Pretpostavimo da profesor donese čokoladnu tortu na čas i kaže učenicima - "Hajde da je pravedno podelimo. Kako mislite da bi bilo najpravednije?" Evo koje predloge može da dobije:
1. Nas ovde ima 10-oro, znači po 1/10 svakome.
2. Medju nama ima njih četvoro koji su za odmor išli na ručak. Mislim da nas šestoro, koji nismo ručali, treba da dobijemo više od njih, jer smo gladniji.
3. Ne, baš obrnuto, mi smo ručali i baš zato bi nam mnogo više prijao dezert nego vama.
4. Ja mislim da nas petorica muškaraca treba da dobijemo više, jer mi ne znamo da pravimo tortu, a žene znaju. Jedini način da pojedemo tortu je ako nam neko da.
5. Nije uopšte fer da nas desetoro delimo. Pera nije danas došao u školu, ali treba da i za njega ostavimo parče.
6. Ja sam alergičan na čokoladu. Ali, nije fer da vi nešto dobijete, a ja ništa.
7. Ne treba unapred da se deli bilo šta - dajte svakome po kašicicu, pa koliko ko uspe da zagrabi.
8. Najbolje bi bilo da izvučemo iz šešira jedno ime. Koga izvučemo, dobija tortu.
9. Najbolje bi bilo da se glasa - ko dobije najviše glasova, dobije i tortu.
Svaki od ovih predloga je "pravedan". Prvi daje podjednako parče svima koji su prisutni. Drugi i treći pokušavaju da ujednače trenutnu raspodelu sa prethodnim raspodelama, kao i da ujednače graničnu korisnost od parčeta torte (prvi tvrde da su hrana i torta supstituti, a drugi tvrde da su komplementi). Četvrti kaže da treba pomoći onima koji su nesposobni. Peti kaže da nije fer da samo prisutni dele tortu. Šesti traži kompenzaciju jer nije u mogućnosti da učestvuje u raspodeli. Sedmi se zalaže za princip podjednakih startnih pozicija. Osmi se zalaže za statistički, a deveti za demokratski način raspodele.
I, po meni, svi su u pravu, svaki od ovih predloga je na svoj način pravedan. A, kada su ljudi suprotstavljeni, a svi su u pravu, onda nešto sa samim konceptom ne valja.
Inače, primer je parafraza nečega što sam čuo pre 5 godina na predavanjima. Čini mi se da je bilo još 2-3 mogućnosti, ali ne mogu da se setim.
7 comments:
Tipicno. Samo profesori ekonomije mogu da koriste ovakve primere a da pri tom nikada nista ne donose na predavanja jer predpostavljaju da je neko alergican na cokoladu ili da studenti nece moci da se dogovore oko preraspodele.
Da je covek stvarno doneo tortu video bi kako bi je trziste efikasno i pravicno podelilo bez previse rasprave. Sa punim ustima se ne prica.
Ostavio sam jedan comment (i veoma mnogo truda ulozio:) na prethodnom postu miss tocqueville, pa ne bi bilo lose da ga neko od vas prokomentarise, u smislu da li se slazete i prihvatate ili ne sa onim sto sam napisao i vase misljenje o zenama kao biracima. Ovo je jako pogodno mesto za raspravu o tim stvarima, jer je pc govor mnoge stvari napravio neprihvatljivim i znatno suzio slobodu izrazavanja.
Greska, nije prethodni post MT vec onaj pre prethodnog
Lazare, ti si dakle za predlog 7... Ja sam za 4 - ne stidim se da kazem da sebe smatram hendikepiranim po pitanju pravljenja torti i da, sto se toga tice, moram da se oslonim na milostinju drugih. Ili da jednostavno kupim, ali onda nije tako slatko. :)
Ne Marko, ja sam za to da neki ekonomista već jedanput donese tu čokoladnu tortu, a ne da teoretiše o tome kako bi je pojeli. Evo već sam gladan.
Pošto ja blog uglavnom čitam na prazan stomak, molim da se ubuduće koriste primeri koji ne pominju hranu. Npr. Profesor doveo labradora na čas pa se učenici dogovarali kako da ga šetaju.
Ili nešto sasvim drugačije, Profesor ušao u bar i barmen ga pita je li profesore, da si doneo labradora na čas, kako bi se 10 učenika dogovorilo da ga šetaju :)
sjajan tekst
Igipop
Post a Comment