Pages

06 September 2010

Divlji kapitalizam

Pogubne posledice neoliberalne taksi deregulacija po užičku sirotinju -- po četvorica se guraju u taksiju:

"Jeftiniji smo od gradskog prevoza. Odu bukvalno ljudi sa pijaca, na pijacu, deca idu taksijem u školu. ... Bukvalno, ljudi koji prose na ulici i kad završe sa svojim poslom, oni sednu u taksi i odu kući“ -- kaže predsednik taksi udruženja "Leptir" Dragan Mijailović.

17 comments:

Aleksandar Stevanović said...

Kako sad da uzicki taksista zaradi 1000 evra mesecno i da radi kad mu se hoce. Gde je tu posao za uzicke saobracajne inzinjere da oni kazu koliko Uzicanima zaista treba taksi vozila? Zar da borci za prava taksista ostanu bez posla - ljudske velicine kao Aramus kojih sigurno ima i u gradu na Djetini. Vidite i sami dokle je to dovelo, jadni taksisti uzimaju kratke relacije.

fg said...

Eto dokaza kako je slobodno trziste efikasno!

Inace, kada sam ja svojevremeno razgovarao sa predsednikom jednog taxi udruzenja u Cacku, covek mi je uporno objasnjavao da taxi nije "socijalna kategorija" i da mora da se zna ko moze da se vozi taksijem. Navodio mi je, cini mi se svedski primer, gde samo start kosta par desetina eura.
Sta bi danas bio Bil Gejts da je ovako razmisljao?
Naravno, svoje vidjenje je obrazlozio i sa potrebom da mora da na pet godina menja auto i da ta investicija ne moze da mu se isplati ako vlast ne ogranici broj vozila i ne definise minimalnu cenu voznje.

Ono sto je meni tada postalo jasno jeste da on i njemu slicni nemaju perspektivu u tom poslu. Sposoban preduzetnik bi za razliku od njega verovatno povecao br. vozila i zaposlio radnike, ili bi taj isti posao radio u Svedskoj ako je tamo vec toliko isplatljiv.
A na kraju postoje i druge delatnosti koje donose bolju zaradu, samo ih treba otkriti.

jovanović said...

Kaže i da policija nema puno razumevanja za njih.
U prevodu - parkiraju gde stignu po ionako pretrpanim užičkim sokacima. A obzirom da je u Užicu sasvim normalno parkirati gde god ti padne na pamet, mogu da pretpostavim jedino da ih panduri ponekad pomalo sprečavaju u tome, pa im i to smeta. Tako - uz intenzivnu uzurpaciju javnih resursa - može i moja pokojna baba da bude produktivna.
I kažu još da od grada se nadaju da će konačno obezbediti veći broj stajališta. Znači, i pored postojeće uzurpacije kamče još gradskog prostora za sebe. Bilo bi zanimljivo čuti koliko uopšte plaćaju postojeća stajališta.

Slaviša Tasić said...

"A obzirom da je u Užicu sasvim normalno parkirati gde god ti padne na pamet"

Tu si sam sebe demantovao, jer izgleda da i svi ostali uzurpiraju taj ključni javni resurs, prostor.

Pavle Mihajlović said...

@jovanović,
A ti bi rađe da plaćaš beogradske cene taksija na Užički standard.

jovanović said...

@Slaviša
Ne svi nego manje više svi koji voze automobile. I ostaje činjenica da su i taksisti deo te ekipe, a sad pričamo o njima. Ne kapiram kako sam to sam sebe demantovao.

@Pavle
Pojma nemam ni o beogradskim ni o užičkim ni o šabačkim cenama, taksijem sam se vozio 5-6 puta u životu.
Ja bih za početak da mi se oni skinu s trotoara, da mogu da prođem. A onda bih i da njihov broj na kolovozu svedem na razumnu meru koja bi manje usporavala saobraćaj i manje smrdela.
Ništa im ne bi falilo da za ta svoja stajališta zakupljuju površinu od privatnika i plaćaju onoliko koliko košta. A i grad bi mogao nekako da naplaćuje upotrebu svojih ograničenih resursa (Marko je ovde svojevremeno dosta lepo pisao o privatizovanju autoputa kroz Beograd), pa bi stvari nekako došle na svoje mesto.

