Nemam ja ništa protiv da Vojvodina, za svoje pare, kupuje banke. Ali, evo da skrenem pažnju na činjenicu da Vojvodina na dugi rok ima ozbiljne probleme, koje ne može da im reši čak ni državna Razvojna banka.
Naime, pre jedno godinu - dve dana, sprovedeno je "Nacionalno testiranje učenika IV razreda osnovne škole". Jedan od nalaza, sa strane 18 glasi:
"...налазимо да су ученици у Београду у просеку остварили из Српског језика 540 поена, а из Математике 520 поена. Ученици у Војводини су у просеку остварили 490 поена из Српског језика и 485 поена из Математике. У централној Србији просечно постигнуће износи 499 поена из Српског језика и 501 из Математике. Разлике у постигнућима по подручјима су статистички значајне и указују да ученици у Београду у просеку бележе већа постигнућа, а ученици у Војводини у просеку бележе нижа постигнућа из оба предмета у односу на национални просек."
Da ne bude da je to zato što nevaljalo Ministarstvo prosvete ulaže malo para u školovanje malih Vojvođana, pre dve godine je urađeno istraživanje (koga izgleda nema na netu, ali ga imam ja na disku, radio ga je Tony Levitas) pod nazivom "The Finance and Management of Primary Education in Serbia: Findings and Recommendations". Jedan od zanimljivijih nalaza je da se u Vojvodini po učeniku trošilo 2006. godine 50.500 dinara, u Centralnoj Srbiji 43.200, a u Beogradu 44.200. To je za mene bilo iznenađenje, jer sam očekivao da se u Centralnoj Srbiji, gde ima preko hiljadu veoma malih škola, prosečan trošak po učeniku bude najveći.
Dakle, po učeniku u Vojvodini se izdvaja skoro 20% više nego u Centralnoj Srbiji, ali je rezultat znatno lošiji. Ja ne znam zašto je to tako, ali mislim da bi Izvršno veće trebalo da pogleda o čemu se radi, umesto što troši vreme i pare na kupovinu banaka.
16 comments:
Da li slabije znanje srpskog ima veze sa većim procentom manjina?
Iskreno se nadam da se ovo odnosi samo na Srbe.
Ali, cak i da je zbog toga (a stvarno sumnjam da bi napravili takav metodoloski propust), to ne moze da objasni slabije poznavanje matematike.
to ne moze da objasni slabije poznavanje matematike.
pa ne znam bas. ako sama pitanja imaju tekst, i ako je test bio tajmiran, onda je moguce da ima veze (ako su ucenici prvo morali da prevode na maternji jezik pitanje, a vreme ograniceno). ipak, tesko je poverovati da su napravili takav metodoloski propust.
a sta kazu PISA testovi? u svakom slucaju veoma zanimljivo, jer ako nije jezik, sta bi drugo moglo da bude razlog?
A prepisivanje? U Vojvodini nastavnici preozbiljno shvatili pa policajisali, u centralnoj Srbiji pustili decu da prepisuju?
Bio je slucaj nekih opstina na jugu Srbije, u oblasti Vranja, gde su ucenici imali abnormalno visoke rezultate na ispitima. Tako je bila recimo jedna skola koja je imala u proseku blizu 100% bodova na prijemnim...
Moguce je da je to uticalo. Sto se Beograda tice, to je urbana sredina i ocekivano je da ima bolje rezultate.
Sto se tice Metals banke, koliko sam shvatio cilj je da se onih 3-4%(od ukupno 7%) republickog budzeta, koje Vojvodina dobija za kapitalne izdatke, investira preko te banke. Znaci ne bi islo kroz budzet nego bi banka odobravala kredite i na drugi nacin finansirala projekte. Verovatno je cilj da se ta sredstva akumuliraju...
Lighthouse,
Siguran sam da razliku izmedju Finske i Srbije na PISA testu ne bi objasnili tako sto bi rekli "pa nasi nastavnici su bolje kontrolisali decu, a Finci pustili da ih prepisuju". :)
Ko zna, mozda je i to, a mozda je tog dana bas padala kisa u Vojvodini pa su deca bila indisponirana.
A mozda se radi jednostavno o tome da je pokrajinski sekretarijat za obrazovanje jos gori od Ministarstva prosvete.
"Bio je slucaj nekih opstina na jugu Srbije, u oblasti Vranja, gde su ucenici imali abnormalno visoke rezultate na ispitima."
To se lako objašnjava abnormalnom inteligencijom stanovnika Vranja.
kako mislis da pokrajinski sekretarijat za obrazovanje utice na te rezultate?
deca uce iz istih knjiga, a predaju im ucitelji koji su se skolovali na istim fakultetima. stvarno ne mogu da zamislim kako tu neki sekretarijat utice. mada ni ne znam kakve uopste nadleznosti ima taj sekretarijat, kada gradivo, knjige, sertifikaciju uciteljskih fakulteta radi ministarstvo prosvete.
