Pages

13 March 2008

Kosovo i EU

Bilo je i ranije ovde postova na temu budućnosti Srbije i da li treba da se "odreknemo Kosova i odemo u EU" ili da "se odreknemo EU i odbranimo Kosovo". Nažalost, čini mi se da je ova dilema u suštini lažna. Bilo bi dobro da je to dilema, ali nije. Radi se o tome da niti možemo da odbranimo Kosovo odricanjem od EU integracija, niti možemo da uđemo u EU "samo" odricanjem od Kosova.

Ovo za gubitak Kosova je, valjda, svima jasno. Šta god da uradimo, ili ne uradimo, Kosovo je izgubljeno, pitanje je samo koliko ćemo da se inatimo oko toga. Ne kažem da je inaćenje potpuno iracionalna opcija, mogla bi i da se racionalizuje - recimo, time pokazujemo da, ako neko razmišlja o Sandžaku, Vojvodini, ili Preševskoj dolini, treba dobro da razmisli. Takođe, možda se neko nada da će inaćenjem uspeti da "izvuče" podelu, ne znam. Meni se, međutim, čini da inaćenje u našem slučaju nije racionalna strategija nego da se koristi isključivo za unutarpolitičke svrhe i to je, naravno, loše.

Međutim, bitniji mi je drugi deo priče, da, čak i ako sutra priznamo nezavisnost Kosova i pojurimo svom snagom ka EU, ja sam veoma skeptičan prema tome da će nas EU tek tako primiti. Problem je u tome što je jednoglasnost i dalje uslov za donošenje nekih bitnih odluka u EU (pre svega vezanih za oporezivanje, bezbednosnu i spoljnu politiku), a Velika Britanija i neke druge zemlje neće nikada dozvoliti da se pravila promene i da se, kod tih stvari, odluke donose preglasavanjem. I to je veliki problem za Srbiju, jer nas vide kao nekoga ko pravi probleme i ko bi, možda, bio trojanski konj Rusije u EU. To znači da evropske zemlje treba da budu potpuno sigurne da je srpski narod dovoljno normalan da na vlast nikada ne dovede nekoga ko neće biti lojalan Evropskoj uniji, već nekom drugom. Biće teško u to ih ubediti u doglednoj budućnosti.

Jedna mogućnost je da budemo EU članica "drugog reda", odnosno da se nama (i možda još nekome) uskrati pravo veta. To ne zvuči baš lepo kada se ovako napiše, ali nama u suštini nije previše bitno, pošto mi i onako nemamo neke geostrateške interese, niti bismo (nažalost) vodili poresku politiku koja veoma odstupa od EU standarda.

Poenta je u tome što mi se čini da DS, G17 i LDP previše insistiraju na EU i da tako rizikuju da, za koju godinu, kada se ispostavi da ulazak u EU nije tako jednostavna stvar, ponovo razočaraju svoje birače. Mislim da bi za sve, a posebno za nas, njihove birače, bilo dobro da malo diversifikuju svoje ciljeve. Ovako sva jaja drže u jednoj korpi, čija je drška po malo klimava.

Umesto insistiranja na političkim vezama sa EU, moglo bi da se insistira na ekonomskim. Ako je SAA problem (što sa naše, što sa njihove strane), hajde onda da potpišemo sporazum o slobodnoj trgovini, bez političkih odredbi. Hajde da ispunimo sve uslove i potpišemo neophodne sporazume kojima bi se garantovao slobodan protok ljudi i kapitala. Ako će biti teško odvesti Srbiju u Evropu, hajde onda da dovedemo Evropu u Srbiju. Uostalom, poenta valjda i jeste u tome.

10 comments:

Anonymous said...

Super tekst. I ja mislim da je prica o politickoj integraciji prilicno tesko ostvariva. Ekonomska, sa druge strane, moze da se ostvari. Sto da ne....

Anonymous said...

Seća li se neko Ratka Mladića? O generalu niko u EU ne sme da pisne, dapače, Koštunica sad njima podvikuje: dok nam ne izručite Kosovo, nema govora o tome da se pridružite Srbiji, ugledajte se na Ruse koji su od prošle nedelje na našoj beloj listi!“

koliko da citiram Retrovizor

Anonymous said...

Izvanredan tekst.Lepo je neko od čitalaca predložio da osnujete stranku.Uvažavam vaše argumente protiv,ali bilo bi lepo da neki od ovih "proevropskih" političara ima ovako pametne ljude za savetnike u kampanji.Inače ako nastave ovako kao do sada ja neću glasati za njih jer potcenjuju moju inteligenciju.
Pitanje:Ako bi pobedio SRS i DSS i uspeli da naprave vladu da li bi to STVARNO bitno uticalo na ishod odnosa sa EU ...pod uslovom da oni malo olade od priče o Kosovu(iskreno verujem da bi to uradili ako pobede pošto nam je jasno da je to sve u svrhu preizborne kampanje)

Marko Paunović said...

Nismo se razumeli mozda. Ovo sto sam napisao nisu argumenti protiv, ja mislim da Srbija treba da da udje u EU.

Jednostavno, pitanje je da li ce to biti moguce u doglednoj buducnosti, a treba ziveti i do ulaska. Ako politicka integracija sada nije moguca, sto zbog naseg inacenja oko Kosova, sto zbog njihovih zahteva oko Mladica, mislim da je lose da sve stane. Ekonomska integracija jeste moguca, tu, za sada, nema prepreka ni sa jedne strane. Ili se meni tako barem cini.