Pavle Mihajlović said...

@Jovanović, ako kažeš da nemaš pojma o taksiju što komentarišeš? Jer problem nisu taksisti u Užicu pa da krče trotoare, problem je što trotoara uopšte nema, sve ulice su izvijugane ilegalnom gradnjom i trpanjem kuća tamo gde im nije mesto. Ovo je principijelni primer kako oslobođeno tržište taksi usluga može da dovede do bolje i jeftinije usluge za svoje korisnike. Mislim da se hiljade Užičana ne bi složilo sa tobom jer bi radije žrtvovali malo trotoara za tri puta nižu cenu taksi vožnje.

Slaviša Tasić said...

Ljudi ne vole tržište pa to ti je. Kad nema više kako da se prigovori, kad se pokaže da nešto radi, da pomaže i prosjacima, oni na kraju izmisle trotoar. Sad je problem parkiranje na trotoaru. Svi u Užicu se parkiraju na trotoaru, ali problem je tih 5% taksista, baš oni prave gužvu.

arslan said...

Bravo za trziste! Samo mi nesto govori da ce biti podmetanja klipova u tockove taksistima sa svih strana. Mi definitivno imamo problem u glavama?!

Nemanja said...

Da li je ovo jeziva vizija budućnosti, ili je možda opet država krivac?

The term taxi war is usually used to refer to the turf wars fought between taxi associations and individual minibus taxi drivers in South Africa, from the late 1980s onwards.These taxi wars are still raging to the present day.

Izvor

Slaviša Tasić said...

Normalno da je država krivac. Tu se radi o običnom nasilju, a jedan od retkih opravdanih zadataka države je da sprečava nasilje i zaštiti svojinu. Ali kad se bavi poljoprivrednim subvencijama i kulturnom politikom onda zaboravi šta je osnovna funkcija.

jovanović said...

Pavle, naravno da imam pojma o taksiju. Viđam ih svaki dan godinama. Imaju svoja stajališta na odličnim lokacijama (ja ne znam koliko i kako ih plaćaju; znaš li ti ?), u Beogradu legalno koriste čak i traku za javni prevoz, u svom poslu intenzivno (intenzivnije od svih ostalih građana) koriste ograničeni javni resurs (pristup saobraćajnicama) koji država (grad) deli džabe zbog nesavršenosti svoje organizacije, intenzivno krše saobraćajne propise i intenzivno smrde po gradu.
Trotoara teorijski kolko tolko ima, i - apsolutno nevezano za probleme legalnosti gradnje - zakrčivanje istih predstavlja bahato (ili marvinsko, svejedno) iživljavanje nad građanima koji ih koriste za saobraćaj, a i sasvim konkretno kršenje jasnih pisanih zakona, i ne vidim nikakav razlog za tolerisanje takvih pojava.

@Slaviša
Da li sam ja rekao da ostalih 95% nije problem ?
Rekoh ti - ne svi nego (skoro) svi vozači motornih vozila. Primećuješ li razliku ?
Prestani molim te da mi trpaš u usta stvari koje nisam rekao.
I mani me demagogije sa prosjacima, odlično znamo da oni dobro zarađuju (mada je to u ovom kontekstu irelevantno).

Pazi, nek voze ti taksisti i fraj, baš me briga, ali nek se ne iživljavaju nad ostalim učesnicima u saobraćaju, odnosno - da budem konkretan - nek za početak poštuju propise.

I stvarno mi nije jasno šta vam je toliko strašno u ideji da neko sam sebi treba da plati iznajmljivanje površine na kojoj drži svoj alat ?

