Pages

23 June 2009

Kako sprečiti napade na nastavnike?

Mislim da je jedini razlog zašto učenici mrze neke nastavnike toliko da su spremni da ih fizički napadnu činjenica da smatraju da nastavnik nije fer. Mislim, sigurno svako od nas može da se seti nekog nastavnika koji je otvoreno pokazivao, ako ne baš mržnju, ono prezir prema nekim učenicima.

Ja sam, na primer, imao profesorku istorije u gimnaziji koja je prilično otvoreno više volela dečake. Nije tu bilo ničeg neprimerenog, žena je imala 60 godina, ali je takvo njeno ponašanje bilo očigledno svima. Ako ja nešto ne znam, onda se nasmeje i postavi mi drugo pitanje, a ako neka devojka nešto ne zna, bude "Sedi, jedan." I to je, ne moram da napominjem, bilo veoma frustrirajuće za mnoge devojke. Nijedna nije došla dotle da je fizički napadne, ali je i to moglo da se desi.

Dakle, koje je rešenje? Pa, ako je ovo što sam naveo pravi problem (a možda i nije), onda je rešenje relativno jednostavno. Umesto usmenog ispitivanja, gde profesor ima ogromnu diskreciju pri izboru pitanja, a do izražaja dolazi i subjektivnost pri ocenjivanju onoga što učenik (student) kaže, treba preći isključivo na pisano testiranje, koje može da obuhvati i par dužih odgovora (eseja), ako je baš nužno.

Kada je sve crno na belo, postoji jasan i objektivan dokaz i tu nema ljutnje.

17 comments:

Gabriela said...

takodje, ocenjivanje po krivoj, tako da neko ne moze da da 20 jedinica, ili obori 80% studenata na ispitu.

ako pola razreda zasluzuje jedinice ili nesto nije uredu sa gradivom ili sa uciteljicom.

Marko Paunović said...

Ocenjivanje po krivoj moze da bude problematicno u malom odeljenju...

Ali, ako je test iz istorije standardizovan na nivou razreda (ne odeljenja), onda je to dobar predlog.

Željka Buturović said...

"Mislim da je jedini razlog zašto učenici mrze neke nastavnike toliko da su spremni da ih fizički napadnu činjenica da smatraju da nastavnik nije fer."

ispade fizicki napad dokaz da je borac za pravdu iscrpao sva miroljubiva sredstva. prica da nastavnik 'nije fer' je verovatno najpopularnija naknadna racionalizacija, ali mrznja moze da ima mnogo uzroka, od kojih je najvazniji frustriranje ciljeva ucenika. po prirodi stvari, nastavnici od ucenika traze sve same stvari koje ucenici ne vole da rade, kao sto su ucenje dosadnog materijala, postovanje pravila i hijerarhija, sedenje u klupi itd. ne kazem da nema nepravednih nastavnika, ali svakako ne bih ucenicko batinjanje nastavnika kao dokaz da je konkretan nastavnik takav.

"Dakle, koje je rešenje? Pa, ako je ovo što sam naveo pravi problem (a možda i nije), onda je rešenje relativno jednostavno. Umesto usmenog ispitivanja, gde profesor ima ogromnu diskreciju pri izboru pitanja, a do izražaja dolazi i subjektivnost pri ocenjivanju onoga što učenik (student) kaže, treba preći isključivo na pisano testiranje, koje može da obuhvati i par dužih odgovora (eseja), ako je baš nužno.

pa ne bih rekla da je ovo resenje bas tako jednostavno - ko ce nastavnike da natera da prave pisane ispite? meni se cini da je usmeno ispitivanje lakse za nastavnika. mozda vi predlazete prelazak na standardizovane testove za svaki predmet, ali cak i uz podrsku svih roditelja, sprovesti tako nesto u delo nije uopste naivno.

"Kada je sve crno na belo, postoji jasan i objektivan dokaz i tu nema ljutnje."

naprotiv, ljudi mogu da budu vrlo besni i da vas itekako mrze bas zato sto ste im dokazali da nisu u pravu.

Jelena Jovanovic said...

Nastavnici nikada nisu bili fer :) Ali ih nismo tukli!
Zapravo u moje vreme postavljali smo im bombe od soda bikarbone i vode u plasticnom ulosku od kinder jaja...da sednu na to.
Sve to dosadno. Mnogo nastavnika ne sme da da manju ocenu od 4 djacima (privatne skolice npr). Mnogo njih je mobirano unutar skola (javna tajna je da za posao u skoli treba dati nekome 1.000 eura). O politickom odabiru kadrova i SPS necu ni da trosim reci.

Srbija je jedinstena i po tome sto nigde na 1 mestu nema toliko losih karaktera kojima je data moc i uticaj. Blah...

mileusna said...

@Željka "ko ce nastavnike da natera da prave pisane ispite?"

Pa isti onaj ko ih je naterao da moraju da sređuju dnevnik na kraju svakog polugodišta, sve to ide u rok službe i nije tako komplikovano.

Recimo profesori matematike često daju pismene vežbe, podele se ceduljice sa zadacima i sl. Zašto bi onima iz istorije ili geografije to bio problem.