To se lako objašnjava abnormalnom inteligencijom stanovnika Vranja.
pa, posto je vojvodina najrazvijeniji deo srbije, a vranje najnerazvijeniji, iz toga valjda sledi da je inteligencija ljudi na nekom podrucju negativno korelisana sa ekonomskom razvijenoscu tog regiona :)
"Ali, cak i da je zbog toga (a stvarno sumnjam da bi napravili takav metodoloski propust), to ne moze da objasni slabije poznavanje matematike."
vidi se na strani 104 da u porodicama gde se ne koristi srpski su losiji rezultati na testu iz matematike. efekat je posebno velik kod onih koji nikad ne govore srpski u kuci, i to posebno na njihov rezultat iz matematike.
ali, izvestaj takodje pokazuje i da je efekat para na obrazovanje relativno mali, obaska sto uzrok i tog malog efekta nije najjasniji. to je u skladu sa ostalim stvarima koje sam citala na tu temu - pozitivna korelacija postoji, ali je mnogo manja nego sto bi se pomislilo i njen smer uopste nije jasan. iz mog iskustva, vise para cesto znaci "moderna filozofija poducavanja" sto ce reci manje ucenja i losiji rezultati.
"Nemam ja ništa protiv da Vojvodina, za svoje pare, kupuje banke."
E pa ja imam.
Vojvodina nema "svoje" pare, kao što ih uostalom nema ni Srbija. Političari se zaigrali pljačke i sluđuju narod.
TREBALO BI da stanovništvo Vojvodine kontroliše vojvođanske političare, a dešava se obrnuto. Sad im treba banka, jer se tako pljačka bolje sakrije i nesmetano sprovodi. A što samo jedna? Zašto ne pet? Kako bi se samo razvijali kad bi imali pedeset pet razvojnih banaka! Mašala!
Ja nisam Vojvodjanin. Neka se bune ako im smeta.
Ovde stvarno moze da bude razlog to sto su radili svi sve na srpskom. Ima drugo istrazivanje iz 2004 (postignuca ucenika 3.razreda) koje pokazuje da nema razlike izmedju ucenika koji su radili matematiku na maternjem jeziku (madjarski odnosno srpski). U severnobanat.i severnobackom okrugu nema razlike izmedju srpskih i madjarskih ucenika (svi su ispod nacionalnog proseka)
Bombasticna analiticka ukrupnjavanja meni nikad nisu bila jasna niti korisna za kapiranje sta se desava u obrazovanju("vojvodjanski", Beograd itd., devojcice vs. decaci)Sva evaluativna istrazivanja (isto vazi za PISA i TIMSS) meni izgledaju kao traganje za carobnim sastojkom kojim ce se srpske (nemacke, hrvatske...) skole finlandizovati, i to na nivou "obrazovnog sistema".
Ova testiranja imaju primarno jednu funkciju - politicku - te tako treba shvatiti rezultate (npr. implikacija ovog istrazivanja moze biti to da treba ulagati vise u obrazovanje manjina, inkluziju itd.) Kakav god da je nalaz istrazivanja, zakljucak je uvek neka nova/stara budzetska stavka.
Miss T,
U ukrupnjavanju se svakako nesto gubi, ali u nedostatku boljih pokazatelja, i ovo nesto govori.
Mislim da nema sumnje da nesto skripi u vojvodjanskom obrazovanju. Oni bi prosto morali da imaju bolje rezultate od Centralne Srbije, a nemaju.
Meni se cini da su problematicni nivoi analize koji imaju birokratsku svrhu (merenje postignuca na nivou skolske uprave ili odeljenja u skoli).
Ne bih rekla da nesto skripi samo u vojvodjanskom obrazovanju, vec u celom srpskom drzavnom obrazovanju (ako se vec igramo "sistemski"). Rezultati implicitno kazu da, obrni-okreni, najvazniji faktor uspeha jeste vanskolskog porekla(ekonomski status, obrazovanje roditelja, kulturna matrica). razlika nije velika, a moguce je i objasniti tu misteriju. Beograd odskace zbog bolje pripremljenosti ucenika (zbog spleta pomenutih vanskolskih faktora), kao sto mali Romi imaju drasticno slabije rezultate u odnosu na prosek itd. Rezultati implicitno kazu da, obrni-okreni, najvazniji faktor uspeha jeste vanskolskog porekla(ekonomski status, obrazovanje roditelja, kulturna matrica). Ima izuzetaka, ali je u celoj Srbiji (ukljucujuci BGD)kvalitet nastave manje-vise podjednako los kada se ukljuci socijalni faktor (koliko sam videla iz istrazivanja o kome govorim). Beograd odskace zbog bolje pripremljenosti ucenika (opet socijalni cinioci), kao sto mali Romi imaju drasticno slabije rezultate u odnosu na prosek (opet socijalni) itd. Ako je tako, onda mozete da muljate takav sistem na hiljadu nacina, ispada isto.
Dakako, problem je sistemski. Svakako ne škripi samo u vojvođanskom obrazovanju. Ne škripi ni samo "u celom srpskom državnom obrazovanju". Problem je što u svakoj državi odnosno državi kao takvoj sa vremenom potpuno preovladavaju "birokratske svrhe", a potpuno nestaje osnovna svrha države - zaštita stanovništva od pljačke. Svaka stvar, događaj, situacija - sve postaje razlog za povećanje otimanja iz džepova stanovništva. Pare državi trebaju i zato što je uspeh na testovima loš, ali i zato što ima tolikih talenata koji "zaslužuju" državnu podršku, dakle i kad je loše i kad je dobro - državi treba više para! Jasno je da tu nema svrhe analizirati "stanje u obrazovanju", ove i one "studije" - to nema veze i nije bitno. To je žvaka za ludaka. Problem je na osnovnijem, bazičnijem nivou.
Post a Comment