Pages

31 March 2009

Ekonomista predlaže zamrzavanje cena

Šta uče studente na Ekonomskom fakultetu u Beogradu? Dejan Miljković, profesor Ekonomskog fakulteta, predlaže nešto što se zove Novi ekonomski koncept za prevazilaženje krize u Srbiji. Stomak mi ne dozvoljava da čitam ceo tekst, ali pogledajmo sledeći tačku njegovog plana:

-- zamrzavanje cena domaćih proizvoda najmanje na period od 9 meseci nakon uspostavljanja novog koncepta; I obrazlaže:

Zamrzavanje cena domaćih proizvoda verovatno će se protumačiti kao neverovatan potez, posebno od pristalica neoliberalizma i pobornika slobodnog tržišta. Ali ne vidim zašto bi to bilo toliko neverovatno, i zašto je to manje prihvatljivo od zamrzavanja plata, ili recimo vođenja ekonomije na principu „časna reč“? Kada ideja bude predstavljena kroz konkretan ekonomski mehanizam uočiće se smisao ovog „neverovatnog“ poteza.

Jeste neverovatan potez i još je neverovatnije da ga predlaže jedan ekonomista. Ali potez nije neverovatan za "pristalice neoliberalizma i pobornike slobodnog tržišta", nego za sve one koji imaju OSNOVNO ekonomsko obrazovanje. Pitajte Krugmana ili Stiglitza ili bilo kog drugog socijalističkog ekonomistu koji poznaje osnove ekonomije šta misli o zamrzavanju cena i vidite gde će vas poslati.

Kako je to drugačije od zamrzavanja plata? On očigledno nije shvatio da se predlozi zamrzavanja plata koji figuriraju u javnosti odnose samo na javni sektor, na državne službenike, a ne na privatni.

Ja se ne sećam da smo na ovom blogu ikada i kritikovali koncept zamrzavanja cena, jer smo mislili da se tako nešto zdravorazumski podrazumeva. Ali evo, za one profesore Ekonomskog fakulteta koji to ne razumeju, ukratko šta bi bili efekti jedne takve mere:

1. Prvo će se formirati redovi, a onda će sve što je ispod realne tržišne cene biti razgrabljeno iz prodavnica i rafovi će biti prazni kao '93;
2. Prodavci neće više ni donositi novu robu, proizvođači neće proizvoditi, što će uništiti ekonomiju u zemlji;
3. Nasilje nad privatnom svojinom koje tako bude izvršeno će zaustaviti bilo kakva dalja ulaganja u Srbiju, domaća ili strana;
4. Kad se kontrola cena jednom podigne, cene će jednokratno skočiti na nivo na kojem bi inače bile, što će svu prethodnu štetu koju ste napravili učiniti uzaludnom.

To će se dogotiti, kao što kažu osnove mikroekonomije i kao što kaže iskustvo sa ovih prostora prethodnih decenija. Plan koji Miljković naziva "Novi koncept... ", kao da je izašao iz kabineta Mike Špiljka, jer komunističke vlasti su do kraja 1980-ih to više puta to probale i nijednom nije upalilo. Ivica Dačić to verovatno zna i razume problem. Kad pomislim kakvi su nam pojedini ekonomisti koji u medijima nastupaju kao javni intelektualci, prestanem da se žalim na vladu.

18 comments:

Marko Paunović said...

To je zato sto ti to posmatras iz svoje ogranicene mikro perspektive. :)

Bez zezanja, mislim da oko tacke 4 nisi u pravu... Cene ce se nakon 9 meseci verovatno naci na nivou IZNAD nivoa na kojem bi bile da nije bilo ogranicenja, jer ce firme morati da pokriju gubitke koje su napravile tokom tih 9 meseci.

Marko Paunović said...

Sad sam pogledao njegov CV na Ekonomskom faksu...

Nije najstrasnije to sto on tamo predaje. Najstrasnije je sto je on relativno mlad, `71. godiste.

Unknown said...

