Pages

22 May 2007

Know your enemy

Dani Rodrik, ekonomista sa Harvarda, od nedavno ima blog. Najpoznatiji je po svojim blago negativnim stavovima prema globalizaciji i trgovinskoj liberalizaciji. Pri tome, čini mi se da je mnogo manje ostrašćen od Krugmana ili Stiglitza i da uglavnom dobro argumentuje svoje primedbe. Takođe, u jedinoj njegovoj knjizi koju sam pročitao "Has Globalization Gone too Far?", odgovor koji daje je - ne. Sve u svemu, jedan od retkih kritičara globalizacije koga mogu da čitam a da se ne iznerviram.

U jednom od zanimljivijih postova, postavlja veoma ozbiljno pitanje na temu specijalizacije i razvoja. Naime, klasična ekonomska priča (bar kako je ja razumem) je da će se, pri slobodnoj trgovini, zemlje specijalizovati za proizvodnju proizvoda kod kojih imaju komparativnu prednost, što će povećati kako statičku tako i dinamičku efikasnost (dovesti do razvoja). Međutim, grafik iz rada koji Rodrik citira (Imbs i Wacziarg - AER 2003) daje potpuno suprotne rezultate - što su države specijalizovanije, manje su bogate (makar pri nižim nivoima razvoja; veza je u stvari kvadratna). To na neki način implicira da klasična ekonomska priča o trgovini i razvoju ne drži vodu.

Nisam baš siguran u svoj odgovor, ali kada mi ništa pametnije ne padne na pamet, ja kažem da korelacija nije isto što uzročnost i pokušam da obrnem uzročno-posledičnu vezu. U ovom slučaju, to bi značilo da specijalizacija vodi do razvoja, ali da razvoj uzrokuje diversifikaciju, jer na višim nivoima dohotka ljudi traže veću raznovrsnost proizvoda i usluga.

2 comments:

Slavisa Tasic said...

Slažem se sa tvojim odgovorom, tim pre što mislim da se ovde brkaju dve specijalizacije. U merenju oni koriste specijalizaciju u smislu raznovrsnosti proizvoda, dok se u teoriji komparativnih prednosti specijalizacija odnosi na faktore -- rad, kapital, zemlja, tehnologija, itd. Ispravno bi bilo meriti u kakvoj su korelaciji ova faktorska specijalizacija i rast. Raznovrsnost finalnih proizvoda zavise od standarda i tražnje, i može se imati mnogo različitih proizvoda baziranih na istom (specijalizovanom) faktoru.

lazar said...

Marko ipak malo preteruje. Ne mozemo da imamo ministarstvo bas za svaku sferu zivota. Sigurno je da bi Agencija za promociju blogovanja zavrsila posao. Odlican resor za G17, oni su mladi i moderni.