Da li je Dulić raspisivanjem izbora prekršio Ustavni zakon? Izgleda da jeste. Naime, stav 2, član 3, Ustavnog zakona prilično jasno kaže da će izbori za predsednika biti raspisani "do 31. decembra 2007. odnosno najkasnije u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu (određenih zakona)...". Zakoni koje je usvojila Skupština u ponedeljak još nisu stupili na snagu i to je problem.
Moram da priznam da mi nije baš jasno šta se tačno desilo, odnosno zašto je Dulić raspisao izbore juče, a ne, recimo, 20. decembra ili još 20. septembra. Jedini argument koji bi meni imao smisla je da se DS veruje da će DSS sa Radikalima da formira koaliciju bukvalno u narednih 7-8 dana, da smeni Dulića i da novi predsednik Skupštine neće raspisati izbore. Međutim, ovako su dali argumente ostalima da ospore ustavnost ove odluke i da je Ustavni sud, koji je nedavno izabran, stavi van snage. A zamislite tek haos ako se to desi tek pošto je novi predsednik već izabran. Šta to onda znači?
Druga mogućnost je da se u DS-u nadaju da će Ustavni sud odredbu "odnosno" iz Ustavog zakona tumačiti kao "ili", što bi moglo da znači "ili pre kraja 2007. ili najkasnije 60 dana posle stupanja na snagu". Pošto još nije došlo do kraja 2007. godine, prvi uslov je ispunjen, pa se može ići na raspisivanje. Ceo problem je nastao zato što je "ustavopisac" smatrao da će političari pokušati da odlože izbore, pa je zato dao krajnji datum. Ispostavilo se da Tadić želi izbore što pre, a Koštunica i Nikolić što kasnije, pa se odredba može tumačiti i ovako i onako. Ali, ako "odnosno" tako tumače, onda su izbore mogli da raspišu pre 2 meseca. U suštini, nije mi jasno zašto, ako su već čekali da ovi zakoni budu usvojeni, nisu sačekali i da stupe na snagu? Ili, zašto nisu u usvojene zakone stavili odredbu da stupaju na snagu dan nakon objavljivanja u Službenom glasniku. Da li je moguće da Šutanovac i Ponoš nisu videli da u Zakonu o vojsci piše da zakon stupa na snagu tek 1. januara 2008 i da im nije bilo jasno šta to znači?
Ideja je, koliko ja shvatam, da prvi krug izbora bude održan 20. januara, kako bi za vikend 27.-28. januara bio potpisan SAA, što bi, navodno, znatno pomoglo Tadiću u drugom krugu. Nažalost, meni se čini da je potpisivanje SAA za vreme vikenda između dva kruga predsedničkih izbora toliko providna fora, da je moguće da će više da šteti Tadiću nego što će mu pomoći.
3 comments:
Pa ako pise "najkasnije 60 dana od dana stupanja zakona na snagu", to onda moze da znaci i "pre stupanja na snagu", a ne samo "izmedju stupanja na snagu i 60 dana od stupanja na snagu".
Ja mislim da ovo znaci, osim, mozda i zakaselog, opamecivanja DS-a, potpunu prekompoziciju politicike scene, sa pravljenjem bloka izmedju Ds-a i LDP-a na jednoj strani, a na drugoj strani sa radikalima i SPS, i DSS-om u sredini koji moze da bira da li ce postati prirepak DS-a ili radikala, jer "srednja" pozicija vise ne postoji. Ja tipujem, kao sto sam pre nedelju dve napisao, da ce oni ici na koaliciju s radikalima. Medjutim, ako za to sacekaju sledece parlamentarne izbore, moze se desiti i da ne udju u parlament. Najbolja (najmanje losa) opcija za DSS je da odmah ide u koaliciju sa radikalima, mada nije jasno zasto bi ovi na to pristali, kad mogu da cekaju parlamentarne izbore, da prodje priznanje Kosova, i da oni dobiju jos vise glasova a DSS jos manje, pa da mogu da diktiraju uslove.
Slazem se ja sa tim tumacenjem Ustavnog zakon, ali to onda znaci da su mogli da izbore raspisu i pre dva meseca i pitanje je zasto su uopste usvajali sve ove zakone ovako na brzinu, ako nisu ni bili potrebni.
Sto se DSS-a tice, cini mi se sasvim realnim da oni bojkotuju predsednicke izbore, a da to pravdaju svojom "odgovornoscu" i "drzavotvornoscu". Pitanje je koliko ce im to proci. Nekada nije lose stajati sa strane i pljuvati sve kandidate. Meni je ovo posebno zanimljivo jer se sada Kostunica nalazi bukvalno u istoj situaciji u kojoj se nalazio Djindjic 2002. godine. Cudno je kako se sve okrenulo od onda. S tim sto je bojkot tada i mogao da ima nekog smisla, a sada bas nikakvog.
Ako Tadic pobedi, mislim da ce ova vlada opstati. Ako pobedi Toma, onda eto nama i nove vlade. Mislim da ce im DSS to ponuditi, a da ce oni prihvatiti ucesce u toj vladi, bez izbora jer, mozda bi dobili vise, ali bi mozda dobili i manje na novim izborima. Zasto rizikovati sigurne 3 godine vlasti da bi dobio mozda negde nekog ministra vise? Takodje, zasto bi Tomi bilo u interesu da ima nekog Radikala za premijera, ako to nije on? Sta ce mu konkurencija u partiji?
Ako pobedi Tadic, Kostunica ce ga i dalje drzati u stalnoj mogucnosti da srusi Vladu i napravi novu sa Radikalima.
Za razliku od tebe, ja nazalost ne vidim mogucnost da DS i LDP saradjuju, makar pre novih izbora. Ceda je podneo krivicnu prijavu protiv Boze i Milosavljevica i ne vidim kako bi DS mogao da predje preko toga.
Kad su vec usvojili u skupstini Zakon o izboru predsednika i Zakon o predsedniku, morali su da sacekaju da isti stupe na snagu (objavljeni 04.12.2007. godine, stupili na snagu 12.12.2007. godine) jer nije prihvatljivo da se u toku izbornog ciklusa menjaju izborna pravila. Pitanje - da li je prekrsen ustav time sto su izbori raspisani pre nego sto su stupili na snagu ostali zakoni iz cl. 3. st. 2. Ustavnog zakona - ce verovatno ostati bez odgovora jer je sporno da li je Ustavni sud nadlezan da odlucuje o Odluci o raspisivanju izbora, a u ovom trenutku vecinu u Ustavnom sudu cine sudije bliske DS i G17.
Post a Comment