Pages

15 February 2011

Coca Cola mit

B92 javlja da je neko otkrio čuvenu tajnu formulu Coca Cole.

U nekoj knjizi sam čitao, ne sećam se više gde, priču autora knjige da je prilikom istraživanja koje mu je Coca Cola dozvolila unutar firme slučajno naišao na tu famoznu formulu. Onda je pitao nekog od direktora kako je moguće da se tajna tako slabo čuva i evo šta mu je direktor odgovorio -- šta ako neko i sazna formulu? U najboljem slučaju može napraviti potpuno isti napitak kao Coca Cola, ali mu nedostaje sve ostalo -- brend Coca Cole, organizacija, znanje i ekonomija obima zbog koje su cene niske, uhodana distributivna mreža, marketing i tako dalje. Zašto bi bilo ko kupovao piće potpuno istog ukusa, a skuplje od Coca Cole?

10 comments:

Nikola said...

Због (локал)патриотизма? Има људи који више воле да купују локалне производе, чак и ако су скупљи.

fg said...

Mislis na potrosacki etnocentrizam?
To je mit. Dobra poslovna praksa je sterilisana od takvih sarenih laza.

Negde u arapskom svetu se nesto slicno pokusalo bas sa kopiranjem Koka kole. Ocigledno je da nisu daleko dogurali!

YoKey said...

Na History Channel-u je išao dokumentarac o arapskim kolama, čist urnebes. Krenuli negde, valjda u Saudi Arabiji, zaboravio sam, u proizvodnju svojih kabeza, sve onako deklarisano zgađeni nad amerikansko-kapitalističkom pomamom, pohlepom i bla-bla, pa su napravili DVE kole, jedna se zvala Kibla-Kola (šta god to značilo) i ne znam kako beše druga. Naravno, arapske kole su međusobno zaratile najstrašnije, taman isto kao Coca i Pepsi, nafurali se potpuno na sve kapitalističke metode koje su nameračili da diskredituju i opet uzeli zanemarljiv procenat tržišta od velikih igrača.

Saša said...

Druga se zvala ako se ne varam Meka Kola...

hogarstrasni said...

Uvazane gospodo liberali (i ja sam to bio dok se ne primakoh 40-tim, a sada sam kao svaki ozbiljan covjek, konzervativac:)) emocije ipak igraju ulogu.
Potrosacki etnocentrizam i lokalpatriotizam postoji. Vracao sam se jednom prilikom iz inostranstva i moj kolega Svajcarac je ostao cetiri sata duze na aerodromu jer je zelio da leti Swisairom, a ne Deltom.
O ekonomskom lokalpatritotizmu pitajte pivare.
Prmjer: Hajnekenu bi bilo jeftinije da zatvori pivaru u Zajecaru i da Zajecarsko puni u Novom Sadu, gdje ima ogroman pogon. To se ipak ne radi, jer gjde je god zatvorena lokalna pivara a brend punjen negdje drugo, to pivo niko nije kupovao. Govorimo o svjetskoj praksi. Mozda ipak nesto vise znaju oni koji zive od trziste, a ne od propagande trzista.

Marko Paunović said...

Hogare,

Koliko ja vidim, Slavisa nije NI POMENUO lokal patriotizam u tekstu, pomenuo ga je Nikola.

Sto se pivara tice, mozda je obrazlozenje u tome da se zajecarsko pivo prakticno pije samo u Istocnoj Srbiji i da bi troskovi distribucije bili previse visoki. Nisam cuo da postoji problem sa prodajom Niksickog piva od kada se puni u Apatinu.

Takodje, lokal patriotizam lako moze da se okrene u svoju suprotnost. Ko jos voli da nosi srpske cipele i da vozi srpski automobil, kad svi "znaju" da mi ne znamo da napravimo ljudsku cipelu i ljudski auto. Dakle, ja svakako ne bih rekao da je "nacionalnost" proizvoda ljudima potpuno nebitna, ali bih rekao da to ne mora nuzno da znaci da ljudi preferiraju domace.

Unknown said...

"U najboljem slučaju može napraviti potpuno isti napitak kao CocaCola, ali mu nedostaje sve ostalo -- brend Coca Cole, organizacija, znanje i ekonomija obima zbog koje su cene niske, uhodana distributivna mreža, marketing i tako dalje"...

U svetlu citiranog, interesantno je primetiti da je ista kompanija neslavno prosla sa Dasani vodom (posebno na UK trzistu). A u pitanju je bila najobicnija voda (po recepturi H2O, uz nesto malo kancerogenih supstanci, kazu zlonamerne britanske vlasti). A da recimo Apple (mislim na IT kompaniju, ne onu od Beatlesa) pocne da prodaje iColu, sa istim receptom kao Coca Cola, ali za $9.99 po flasici, to bi imalo sanse da lepo prodje.;-)

alektrich said...

Ja ne mislim da bi napitak inicijalno morao više da košta kod drugog proizvođača. Ipak mi se čini da je Koka Kola u cenu inkorporirala i brend, što će reći da su davno prevazišli cenovno konkurisanje bazirano na ekonomiji obima.

Naravno, uvek ostaje prostora da se cena snizi po eventualnom dolasku tog konkurenta. Ali to se neće desiti dok konkurent ne zapreti ozbiljno.

Anonymous said...

Slažem se sa Slavišom u potpunosti. Citiraću samo najboljeg svetskog investitora Vorena Bafeta kad ga pitaju akcije kojih firmi treba kupovati,a on je veliki akcionar Koka Kole, ,,...forget about share of the market,you wanna have share of the mind"...
Lokal patriotizam jeste jedan od marketiniških poteza,al mnogo ograničenijeg dometa od imena brendiranog 150+ godina

Nemanja said...

"U najboljem slučaju može napraviti potpuno isti napitak kao CocaCola, ali mu nedostaje sve ostalo -- brend Coca Cole, organizacija, znanje i ekonomija obima zbog koje su cene niske, uhodana distributivna mreža, marketing i tako dalje"

Ako volim CocaCola ukus, onda NISAM indiferentan izmedju Pepsi-ja i CocaCola-e.

CocaCola ima sigurnog kupca.

Pepsi izbaci novi sok iCola, po identicnoj recepturi a la Cola.

Ako volim CocaCola ukus, onda JESAM indiferentan izmedju Pepsi-ja i CocaCola-e.

Lutrija hocu li kupiti CocaCola ili Pepsi.Opada broj kupaca CocaCola-e.

@Dejan Tesic

Telepatijom mi je procitao misli za iColu, to sam i ja razmisljao da napisem, bukvalno istu rec