Pages

06 September 2010

Preduzetnički impuls

Beogradu nedostaju galerije, pristojna baletska škola i bar još desetak pozorišta.

Odlično, eto mu prilike za ulaganje. Ako je tačno da nedostaju, ljudi će pohrliti u nova pozorišta i investicija će se brzo isplatiti. Skoro je bilo privatnih ulaganja u bioskope i verujem da su i građani i ulagači imali korist od toga.

15 comments:

BluesRocker said...

Pa da. Bioskopi koje su otvorili privatni vlasnici lepo rade a oni koji su bili državni su skoro svi zatvoreni. Jasno upućuje da tako treba raditi i sa pozorištima. Verujem da bi bilo veliko interesovanje i za privatnu baletsku školu s obzirom da se sa 30 godina ide u penziju. :)

bobek33 said...

Upravljanje kulturom (kulturnim ustanovima) je dosta komplikovana tema jer tesko je naci pravu ravnotezu izmedju opsteg interesa i profita privatnih preduzeca.

U glavnom slazem se sa idejom privatnih pozorista ali postoje ovde neke ogranicenja. Rec je o tome sto konkurencija medju kulturnim ustanovima uvek je ogranicena sto u nekoj meri ima pozitivne aspekate. Mislim da vecina pozorista treba da bude privatna, ali ove koje imaju "misiju" tj. reprtuar koji je bitan gledajuci iz tacke opstog drustvenog interesa (uloga drzave da bi u nekoj meri promovisala visoku kulturu, jer privatne pozorista ne garantuju uvek realizaciju tog cilja) treba da ostanu u vlasnistvu lokalne samouprave. Naravno treba definisati okvir delatnosti takvih pozorista - recimo deo njihove aktivnosti bude subvencionisano iz gradskog budzeta, a ostale mora da bude komercijalno da bi osvojao profit.

Drugi model je da sve pozorista su privatne, ali svako od njih ima pravo za drzavnu subvenciju ukoliko ce realizovati "misiju", tj. predstave koje imaju neku vecu vrednost (npr. organizacija pozorisnih festivala). Inace, po tom modelu glavni izvor finansiranja svih pozorista mora da bude komercijalna aktivnost.

bobek33 said...

PS.

Iz intervjua:
"Ne verujem da postoje srećne zemlje za kulturu i teatar, posebno u ovo vreme obnove primitivnog kapitalizma."

Koja glupost... Sa takvim ljudima, sa takvim nacinom razmisljanja sigurno pozorista nece privuci puno gledaolca... Niti nece biti "mode" na izlazak u pozorista...

Brut said...

bobek33

situacija uopšte nije komplikovana, nego ti komplikuješ stvari. Ko je taj ko će da definiše šta je "opšti interes" i šta je "visoka kultura"? Po kojim kriterijumima? Zašto bi privatna pozorišta proizvodila neki "šund", a ona državna "realizovala kulturnu 'misiju'"? Po čemu je ono što je komercijalno niska kultura a ono što je nekomercijalno visoka kultura? Zašto onda ne bismo sva pozorišta nacionalizovali i lepo proiizvodili samo visoku kulturu? Jel možda RTS ima kvalitetniji program od Pinka, i koju on to kulturnu misiju ostvaruje, a koja je promakla Pinku ili Pink ne želi ili ne može da je ostvari?

bobek33 said...

Ocekivao sam to pitanje koje se odnosi na kriterija. Lako mozes napraviti instituciju koja ce procenjivati odredjen projekat. Komercijalne ustanove (usmerene na profit) po prirodi nikad nece promovisati visoku kulturu jer na tome ne mogu da zarade. Lako je definisati sta ulazi u tu vrstu kulture, a sta ne. O tome srecom ne odlucuju samo politicari;)

Model koji sam ponudio cini mi se dosta dobrim i racionalnim. Komercijalna delatnost povezana sa misijom.

Npr. festival avangardskih pozorista - da bi se nesto tako orgnizirao potrebni su sponzori, subvencije etc. Drustvena vrednost takve kulturne aktivnosti je velika, pogotovo kad se uzme u obzir promociju grada u kojim takav festival se odrzava, promovisanje alternativnih modela potrosenja slobodnog vremena medju gradjanima, otvaranje se na nesto novo etc. Isto moze biti sa festivalom npr. amatorskih filmova. Tu sem toga sto otvaras prostor za obicne ljude da direktno ucestvuju u kulturi, nudis nesto novo gledaolcima. Takva kulturna delatnost stimulise razvoj opste kulture u drustvu, promovise pluralizam. Od toga korist imaju svi.

Jos jedan primer: zasto drzava ne bi mogla da subvencionise karte za studente ili srednjoskolce da idu u pozoriste ili bioskop (srecom sto radi)? Da li to nije deo spomenute misije? Mislis da bi privatno pozoriste organizirao neku predstavu u malom gradu, recimo u Vrbasu? Pa nikako jer ne bi se to toj kompanji isplatio. I tu ipak drzava mora da uradi nesto kroz subvencije. Ako ces delovati iskljucivo po pravilu materijalnog profita u kulturi onda time osiromasis ogromne dela Srbije. Kultura je bitan elemenat kvaliteta zivota svih gradjana. Covek u Beogradu moze jos imace neki izbor, ali ovaj u Kuli, Kraljevu ili bilo kojim manjim gradu ostane bez icega.

Kultura moze da bude dobar biznis za privatne firme kao i za drzavu pod uslovom da postoji dobra ideja za njeno uprvaljanje.

perica said...

