E, od pre neki dan je neko odlučio da konačno zavede red i da u potpunosti spreči korišćenje zaustavne trake tako što su postavili fizičke prepreke. Problem su rešili, niko ne ide zaustavnom trakom, ali je zato opšti haos u one dve trake. Po mojoj proceni, od kada je ovo uvedeno, treba mi makar 5 minuta više vremena da ovuda prođem.
Postavljam pitanje - šta bi bilo da je put privatan? Da li ima ikakve šanse da bi se privatnik odrekao trećine kapaciteta? Naravno da ne. Naime, postoji "alternativni pravac" (izađeš kod plavog mosta i ideš Ustaničkom), što razmišljam da počnem da radim. Da je autoput privatni, cilj vlasnika bi bio da privuče što je moguće više vozila, a ne da nas odbija.
Kako bi mogao da nas privuče? Očigledna opcija je ukidanje zaustavne trake u vreme špica (mislim da bi to moglo, pošto se autoput kroz Beograd i inače ne smatra pravim autoputem jer je u naseljenom mestu, tako da verovatno zaustavna traka i nije obavezna). Druga mogućnost bi bila da izgradi dodatne trake i proširi put svuda gde je to moguće (a moguće je u mnogim delovima). Kao treća opcija, ostaje mu sužavanje traka (recimo, zaustavna traka ostaje ove širine, predviđena je za autobuse i kamione, a od postojeće dve trake "izvlači" tri). Četvrtu opciju koriste američki gradovi (a ima i u Beogradu u Kneza Miloša), a to je da postoje trake čiji se smer menja u zavisnosti od doba dana - ujutru ka gradu, popodne od grada.
Da li je sve ovo moguće ili nije, nije ni toliko bitno. Ono što jeste bitno je da bi privatnik po ceo dan razmišljao o tome kako da ubrza saobraćaj i poboljša uslugu. MUP i gradske vlasti ili uopšte ne razmišljaju o tome, ili rade stvari koje uslugu efektivno pogoršavaju.
15 comments:
Najavljeno je zatvaranje zaustavnih traka zbog potreba prevoza učesnika Univerzijade...
Onda pod hitno treba da napisem post o drzavnom finansiranju sporta. :)
a ovaj obrises, jer si se malo zaleteo :)
Nije poenta u tome sto su sada stavili fizicke prepreke, jer je i do sada voznja zaustavnom trakom bila zabranjena. Mnogi ljudi tuda voze ne zato sto policija to tolerise, vec zato sto prosto ne mogu da kazne celu kolonu.
Ja se vec dugo nadam da ce jednog dana umesto pune zute linije da me zatekne isprekidana bela linija, ali od toga nista. :)
Dakle, postavljanje barijera me je samo isprovociralo da ovo napisem, ali sve sto sam napisao ce nazalost biti relevantno i nakon Univerzijade.
(Ako je uopste Univerzijada razlog, mada nisam siguran, jer ni oni ne mogu da prodju kroz prepreku. A, ako je uveden sistem da neko ide ispred njih i sklanja prepreke, pa onda neko ide iza njih, da bi ih vratio, pa tek je to ludilo...)
Ja sam bio svedok da u Italiji niko ne ide zaustavnom trakom a baš je bio neki udes na autoputu i velika gužva. Jedino su se našem autobusu svi čudili što "majstor" ne skrene u slobodnu traku?! :)
Ali je traka rezrevisana zbog hitne pomoći, policije i sl. i moram priznati da mi to sve deluje logično. Ok, u 99% slučajeva ona bi mogla da se koristi za saobraćaj, ali desiće se jednom neka velika nesreća, prevrtanje autobusa ili slično i šta onda? Kako će se ukazati pomoć povređenima kad se zaguše sve trake?
Doduše, ruku na srce, put je imao 3+1 traku ako me sećanje dobro služi.
Pa i u Italiji su putevi drzavni. :)
Da da Mileusna ali ovo kroz BG nije autoput nego malo šira ulica koja ide kroz centar grada.Malopre gledam u Sremskoj, trotoar kojim niko ne ide je, valjda zbog univerzijade, zaštićen od automobila stubićima.Rezultat: svi se parkiraju na ulici i pešaci nemaju gde da prodju.A milicija ceo dan stoji tu i čuva preprodavce da se ne pobiju međusobno(gledao prekjuče kako ih pacifikuju,tipa nemoj bre)
Iskoristiću repliku Antonija Pušića u dijalogu sa taksistom jer bolju nemam: "Eno ti Afrike, ona je cela privatna.Pa šta im je pomoglo?"