Željka Buturović said...

"Zašto bi onima iz istorije ili geografije to bio problem."

zato sto je promena navika uvek problem.

Marko Paunović said...

Zeljka,

Kada sam rekao da je resenje "jednostavno" mislio sam da ga je "jednostavno smisliti" a ne "jednostavno sprovesti"... .Za razliku od alternativnih resenja tipa "potrebno je preventivno delovanje sire drustvene zajednice" za koja cak nije jasno ni sta znace.

Napada na nastavnike je oduvek bilo, ali nije bilo mobilnih telefona sa kamerom i Jutjuba... Recimo, jedan moj rodjak je 96. izbacen iz pozarevacke gimnazije jer je na casu napao nastavnika.

Sto se tice toga da je "nastavnik nije fer" naknadna racionalizacija, to je svakako tacno, ali taj argument ima mnogo vecu tezinu kada se ocena zasniva na proceni nastavnika, nego kada se zasniva na testu. Moze neko da kuka da nastavnik nije fer, ali ako ima 10% tacnih odgovora na testu, niko nece da slusa njegovo kukanje.

Ne znam zasto bi usmeno ispitivanje bilo lakse za nastavnika.... Testovi danas lako mogu da se rade na kompjuteru, odmah se sazna rezultat, nastavnik tu apsolutno nema sta da radi.

Naravno da ja nemam nikakve iluzije da ce ovako nesto da zazivi, jer ce nastavnici brzo da ukapiraju da ovakav sistem vise sluzi za ocenjivanje nastavnika, nego za ocenjivanje dece... :)

Јована Папан said...

"Mislim da je jedini razlog zašto učenici mrze neke nastavnike toliko da su spremni da ih fizički napadnu činjenica da smatraju da nastavnik nije fer."

Ili možda utisak da će proči nekažnjeno ako sebi daju malo oduška? Koliko se može zaključiti, da nije bilo snimka koji je procureo, tako bi i bilo.

Janko said...

"smatraju da nastavnik nije fer"
Ne slazem se!Nastavnici bivaju napadnuti jer nemaju autoriteta, a tinejdžeri žele da dokažu da su u stvari oni autoritet.Nastavnici nemaju autoriteta iz više razloga:njihov društveni status , neznanje , nezalaganje , društveni status pojedinih učenika kojima niko ništa ne može ,i čini mi se najvažnije to što su roditelji pomahnitali pa je dete NJIHOVO DETE uvek u pravu.Ovakvih stvari ima odavno samo što nema youtube odavno.Nije svako za predavača!

tiki said...

Mislim da u ovom slučaju nema neke više pravde . Tatin sinak se jednostavno "kurčio " jel je mislio da će proći bez posljedica a ispast će frajer ( nečiji utjecaj je vrlo jak kad je uboga profesorica odlučila čutati).A "sproću kurčenja" kastrativni strah je jedini lek. A pismeni radovi..
recimo ja sam uvek bio usmen, nikad pismen . Kod najgorih sam mogao bez muke ubit 5 usmeno, pismeno uvek teško ...
jednostavno usmeni vam omogućuje i malo manipuliranja profesorom što je kod pismenopg teško (pogotovo ako ne razlikujete ije/je i Č/Ć kao ja)

tiki said...

Osim toga srednje škole su leglo frustriranih likova koji nisu sposobni za struku. Od mojih profesora u srednjoj niko nije bio dobar inženjer.A mlate ih olako zato što nemaju autoriteta u struci, u prihodu niti imaju muda u životu, a sve to očekuju da im ministar inplantira

Marko Paunović said...

Jovana,

Mozda je i to, ali ne verujem. Ima naravno raznih budala, ali po mom iskustvu u sustini svih takvih sporova je spor oko ocene - ucenik i nastavnik se ne slazu oko toga koliko ucenik zna. Sve dok je ocenjivanje u najvecoj meri subjektivno, bice i takvih sporova. I u ovom konkretnom slucaju je ucenik hteo da otme dnevnik, sto meni sugerise da se radilo o oceni, a ne o tome da ga je svrbela pesnica tek tako.

Po meni, postoje dva nacina borbe. Jedan, za koji se ja zalazem, je znatno smanjivanje sanse da do sukoba uopste dodje kroz "depersonalizaciju ocenjivanja". Kao sto se danas zavrsavaju upisi u srednje skole i na fakultete a da niko ne dobije batine, zato sto je proces transparentan, to se moze preslikati i na, ipak, mnogo manje bitne kontrole i pismene zadatke.

Drugi nacin je da se nastavi po starom, ali da se ucenici strozije kaznjavaju. Ali, postavljam pitanje - ko je nastavnicima, direktorima i opstinskim tuziocima do sada branio da kaznjavaju ucenike i da ih izbacuju iz skola? To sve vec postoji, a nesto ocigledno tu ne valja.

Aleksandar Stevanović said...

Prosvetni radnici u velikoj meri imaju problem jer ne prihvataju da se shvatanje autoriteta promenilo. Autoritet pozicije je danas minoran, ako iza njega nema kakve-takve sadržine.

Dejan said...