Bobek, skupi ti par svojih drugara pa ocenjujte projekte do mile volje - ali sami finansirajte tu svoju projektno-ocenjivačku instituciju. Meni ne trebate, već sam ocenio i ocenjivaću i dalje po svom ukusu. Avangardna pozorišta su najobičnije djubre i nemam nameru da im dam ni žutu banku, a ti slobodno daj. Promoviši pluralizam, nudi nešto novo, direktno učestvuj u kulturi, stimuliši razvoj - svaka budala ima pravo na svoje veselje. I slobodno subvencioniši sva ta sranja.
Ti ne kontaš izgleda, da ti uverenje u sopstvenu kulturnost ne daje pravo da pljačkaš. Moje je ljudsko pravo da odredim šta je za mene kultura i na šta hoću da dajem svoje pare. Gadi mi se od kulturnih razbojnika i hulja.

Pavle Mihajlović said...

bobek33, kada imaš instituciju koja određuje "kvalitet" umetnosti imaš subjektivnu ocenu grupe ljudi koja radi u instituciji i to ni po čemu nije objektivno

bobek33 said...

Mozes napraviti dosta objektivne kriterija selekcije odredjenih projekata.

Dacu vama jedan primer koji je dosta simptiomatican.

Pocetkom ove decenije poljska kinematografija stigla je dno. Znaci, nije bio para za snimanje filmova jer privatni kapital nije video u tome nikakvu korist. To sto snimano bile je "djubre" - moguce je to objektivno proceniti. Ja ne bih zeleo da gledam iskljucivo takve produkcije.

Tada je osnovan nacionalni institut filmske umetnosti koji poceo da finansira odredjene produkccije (reportaze, dokumentarce etc.). Poznajem licno puno mladih ljude koji bez pomoci te intstitucije ne bi imali uopste priliku da snimaju svoj film. Btw, moja drugarica koja dobila na taj nacin subvenciju uradila film o nestalin Srbima na Kosovu;)))

Koliko siromasnji bi bio nas zivot bez takvih produkcija? Ja moram da vam objasniavam neke stvari oko kojih niko ne razgovara kod nas - da kultura ima ogromnu vrednost za drustvo. Kakvu vrednost ima avangardsko slikarstvo, pozoriste, kinematografija. I da drzava mora da preuzme deo finansiranja takve kulture.

Samo budala moze misleti da privatni kapital ce finansirati nezavisne produkcije i sl.
Vi u stvari sami mozete videti kako izgleda kulturni zivot gradjana u Srbiji - pogledajte kako sve to funkcionise. Pa spontano sve se kod vas razvija. Ja necu o tome govoriti jer mi je malo neprijatno zbog toga sto sam stranac...

Vojvoda said...

Код нас се биоскоп приватизовао и ради већ пола године. Нови приватни власник је баш добро одрадио посао.

Проблем представљају монополисти из Београда (то су вам они ексклузивни заступници холивудских студија) који не **бу провинцију ни 1%, па нам филмови долазе са неколико месеци закашњења, скоро па изађе блу-реј издање филма.

perica said...

Ne vrdaj Bobek. Niko ti ne prigovara za objektivne kriterijume, potrebu za kulturom i tako to. Problem je što ti to hoćeš da finansiraš iz poreza a porez se uzima prisilno. Onom koga pozorište ne zanima, poreske pare koje su otišle u pozorište su pljačka. Tako da ti prestaješ da budeš neko ko zagovara kulturu, postaješ zagovornik pljačke. To je problem ovde. Kad se skupi društvo koje hoće da finansira pozorište, sve što govoriš ima smisla. Ali ako to radi država - kultura postaje samo izgovor za pljačkanje naroda koji bi radije da sluša turbofolk. Turbogolk jeste sranje ali je bolji od pljačke naroda.

Nemanja said...

Ako narod voli turbofolk, zasto da mu nasilno menjamo preferencije.Pa zaboga, ne zasluzuje cak ni da mu ponudimo alternativu, zar ne?

Televizija se finansira novcem poreskih obveznika => Los televizijski program

Vrlo zanimljivo rezonovanje ili je mozda u pitanju sofizam.

perica said...

Ma ponudi Nemanja, ali nemoj da se u svojoj dobronamernoj prosvetiteljskoj misiji služiš pljačkom - nemoj da otimaš od onih koje bi da kulturno uzdigneš. tj. nemoj da zagovaraš otimačinu. Okupi kulturne, stavite svoje pare na gomilu pa uživajte i menjajte preferencije na legitiman način - ubeđujte, pridobijajte, advertajzujte, prodajte.

X se finansira novcem poreskih obveznika => Loš X, gde je X element skupa {televizija, pozorište, škola, medicina, infrastruktura, you name it}.

U pitanju je tako potpuna dresura da ne vidiš očigledno.

Pavle Mihajlović said...

A u čemu je problem da ljudi slušaju turbo folk. Mogu ja da im nudim altenrativu stura ali ko tebi daje za pravo da ti "znaš bolje od običnog čoveka" šta je "kulturološki bolje" za njega. Nepristojno je nametati kulturne norme

Nemanja said...

"X se finansira novcem poreskih obveznika => Loš X"

Britanski BBC se finansira novcem poreskih obveznika => Loš BBC?

Pavle Mihajlović,

"Nepristojno je nametati kulturne norme"

U potpunosti se slažem.Ljudi sa TR bloga su nepristojni jer nam nameću liberalizam :)

"znaš bolje od običnog čoveka šta je kulturološki bolje za njega"

Predlažem da pročitaš definiciju reči alternativa.

BluesRocker said...

Nemanja: "U potpunosti se slažem.Ljudi sa TR bloga su nepristojni jer nam nameću liberalizam :)"

Ako pod nametanjem smatraš to što ljudi pišu zanimljiv blog pa ga mnogo ljudi posećuje, nemam ništa protiv da neko na takav način "nameće" kulturu. Samo da ne traži pare od države, tojest od svih nas.