Novosti: Budući vozači za dozvolu i 850 evra.
Instruktori tamo objašnjavaju koliko mora da košta čas vožnje, ali najveća glupost je što uopšte postoji obaveza uzimanja časova. U pitanju je klasičan državno-privatni reket koji se toliko ustalio da se retko postavlja pitanje njegove opravdanosti.
U Americi, gde je izdavanje dozvola višestruko jeftinije nego u Srbiji čak i pre ovog poskupljenja (20-50$), ta obaveza ne postoji. Niti postoji lekarsko uverenje i slične izmišljotine. Važno je položiti testove, pismeni i praktični vozački. A kako ćete se spremiti za testove je vaša stvar -- ljude obično poduči neko iz porodice ili uzmu nekoliko časova u auto školi. A kad su časovi u auto školi stvar izbora, onda većina ljudi uzme samo koliko im treba i pametno ih upotrebi -- ne čitavih 40 kao što je obaveza u Srbiji, od kojih je veći deo čisto gubljenje novca i vremena.
I pismeni testovi su u Srbiji dosta teški. Koliko se sećam, bilo mi je potrebno neko ozbiljnije spremanje i ljudi su znali da po nekoliko puta padnu na testu, koji se svaki put plaća. Kasnije sam u SAD opet polagao pismeni i za to je bilo dovoljno malo pre testa prelistati brošuru.
Kad bi stroži režim izdavanja dozvola značio veću bezbednost onda bi se još i moglo raspravljati. Ali bezbednost u saobraćaju teško da zavisi od broja časova sa instruktorom ili od težine saobraćajnih problema na pismenim testovima. Bezbednost je stvar kulture, svesti, obzira prema drugima, zavisi i od stanja na putevima, saobraćajnih pravilia i oznaka, a ako je vozač ekonomista onda i od stope diskontovanja života (ta stopa je viša gde je očekivani životni vek kraći, kao u Africi, pa tamo vozači voze sa više rizika).
Ukinite obavezu uzimanja časova, pa neka auto štole same računaju koliko im iznose troškovi i koliko mogu naplaćivati časove. Samo nemojte nikoga primoravati da ih uzima.
Instruktori tamo objašnjavaju koliko mora da košta čas vožnje, ali najveća glupost je što uopšte postoji obaveza uzimanja časova. U pitanju je klasičan državno-privatni reket koji se toliko ustalio da se retko postavlja pitanje njegove opravdanosti.
U Americi, gde je izdavanje dozvola višestruko jeftinije nego u Srbiji čak i pre ovog poskupljenja (20-50$), ta obaveza ne postoji. Niti postoji lekarsko uverenje i slične izmišljotine. Važno je položiti testove, pismeni i praktični vozački. A kako ćete se spremiti za testove je vaša stvar -- ljude obično poduči neko iz porodice ili uzmu nekoliko časova u auto školi. A kad su časovi u auto školi stvar izbora, onda većina ljudi uzme samo koliko im treba i pametno ih upotrebi -- ne čitavih 40 kao što je obaveza u Srbiji, od kojih je veći deo čisto gubljenje novca i vremena.
I pismeni testovi su u Srbiji dosta teški. Koliko se sećam, bilo mi je potrebno neko ozbiljnije spremanje i ljudi su znali da po nekoliko puta padnu na testu, koji se svaki put plaća. Kasnije sam u SAD opet polagao pismeni i za to je bilo dovoljno malo pre testa prelistati brošuru.
Kad bi stroži režim izdavanja dozvola značio veću bezbednost onda bi se još i moglo raspravljati. Ali bezbednost u saobraćaju teško da zavisi od broja časova sa instruktorom ili od težine saobraćajnih problema na pismenim testovima. Bezbednost je stvar kulture, svesti, obzira prema drugima, zavisi i od stanja na putevima, saobraćajnih pravilia i oznaka, a ako je vozač ekonomista onda i od stope diskontovanja života (ta stopa je viša gde je očekivani životni vek kraći, kao u Africi, pa tamo vozači voze sa više rizika).
Ukinite obavezu uzimanja časova, pa neka auto štole same računaju koliko im iznose troškovi i koliko mogu naplaćivati časove. Samo nemojte nikoga primoravati da ih uzima.