Duhovito. Jedino sto ne znam odakle mu to da je "Afrika cela privatna". Realnost mu dodje obratna. Tamo gde se aktivno sprovodi privatizacija (npr. Juznoafricka Republika), to se i vidi. :)
Ovo je nešto najlepše što sam pročitao u poslednjih nekoliko godina. Uz po neku ispravku.
cilj vlasnika bi bio da privuče što je moguće više vozila, a ne da nas odbija
Uf, nadam se da ne bi. Cilj vlasnika bi bio da što više ljudi prođe njegovim drumom, a ne da napravi saobraćajni kolaps ;).
I ne verujem da bi ga zanimalo da prođe što više vozila, nego što više ljudi i robe. Razlika je suštinska. Vlasnici krupnijih vozila (autobusa i kamiona) bi sigurno bili u stanju da plate osetno više od vlasnika putničkih automobila, i možda bi vlasnik druma odvojio jednu traku samo za njih.
Ono što jeste bitno je da bi privatnik po ceo dan razmišljao o tome kako da ubrza saobraćaj i poboljša uslugu
Baš tako. I ja verujem da bi čovek dizao cenu korišćenja usluge minimum dok ne postigne dovoljno malu opterećenost druma tako da saobraćaj može da se odvija normalnom brzinom. Bilo bi zanimljivo proceniti kolika bi ova cena bila.
traka rezrevisana zbog hitne pomoći, policije i sl. i moram priznati da mi to sve deluje logično
Bilo bi logično sve gradske bulevare održavati u stanju da, ne samo posebne službe nego svako vozilo, može da se kroz njih kreće nekom razumnom brzinom. I to uopšte nije nemoguće postići.
Da, to da je Afrika privatna je skroz izmislio...
@janko to sa stubićima je klasika, negde gde je zabranjeno parkiranje postave stubiće i onda se ljudi parkiraju na isto mesto, samo na ulici a ne na trotoaru i nastane još veća gužva.
Recept bi bio da umesto stubića postave saobraćajca ako zaista žele nešto da promene na takvim mestima gde parkiranje vozila ugrožava i usporava saobraćaj.
Interesantna pitanja! Libertarijanski ŠBBKBB.
Najbolja situacija za korisnike autoputa i Ustaničke bila bi kad bi i autoput i Ustanička bili privatni a tržište puteva u Srbiji slobodno. Menadžment obe (potpuno privatne) firme, recimo "Autoput 10 a.d." i "Ustanička a.d." bi nastojali da zarade što više para za "svoje" akcionare i za sebe lično, tako što bi po ceo dan smišljali načine da privuku što više korisnika, što uključuje i skraćenje vremena korišćenja odnosno povećanje protoka vozila.
Ustvari ima privatnih puteva u Italiji, dosta u vlasništvu Benettona.
Ali ne znam kako to funkcioniše, ne bi me čudilo da postoji regulacija da mora da postoji zaustavna traka.
Da ne kažete da stalno pevam istu pesmu.
Problem zagušenja autoputa uopšte nije sam most Gazela. To se vidi po tome što kad se dođe na pola Gazele odjednom više nema gužve. "Poprečni presek" odnosno mogući protok autoputa je dovoljan 95% vremena. I kad bi bilo 6 traka mosta u oba smera, dakle dvostruko više nego sada, problem bi ostao ako ne bi promenili nešto drugo. A to drugo je pravi izvor problema - uključenja u autoput - i to što bliže Gazeli to gore. Dakle treba da se nađe način da se selektivno zatvaraju uključenja na autoput kako raste gužva.
Konkretnije, na uključenje na autoput kod kartonskog naselja na NBG treba da dođe semafor. Kada protok na Gazeli pada odnosno raste gužva, umesto zelene strelice ka rampi za ulaz na autoput pojavljuje se crveni X i od tog momenta na rampu ka autoputu mogu samo autobusi, vatrogasci, panduri i hitna pomoć - prioritet. Ostali - vozi dalje. Ako i dalje raste gužva i pada protok, zatvara se i sledeći ulaz, samo viši prioritet može da uđe. I dovoljno je da bude prisutan jedan policajac na licu mesta tj pored semafora da se pojedinci ne prave blesavi. :)
Sa druge, beogradske strane - ista stvar. Kako raste gužva, selektivno se zatvara ulaz iz Savske, pa iz Kneza Miloša, pa kod hitne pomoći, pa Autokomanda. Naravno, Autokomanda se verovatno nikad neće selektivno zatvoriti jer je već pre toga ograničen ulaz bliže mostu pa se autoputem vozi 80 km/h i sve ide ko podmazano, protok blizu maksimalnog.
Isto to može i za isključenja, na primer za isključenje za sajam od NBG ili pre Sava Centra od Niša. Tu se koči, prestrojava, usporava protok. Crveni X, vozi dalje, isključi se kod Arene pa se vrati!
Možda uopšte nije potrebno praviti drugi most. Možda je to bacanje para. I putevi i mostovi treba da budu privatne investicije - privatni rizik i profit.
Post a Comment