Pages

09 February 2011

Nije 1100 nego 695 evra

Komentatori sa B92 su u pravu.

Gde je pogrešio Miladin Kovačević? Računanje standarda po paritetu kupovne moći je standardna metoda i tu nije ništa sporno. Ali izgleda da je greška bila u računu.

Ako se pogledaju podaci za GDP i GDP po paritetu kupovne moći, vidi se da se je kod Srbije taj odnos oko 1.85. Po MMF-u, GDP po paritetu kupovne moći je 1.85 puta veći od GDP-ja Srbije po cenama.

Ako se prosečna plata u Srbiji od 380 evra pomnoži sa tih 1.85, dobije se 695 evra (i ovde zanemarujemo odnose cena između Evrope i Amerike).

Šta je uradio Kovačević? Izgleda da je pogledao vrednost PPP konvertora, koji je za 2009. godinu oko 38 (isto u gornjem linku). Ali je onda prevideo da je konverter prema dolaru i umesto toga ga obračunao prema evru. Ne mogu sa sigurnošću da tvrdim da je to uradio, ali ako se to uradi dobija se njegov rezultat da 37 evra u Srbiji vredi 100, a odatle prosečna plata 1100.

11 comments:

Željka Buturović said...

nisu u pravu. niko do njih nije rekao (tj. mozda jedan-dvojca) da nije 1100 nego 700 (mislim da je bio bas jedan koji je to izracunao). komentari su bili totalno nerazumni za tu vrstu greske.

Slaviša Tasić said...

ma dobro nisam ni mislio da su otkrili grešku, nego u pravu su po osećaju da ih je neko ovde prešao.

Željka Buturović said...

znam da nisi misliio, ali se ne slazem se da je njihov osecaj dobar - smatram da je totalno nesrazmeran velicini greske.

hocu reci, sad kad znamo istinu, slepo klimanje glavom, iako pogresno, bi bilo adekvatnija reakcija od lavine besa koja se izlila.

Ivan said...

http://www.njuz.net/bogati-pohrlili-u-srbiju-zbog-automatskog-tripliranja-bogatstva/

:)

Pavle Mihajlović said...

@Željka

Mislim da niste u pravu u celini. Ljudi su se osetili prevarenim i kao da ih neko pravi budalom. Nekako mi prebacivanje vrednosti od +405 evra nije baš "nesrazmerna veličina greške".

Naravno da veliki broj ljudi ne razume princip PPP ali evo i ja sam prvi osetio gnev kada me Kovačević ubeđuje da prosečna neto plata u Srbiji vredi otprilike isto koliko i prosečna neto plata u Sloveniji. Ljudi su reagovali na to, jer znaju i osećaju da to nije istina, šta god statistika govorila.

Marko Paunović said...

Ima tu jos jedna "prevara".

Plata u Srbiji nije 380, vec oko 320 evra. Jeste bila 380, ali u decembru, a u decembru se uvek isplacuju nesto vise plate (bonusi, razni dodaci i slicno), pa je zato uzimanje decembarske plate za osnovicu blago receno problematicno.

Ali sve jedno, nista od toga ne moze, po meni, da objasni toliku provalu besnih komentara.

Срђан said...

Ta nije sam članak razlog gneva. Gnev se gomila, raste i ukoliko se ne obrate razlozima, biće kačenja na bandere...

MMiillaann said...

Da li iko ima objašnjenje zašto dinar jača u odnosu na evro... Jel moguće zato što nam je deficit u januaru bio ,,samo" 2 milijarde dinara,jel moguće da manji deficit ojača valutu.
Ima li ikakve veze prodaja trezorskih zapisa indeksiranih u evrima sa jačanjem dinara.
Izvinjavam se sa skretanje sa teme

Slaviša Tasić said...

Manji ili veći deficit nije razlog.
Prodaja zapisa može da ojača dinar, mada više zapisi NBS više nego trezora. Indeksiranje samo po sebi ne bi trebalo da ima veze.

Može da ima mnogo drugih razloga, sve što utiče na ponudu i tražnju... Neko ušao sa devizama, ljudi prodaju evro u januaru, itd.

Marko Paunović said...

Milane,

Koliko sam ja cuo, to je glavni razlog. Banke menjaju evre da bi kupile trezorske zapise koji su postali interesantni nakon indeksiranja...

Срђан said...

AIK.