Koliko znam profesor Miljkovic ne predaje vise na Ekonomskom fakultetu, vec na Megatrendu. Sto kaze Dana Popovic, tamo siri svoje "napredne ideje" :)

mp said...

kakav idiot, znaci ovako nesto do sada nisam video, pa vladine ideje su decja igra. procitao sam samo bullete, pa on osim zamrzavanja cena preporucuje monetarnu ekspanziju pracenu povecanjem plata u javnom sektoru. znaci logika je - bice vise para za kupovinu tj veca traznja, a cene zamrznute i ohohoho eto nama vece proizvodnje sto znaci vecu naplatu poreza (cudom nije predlozio povecanje stop pdv) i eto povecanih budzetskih prihoda i svima super. a sjajno zvuci "omoguciti napustanje devizne klauzule kod kredita" hahaha. pa genije, lepo kazi "zabraniti", ko da nije dozvoljeno davati dinarske kredite.
kakav majstor, nastavio sam da citam tekst, pa on je dao korak po korak kako "novi mehanizam" fercera, a kod tacke 9 kaze "sada je u igru potrebno ubaciti novi kapital" hahahaha a omogucavanje napustanja dev klauzule je na tacki 13 kad ref kamata dodje na jednoscifrenu stopu hahha. cudi me da ga vlada nije uzela u savetnicki tim, svezih ideja nikad dovoljno...

andreas breme said...

lako je kritikovati miljoviceve predloge, ali ja nisam procitao neki vas predlog za prevazilazenje krize? nego ste coveka nazvali idiotom....

andreas breme said...

a ovo sto se tice zabrane devizne klauzule, da li bi onda banke stavile vece kamatne stope da bi se zastitile od rizika ili nesto drugo?
a sta mislite o ideji da se zabrani bankama da menjaju kamatnu stopu unutar otplate kredita?

Marko Paunović said...

Niko ga od blogera nije nazvao idiotom, vec smo ideju zamrzavanja cena nazvali idiotskom. To nije isto. I pametni ljudi imaju ponekad lose ideje.

Moje misljenje povodom krize je da drzava Srbija tesko moze ista da uradi sto bi znacajno pomoglo preduzecima. Moze da tu i tamo smanji neki porez, da da neke male subvencije, ali sve to je sitnica. Mislim da je bolje da se nastavi (zapocne?) sa ozbiljnim reformama drzavne uprave i propisa, kako bi se pripremili za period nakon krize. Drzava moze (mozda i treba), da se zaduzi koliko god moze ove godine. Sa ekonomske tacke gledista, to mozda ima smisla. Ali, iz perspektive pravednosti, nisam siguran, jer to znaci da zaduzujemo buduce poreske obveznike ne da bi nesto napravili sto ce ostati njima, vec da bi smo mi zadrzali nivo potrosnje na koji smo navikli.

Dakle, nisam uopste siguran da je ekonomski opravdano voditi dramaticno razlicitu ekonomsku politiku u vremenu krize.

Na kraju krajeva, pad GDP-a od 2 ili 3 odsto ove godine nije smak sveta, to je i dalje proizvodnja iznad nivoa u 2007, kada nisu gladni tumarali ulicama.

Sto se devizne klauzule tice, nije toliko problem sto on predlaze da se to onemoguci za buduce kredite, mada mislim da je i to lose, posto ce kamate na dinarske kredite biti ogromne (osim ako nece i njih da ogranici). Problem je u tome sto on predlaze da se vec odobreni krediti prebace u dinarske.

Mislim, NEKO MORA da plati za valutni rizik. Ne mozes rizik dekretom ukinuti.

Isto se odnosi i na zabranu banci da menja kamatu usred otplate. Ako im to zabranis, bice veca kamata u startu. Sve dok imas mogucnost refinansiranja, banka ne sme da divlja.

A, ukoliko si pristao na to da ne mozes nikako da prevremeno otplatis kredit i da banka moze da menja kamatnu stopu kako hoce, onda ti nema pomoci... :)

mp said...

ja sam ga nazvao idiotom, razmisljao sam da se prvo ogradim jer nemam naviku da vredjam ljude, barem ne javno, ali likovi poput ovog su takve stetocine po drustvo i razumevanje ekonomije da i reakcija mora da bude ekstremna, makar samo na ovom blogu.
Slazem se sa Markom, u vreme ovakve krize ekonomski racionalno je ne ciniti neke ekstremne poteze, sto naravno politicarima ne ide u prilog jer moraju da se istaknu nekakvim populistickim merama. Na nasu (ne)srecu, domaci politicari su toliko nesposobni da ne umeju da iskoriste krizu u svoju korist. Kriza je pravo vreme da se privreda, narocito javni sektor, ocisti od korova i neradnika i da se takvi lepo posalju na socijalu gde im je i mesto. Naravno, toliko zeljena reforma svega i svacega - da ne detaljisem - je jedna od stvari za koje treba iskoristiti vreme krize.
Sto se kamata tice, mene uzasno nerviraju klauzule o jednostranoj promeni kamate od strane banke. Ali niko ne mora to da potpisuje ako nece. S druge strane vezivanje za referentnu kamatu je neophodno. Meni je pre svega bila smesna definicija "omogucavanja napustanja", a kad bi se takvo "omogucavanje" sprovelo imali bismo samo dinarske kredite sa kamatama od 30ak % pa ko voli nek izvoli. Takva mera bi samo dala signal da je kamatni rizik u zemlji porastao, sto bi se dodatno ugradilo u cenu tih "novih" dinarskih kredita.