Marko Paunović said...

Sto se DSS-a i Radikala tice, naravno da bi to bitno uticalo na odnos sa EU. Kako moze da ne utice to sto je na izborima pobedila stranka cijem sefu se sudi u Hagu?

Ulazak u EU nije tehnicko, nego politicko pitanje. Iako se kod nas cesto stice utisak da je za ulazak u EU potrebno ispuniti niz tehnickih preduslova, to jeste potreban, ali ne i dovoljan uslov. EU nece da primi drzavu ciji narod u velikom broju glasa za ultranacionaliste, pa makar ispunili sve tehnicke kriterijume i usaglasili sve zakone.

Anonymous said...

Predstavnik britanskih lekara izvestava :

"Dosao nam je pacijent bez kicme, presadili smo mu celu kicmu, i nakon samo jedne nedelje provedene u bolnici, zahvaljujuci naucnim otkricima britanskih naucnika, taj covek se odlicno oseca, i vec je vani i trazi posao."

Predstavnik francuskih lekara izvestava:

"Mi smo u Francuskoj ucinili jos znacajniju stvar! Coveku bez pluca
presadili smo samo jedno plucno krilo i nakon tri dana provedena u
bolnici, on se i sa polovinom pluca oseca odlicno, vec je vani i trazi posao!"

Predstavnik srpskih lekara izvestava:

"Mi smo u tome ipak otisli najdalje. Uzeli smo dva coveka bez mozga, postavili ih na celo drzave i u rekordnom roku vec je vise od polovine stanovnistva vani i trazi posao! A ona dvojica su i dalje bez mozga i odlicno se osecaju!"

Anonymous said...

nego, zanima me sta mislite

da li bi koalicija srs-dss vodila bas katastrofalnu ekonomsku politiku pooput npr. administrativne kontrole cena hleba, mleka, ulja itd, stvaranja rasula u bankarskom i ostalom finansijskom sektoru, zaustavljanje privatizacije, povecanje subvencija itd sto bi sve moglo ih oterati sa vlasti za godinu-dve dana ili bi vodili relativno normalniju ekonomsku politiku koja bi mozda bila losija nego danas ali ne bi izazvala lomove vec samo zaustavljanje ili usporavanje dolaska novih investicija i postojecih. Ovom drugom ide u prilog i da postoji velika grupa domacih bisnismena kojima ne bi odgovarala nestabilnost jer su vec duboko krenuli u ozbiljne i dugorocne poslove a neki od tih ljudi imaju kakav-takav uticaj i na neke politicare.

Lazar Antonić said...

Teško pitanje. Do sada se nisu proslavili. Bojim se da bi iz ne znanja mogli da primenjuju ograničenja cena i slične gluposti. Sigurno ne bi mogli da se nadamo nižim porezima.

Verujem da bi povećavali subvencije. Ustvari siguran sam. Nikolićeva kampanja koja je počela u RTB Bor i gde je kukao nad nepravdom 200 metara pod zemljom je mislim dovoljan dokaz. Vodili bi socijalnu politiku preko EPS-a.

Moguće je da bi štampali pare. Inflacija bi verovatno bila veća.

Ne mislim da bi vršili reviziju privatizacije. To mislim da nije ni popularno više.

Napravili bi štetu sigurno, ne bi ponovo uveli komunizam ali mislim da ne bi imali čime da se pohvale.

Marko Paunović said...

Ja sam prilicno ubedjen u to da bi vodili veoma losu ekonomsku politiku.

Prvo i osnovno, to pricaju. Ja im ne verujem previse, ali nikada nisu rekli nista sto bi mi makar dalo nadu da ce se normalno ponasati.

Drugo, nemaju ljude koji bi mogli da sprovode reforme. Apsolutno, nijednog jedinog. Cak i da su veoma dobronamerni (a sumnjam), treba nesto i da znaju. Koga ce oni da postave za guvernera NBS? A ministra finansija, ministra privrede? Ko ce im biti direktor Agencije za privatizaciju? A direktor Poreske uprave? Jednostavno, potrebno je najmanje 20-ak visokokvalitetnih ljudi da popune najbitnija mesta. Ja ne vidim nijednog. Ono malo profesora sa univerziteta sto podrzava Radikale je zaista, sa strucnog stanovista, dno dna. O poslanicima i vrhu partije da ne pricam.

Takodje, dosadasnje vlade su, makar na sastancima sa strancima, priznavale da im treba strucna pomoc, a stranci su bili spremni da je pruze. Sa Radikalima ce biti drugacije. Niti ce oni traziti pomoc, niti ce iko biti spreman da im je pruzi.

Jedini argument koji je donekle povoljan za Radikale je njihovo dosadasnje ponasanje na lokalnom nivou. Ja zivim u SPS-SRS-PSS opstini i ne mogu da se zalim. Cak, cini mi se da su bolji od prethodne DOS vlasti. Medjutim, ciscenje smeca i ekonomska politika su drasticno razlicite stvari.

Da rezimiram - losa ideologija, neznanje, nekompetentnost, nedostatak kvalitetnih ljudi. Ne vidim kako moze da izadje na dobro.

Anonymous said...

i ja sam siguran da bi oni na vlasti znacili losu stvar za ekonomiju srbije i to mi je jasno. Moje pitanje je bilo da li mislite da bi bilo malo losije ili mnogo losije?