Slaviša Tasić said...

"@Slaviša
Da li sam ja rekao da ostalih 95% nije problem ?
Rekoh ti - ne svi nego (skoro) svi vozači motornih vozila. Primećuješ li razliku ?"

Nemoj da se praviš blesav, ti si taksiste napao za uzurpaciju javnih resursa, zato što parkiraju na trotoaru. Tema su taksisti, a ne sistem parkiranja u Užicu.

jovanović said...

Jeste, tema su taksisti, i ja sam napao taksiste. Da je tema šira, napao bih i ostale.
A kad su tema taksisti, naravno da je kršenje propisa (odnosno uzurpacija javnih resursa predviđenih za neku drugu namenu) od strane taksista unutar teme.
I dalje ne kapiram šta hoćeš da kažeš.

Slaviša Tasić said...

Hoću da kažem da si tako isto mogao da napadneš taksiste za bilo šta što je opšta praksa u zemlji. Za vožnju starih automobila i zagađivanje životne sredine ili za trubljenje po gradu.

Znači napadaš specifičnu grupu zbog nečega što je ustaljena praksa. To je kao da recimo napadneš beogradske Mađare što se guraju po gradskom prevozu -- mada iako guranje nije lepo, jednako se guraju svi. To što izdvajaš samo jednu grupu odaje tvoju negativnu predrasudu.

Upravo to si uradio sa taksistima. Parkiranje na trotoaru je opšta praksa u Užicu, ali ti si izabrao da prozivaš baš (deregulisane) taksiste. Razlog je, najverovatnije, ideološka predrasuda.

A ako si hteo da prozoveš sve, onda to uopšte nema veze sa deregulacijom taksista. Onda jednostavno govoriš o problemu trotoara u Užicu.

jovanović said...

To što napadam specifičnu grupu zbog nečeg opštijeg je - kako rekoh - zbog konteksta u kome razgovaramo, i nema ama baš nikakve veze sa predrasudama.
I to što po Užicu osim taksista ima još dosta marve koja parkira gde stigne (kidiše na ljude po zebrama, stoji parkirana posred zebre čekajući otvaranje prolaza u ulicu sa prvenstvom prolaza...) ne menja ama baš ništa u činjenici da taksisti parkiraju gde stignu (i sve ostalo).
Nisam ni rekao da je nekakva deregulacija sama po sebi loša, nego se nadovezujem na hlavospeve o postignutoj niskoj ceni tezom da je ta cena niska između ostalog i zahvaljujući kršenju zakona.
I favorizovanju od strane države (grada), ako nisi obratio pažnju. To što taksista kaže “od grada se nadaju da će konačno obezbediti veći broj stajališta” verovatno znači da im ne pada na pamet da zakupe prostor za neki parking i da tu stoje i čekaju, jer im država takav isti prostor obezbeđuje jeftinije. Ili da jednostavno stoje na običnim parking mestima i plaćaju kao i svi ostali (iako je i to plaćanje ispod realne cene).
Ako su užički taksisti već iscrpli sve mogućnosti da sami sebi obezbede još prostora, ja odmah povlačim prethodni pasus.

Btw, analogija ti je loša.
Guranje po prevozu je definisano nad populacijom koja se vozi tim prevozom. I ti navodiš Mađare kao primer podskupa te opšte populacije.
Kod mene su taksisti podskup ne celog skupa učesnika u saobraćaju, nego podskup jednog njegovog konkretnog podskupa – vozača motornih vozila kroz grad – a taj skup se ističe u okviru celog skupa učesnika u saobraćaju po intenzivnom kršenju propisa (ili po ponašanju koje predstavlja konkretnu smetnju ostalim učesnicima u saobraćaju, ako ti se tako više dopada).

cyberella said...

a evo i reakcija naših brižnih taksista, baš sam se pitala kad li će: http://www.24sata.rs/vesti.php?id=79522