alektrich said...

Ponadah se da je pomislio na cene u javnom sektoru, pa ste se možda prevarili, ali nije... Mislio je na sve cene.

Ja predlažem još bolje rešenje.

Hajde da se svi zamrznemo dok prođe kriza, pa da se onda odmrznemo... Biće valjda bolja situacija.

Marko Paunović said...

To je sjajno, time bi smanjili i emisiju ugljen-dioksida!

Slaviša Tasić said...

breme, ako nisi čuo naše predloge, evo da sumiram šta sam sve u raznim postovima napisao.

prvo, izbeći action bias - ponekad je najbolje ne uraditi ništa.

drugo, smanjiti poreze i ako je politički moguće i potrošnju, a ako nije onda ipak smanjiti poreze čak i po cenu budžetskog deficita.

treće, od poreza koje treba smanjiti najvažniji su tzv. doprinosi, da bi se direktnije ublažio uticaj krize na nezaposlenost. vratiti se na prethodni, fleksibilniji zakon o radu.

četvrto, prelazak na evro; ili ako se to neće i insistira ne plivajućem kursu, onda dozvoliti dalji pad dinara.

a imam i specijalan link za tebe :)
spanske banke

andreas breme said...

hahaha, dobra ti je ova :) kako se samo seti te rasprave....:)
ali to ipak nista spec. ne dokazuje. dobra regulacija je smanjila probleme sa spanskim bankama...i izlozenost celog sistema... do pre par meseci smo mislili da ih uopste nece biti ali eto...

andreas breme said...

evo jos jedan primer dokle je doveo neregulisan finansijski sektor i kakve posleice ima po ljude

link

alektrich said...

"evo jos jedan primer dokle je doveo neregulisan finansijski sektor i kakve posleice ima po ljude"

Hmm... Posledice i nisu toliko loše. :)

andreas breme said...

haha, u pravu si :))

nema veze sa propustima drzave u oblasti regulacije finansijskog sektora, ali mi je bilo zanimljivo pa reko da okacim link :)

Nik Sloter u Srbiji

andreas breme said...

nadeam se da Slavisa nece obrisati komentar :)

Vukašin Stojkov said...

U vezi sa reformom propisa preporucio bih vam da pogledate http://www.srp.gov.rs/srp/

dercy lyne said...

Pozdrav svima. Voljet ću podijeliti svjedočanstvo s vama. prije nekoliko mjeseci moj muškarac me ostavio zbog druge dame. Toliko ga volim i sve što bih mogao pomisliti bilo je samoubojstvo. Pokušao sam na nekoliko načina, ali nijedan nije uspio. Odlučio sam čitati na mreži i čitati o urokama i čarolijama. Probala sam, izgubila sam puno novca, ali bio je to isti rezultat. Skoro sam odustao sve dok nisam upoznao čaroliju Caster koja me uvjerila u uspjeh i pročitao sam komentare ljudi na njegovoj web stranici. Bila sam skeptična kad sam ga kontaktirala jer sam izgubila puno novca. Dva tjedna bacajući čaroliju, moj se čovjek vratio kod mene kući ... Sada je moj muškarac vrlo poslušan i više me voli. Sad sam trudna 2 mjeseca i sretna sam što ga imam u životu. Savjetovao bih vam da se obratite ovom moćnom čarobnjaku za čaroliju, koji mi je dao drugu priliku za sreću i ljubav, isprobao sam nekoliko čarolija i nijedna nije uspjela. Ako vam itko može pomoći da vratite ljubav i vodi vas u potrazi za životnim rješenjima, to je on. Kontaktirajte ga izravno na -Email- blackmagicsolutions95@gmail.com ...... Možete ga i Whatsapp poslati na +2349083639501. Na zdravlje.