazilo, to je više izgledalo da je Fed
bio u pravu. Strah u ekonomiji smanjuje likvidnost. U trenucima neizvesnosti
novac se nikome ne pozajmljuje i nigde ne ulaže. U takvim uslovima porast
količine novca nema veliki efekat jer samo njegov mali deo stvarno cirkuliše –
ostatak uplašena privreda čuva. Fedovo preplavljivanje tržišta novcem zato nije
izazvalo inflaciju već samo vratilo kreditne tokove u normalu. Od 2008. do
2014. Fed je svoju ukupni primarni novac upetostručio, pritom ne izazvavši
inflaciju. Kamatne stope ostale su jako niske, a dolar nije padao već jačao.
Fed nije spasavao samo američke banke i privredu, već odobrio pristup i evropskim komercijalnim bankama koje su bile u istom sosu i tražile dolare za pokriće svojih obaveza. Uspostavljena je i direktna dolarska linija Feda prema Evropskoj centralnoj banci i drugim centralnim bankama kojima su nedostajali dolari.
Evropska
centralna banka (ECB) nije reagovala jednako spremno na krizu. Evropski
finansijski sistem je, uz pomoć Feda, ECB i evropskih država nekako pregrmeo
prvi nalet krize. Ali nakon godina sporog rasta i prelivanja spornih dugova iz
privatnog sektora u javni, zemlje poput Španije, Portugalije, Italije i Irske bile
su na ivici održivosti svojih finansija, a Grčka već u bankrotstvu. ECB nije obezbedila
dovoljno likvidnosti, a onda 2011. povišenjem kamatnih stopa napravila i
dodatni zaokret ka restriktivnoj monetarnoj politici. Bez razloga se pribojavajući
inflacije, ECB je krenula u suprotnom pravcu od politike Feda, smanjila dotok
novca i tako produbila krizu državnih dugova. Evropske banke bile su pune
državnih obveznica. Nesposobnost država da nastave otplatu svojih dugova oborila
bi vrednost obveznica i pokrenula novi lanac bankrotstava u bankarskom i zatim
realnom sektoru. Takvo stanje u zajedničkoj valutnoj zoni dovodilo je i opstanak
samog evra kao valute u pitanje.
ECB
se u poslednjem trenutku iskupila za prethodne greške. Novi guverner, Italijan
Mario Dragi, na konferenciji za štampu u julu 2012. godine je pažljivo biranim
rečima objavio: ECB je spremna da uradi „šta god bude trebalo“ da spase države
bankrotstva . A onda dodao: „i verujte mi, biće dovoljno“. Finansijska tržišta
su znala da „šta god bude trebalo“ znači samo jednu stvar – da će ECB kupovati državne
obveznice prezaduženih zemalja sve dok kriza ne prođe. To je umirilo tržišta i
zaustavilo paničnu prodaju državnih obveznica.
Pošto
centralne banke kupuju obveznice primarmom emisijom, novo opredeljenje ECB
značilo je i porast novčane mase i povratak likvidnosti u privredu. Kao i u
prethodnom slučaju sa dolarom, to u kriznim i deflatornim uslovima nije bio
problem. Tako je ECB, četiri godine nakon Feda, krenula u sopstvenu monetarnu
ekspanziju i ona do današnjeg dana nije sasvim prestala. Zaokret ECB bio je
dobra vest i za Srbiju jer su se evropski tokovi novca onda počeli vraćati na
perifernija tržišta. Uverljiva retorika Maria Dragija na toj konferenciji za
štampu označila je početak kraja svetske ekonomske krize.
Danas,
deset godina nakon rasplamsavanja krize, nema konsenzusa o njenim dubljim
uzrocima. Najpopularniji je narativ koji za krizu krivi nedovoljnu regulaciju i
kontrolu nad finansijskim sektorom u kapitalizmu. Taj narativ je, po mom
mišljenju, u suprotnosti sa činjenicama. Banke
su i pre ove krize bile striktno regulisane i obim regulacije je, uz manje
periodične uzmake, decenijama rastao. Finansijki sektor je najregulisaniji deo
razvijenih tržišnih ekonomija. Njime se i pre krize u SAD i u Evropi bavilo na desetine
državnih tela i specijalizovanih agencija. Hartije od vrednosti koje su bile u
srcu krize – hipotekarne obveznice iz SAD i državne obveznice evropskih zemalja
– ne samo da su bile regulisane, već je regulacija izričito ohrabrivala ulaganje
u njih. Međunarodna finansijska regulacija, uključujući američku i evropsku, označila
je hipotekarne obveznice nisko rizičnim, na taj način stimulišući njihovu
kupovinu. Obveznice svih zemalja evrozone, uključujući i Grčku, regulacija je
sve do nastanka krize označavala apsolutno bezrizičnim, opet na taj način
stimulišući banke da ih kupuju i drže. Može se teoretisati o nekoj idealno zamišljenoj
regulaciji koja bi uspevala da spreči ovakve krize. Ali stvarno postojeća
regulacija, kojom se bavilo na desetine agencija i koju su dizajnirali
stručnjaci na međunarodnom nivou, ne samo da nije predupredila krizu već je stvorila
uslove za njen nastanak.
Kao
prva politička posledica ove krize javili su se populistički pokreti širom
sveta. Na američkom spisku državnih mera za saniranje krize bilo je izbavljenje
velikih banaka, sa obrazloženjem da se tako spašava čitava privreda.
Konzervativni deo glasača koji veruje u ravnopravno tržište i ličnu
odgovornost, ali i ne krije odbojnost prema državnim, finansijskim i akademskim
elitama, započeo je ulične proteste i mitinge u okviru protesta Čajanke. Ove
ljude nije interesovalo merenje efekata bankrotstva velikih banaka na bruto
domaći proizvod i stručna debata o tome, već etički aspekt krize i princip snošenja posledica za
sopstvene postupke. Ubrzo zatim, suprotna strana ideološkog spektra, krajnja
levica, organizovala je Okupaciju Volstrita, takođe traživši odgovornost
velikih banaka. Evropska kriza javnog duga i štednja na koju su države bile
primorane izazvala je političke reakcije i u Evropi. Pojavili su se novi
pokreti, a zatim i političke partije levice i desnice, čiji je zajednički
imenitelj bio otpor finansijsko-birokratskim elitama na čelu Evropske unije. Do
2018. mnoge od njih su došle na vlast ili se nametnule kao ozbiljna opozicija širom
Evrope. U Americi je Donald Tramp pobedio kao protivnik establišmenta. Glasovi
za izlazak Velike Britanije iz Evropske unije takođe su prikupljeni na protivljenju
briselskim vladajućim strukturama.
Ekonomija
se u međuvremenu stabilizovala. Usvojeni su novi zakoni i dodatne regulacije u
finansijskoj oblasti, ali se slobodno može reći da ništa drastično,
principijelno i sistemski nije promenjeno. Svetske privrede ponovo rastu po
svojim uobičajenim stopama. Deceniju od početka najveće finansijske krize u poslednjih
osamdeset godina, svetska ekonomija, ako se izuzme tehnološki pomak, izgleda
slično onoj iz vremena pre krize. Politička scena izgleda drugačije.