Pages

31 March 2009

Ekonomista predlaze zastitu industrija u povoju

Na blogu Greg Mankiwa ima link ka zanimljivoj listi najboljih mladih ekonomista u Americi. I sta cu, ja kliknem na prvog (najbolje rangiranog), neki sa Prinstona, da pogledam sta covek radi i o cemu pise. I odmah mi zapadne za oko naslov: "When and how inflant industries should be protected". Pomislim na trenutak "majku mu da nije retoricko pitanje", ali cim bacim pogled na apstrakt sve postaje jasno. Covek razradjuje pravila za optimalnu politiku zastite "industrija u povoju". Obecava da ce model koji on razvije "drzavni planer" moci da koristi u odabiru firmi koje ce stititi, kao i toga kako najbolje da ih zastiti. Pocinje optimisticki: "A government planner can protect the infant industry using domestic production subsidies, tariffs, or quotas in order to maximize domestic welfare over time.", kaze nas decko koji obecava. Dobro, to shvatamo, to znaju i Pit Buchanan i Aleksandar Vucic. Ali, onda sledi neverovatan obrt: "protection is not always optimal". Da, stvarno, ko bi rekao da je i tako sta moguce. Da bi otklonio ovaj mali problem "infantilnog" protekcionizma, nasa mlada nada razvija svoj sopstveni model koji po njegovim recima treba da pruzi smernice drzavnom planeru, i ciji su osnovne znacajke sledece:

1. Prilikom dizajniranja protekcionisticke politike za infantilne industrije drzavni planer treba da vodi racuna o "krivi ucenja" domace firme, i o mogucnosti supstitucije izmedju domacih i stranih dobara, i

2. Kvote su mnogo bolje od carina, jer povecavaju ukupno ekonomsko blagostanje toliko da nadoknadjuju gubitak carinskih prihoda.

Slavisa se u prethodnom postu cudio kako jedan ekonomista moze da zagovara zamrzavanje cena kao lek za ekonomsku krizu. Ali, ako "vodeci mladi americki ekonomista" po sopstvenom samorazumevanju pise prirucnike za drzavne planere, i veruje da su protekcionisticke kvote za "firme u povoju" vrlo efikasno sredstvo "unapredjenja drustvenog blagostanja", sto onda neki opskurni lik iz Beograda koga su ekonomiji ucili profesori marksizma ne bi verovao u kontrolu cena?

4 comments:

vader0303 said...

Postovani,

posecivao sam vas sajt i pre nego sto ste naveli na njemu link ka ekonomija.org. Razumem i podrzavam razlicitosti. Zato i posecujem vas sajt. Ali vi izgleda - ne. Zasto vredjate Dejana Miljkovica? Zar ne pise upravo na ovom mestu (za ostavljanje komentara) da cete brisati uvredljive komentare? Zasto ih niste obrisali i zasto u svojim postovima vredjate? Mislite da na taj postajeti vazniji i veci autoriteti? Ovo vam ne sluzi na cast.

Vladimir Vuckovic

Slaviša Tasić said...

Ja mislim da nije bilo uvredljivih izraza, nisam se uopšte ni bavio čovekom nego predlogom. Jeste malo oštrija kritika, ali ja ne znam kako drugačije sa onima koji nas sve dovode u opasnost širenjem takvih ideja kao što je zamrzavanje cena. Ne bih se previše brinuo za njihova osećanja, važnije mi je da se spreči uticaj takvih ideja.

mp said...

Ja sam napisao uvredljiv komentar koristeci jednu uvredljivu rec - idiot. Evo obecavam necu vise nikad samo iz postovanja prema ovom blogu. Vladimire, vi biste trebali da porazmislite kakve cemo ekonomiste dobiti ako ljudi sa ovakvim znanjem i shvatanjem ekonomije predaju na ionako tuznom ekonomskom fakultetu ili je to ipak megatrend, svejedno. Na stranu sto je, kako vidim, taj covek politicki angazovan, sto navodi na zakljucak da njegove ideje mogu da dodju do neke buduce Vlade ako presvuceni radikali udju u vlast.

dercy lyne said...

Pozdrav svima. Voljet ću podijeliti svjedočanstvo s vama. prije nekoliko mjeseci moj muškarac me ostavio zbog druge dame. Toliko ga volim i sve što bih mogao pomisliti bilo je samoubojstvo. Pokušao sam na nekoliko načina, ali nijedan nije uspio. Odlučio sam čitati na mreži i čitati o urokama i čarolijama. Probala sam, izgubila sam puno novca, ali bio je to isti rezultat. Skoro sam odustao sve dok nisam upoznao čaroliju Caster koja me uvjerila u uspjeh i pročitao sam komentare ljudi na njegovoj web stranici. Bila sam skeptična kad sam ga kontaktirala jer sam izgubila puno novca. Dva tjedna bacajući čaroliju, moj se čovjek vratio kod mene kući ... Sada je moj muškarac vrlo poslušan i više me voli. Sad sam trudna 2 mjeseca i sretna sam što ga imam u životu. Savjetovao bih vam da se obratite ovom moćnom čarobnjaku za čaroliju, koji mi je dao drugu priliku za sreću i ljubav, isprobao sam nekoliko čarolija i nijedna nije uspjela. Ako vam itko može pomoći da vratite ljubav i vodi vas u potrazi za životnim rješenjima, to je on. Kontaktirajte ga izravno na -Email- blackmagicsolutions95@gmail.com ...... Možete ga i Whatsapp poslati na +2349083639501. Na zdravlje.