Aleksandre, slazem se s tim sto ste napisali, samo bih se malo nasalio i rekao da bi u ovom slucaju ucenik postovao autoritet nastavnika da je isti bio olicen u nekom brkajliji svarcenegerovskih gabarita. Drugim recima, decko je ocigledno problematican i ubuduce bi njime trebalo da se bave pedagozi slicni vaspitacu Munizabi (ko ga se seca iz legendarnog filma Specijalno vaspitanje). Ne zalazem se da se problem deca tuku, vec da ih se suoci sa takvim psiholoskim profilom nastavnika-vaspitaca da im ne padne na pamet nesto slicno ovome iz ove vesti. Decko je ocigledno prevazisao osnovne namene skolskog sistema i treba da predje u tezu kategoriju.

Milica said...

Kada je rec o nasilnickom ponasanju ucenika, koje predstavlja rastuci problem u nasim skolama (a i sire u zemlji i svetu), u zizi interesovanja su pre svega profesori, zbog cinjenice da posle roditelja oni provode najvise vremena sa tom decom. Citav tim strucnjaka, pedagoga, psihologa, savetnika i inspektora budnim okom nadzire njihov rad. Analizira se njihova podobnost, njihov pedagoski rad, kvalitet casa (kako ga deca ocenjuju), vodjenje pedagoske dokumentacije i jos mnogo toga. Jednom recju kompletna licnost (na poslu ali i privatno).

Kada izadje u javnost incident kakav se dogodio u Sremskoj Mitrovici profesorki hemije, strucnjaci se slazu da je trebalo blagovremeno reagovati raznim merama kako do toga ne bi doslo i da je neko zakazao ali uporno izbegavaju da navedu ko? ("Jegeš je rekao da su danas školu posetili opštinski i pokrajinski prosvetni inspektori i da će njihov izveštaj najverovatnije biti završen sutra. On je kazao da je šokiran događajem u toj školi, ocenivši da je zatajila "preventiva i rad sa decom". " - ko je odgovoran, da ne kazem, obucen za to?)

Nije samo predmetni profesor duzan da brine o ponasanju dece, u tom lancu nalaze se jos: pedagog skole, psiholog (koji prvi saznaju cim neko dete pocne da projavljuje oblike nasilnickog ponasanja u skoli), odeljenski staresina (koji prima simbolicnu nadoknadu i snosi deo odgovornosti za svoje odeljenje), direktor i socijalni radnik. Jednom recju ne profesor nego SKOLA, RODITELJI, MINISTARSTVO I LOKALNA ZAJEDNICA su duzni da saradjuju u obrazovanju i vaspitavanju deteta. Ta saradnja je postala od presudnog znacaja otkad je profesorima od dozvoljenih kazni dopustena samo jedna (i to za teze prestupe,pa uvrede i psihicko maltretiranje trpe svakodnevno) - snizena ocena iz vladanja koja uopste ne ulazi u prosek. Time Pravilnik o ponasanju, obavezama i pravima ucenika ima u njihovim ocima jos samo informativnu vrednost, bez ikakve obavezujuce tezine. Profesorima ostaje samo jos da blefiraju, zongliraju i trpe. Sta moze razredni staresina ako mu roditelj problematicnog ucenika ne odgovara na pozive niti se pojavljuje do kraja godine?
Dakle kada cemo cuti koja karika je u stvari zakazala, izmakla se ili nije adekvatno, blagovremeno reagovala? Profesori i da su hteli nisu mogli zbog prirode svog posla. Ko moze naterati roditelje ili strucnu sluzbu (pedagoga i psihologa) da se vise angazuju i pomognu profesorima saradnjom u prevenciji vrsnjackog nasilja. Ili ko proverava kvalitet te saradnje? Osim toga, moze li profesor u navedenim uslovima, kao u prici o konju i magarcu, da detetu bude bas sve - roditelj, pedagog, psiholog, direktor i socijalni radnik?

Marko Paunović said...

Milice,

Ja mislim da je ovo klasican primer problema "sto babica - kilavo dete". Cim je za nesto odgovorno "drustvo", tu imamo problem, jer "drustvo" ne znaci nista.

Drugo, ja nisam uopste ubedjen u to da je nasilnicko ponasanje "rastuci problem". Ja se secam da su nas u skoli, dok smo bili prvaci maltretirali stariji ucenici. To je bilo '84, ali tada nije mobilnih da to snimis, ni Jutjuba da okacis snimak. Dakle, ne tvrdim da nije rastuci problem, vec da nisam nigde video nikakve statistike o tome.

Milica said...

Mozda ce ministar resiti problem ;-)

"Skola bez nasilja-uputstvo za roditelje
Приручник за родитеље у циљу смањења насиља у школама
2. октобар 2008. године
Он је навео да је публикација део пројекта `Школа без насиља`, започетог 2005. године...
Директорка канцеларије УНИЦЕФ-а у Србији Јудита Рајхенберг рекла је да је у школама у Србији свако четврто дете свакоднево укључено у неки облик насилног понашања, било да је жртва насиља или да је оно које врши насиље над другом децом."
Vise o ovome procitajte na mom blogu.