Pre par dana sam na Twitteru postavio par pitanja Milošu Grujiću (@milos_grujic) vezano za multilateralnu kompenzaciju u Republici Srpskoj, pa se on ponudio da napiše post na tu temu. Naime, pre nekoliko godina je i u Srbiji postojala slična ideja, ali se od nje odustalo, pa me je zanimalo kakvo je iskustvo u Srpskoj.
Prema
izvještaju Privredne komore Republike Srpske obaveze privrede Republike Srpske
u 2015. godini iznose 15,5 milijardi KM (oko 7,93 milijarde evra) i nešto su
manje (za 100 miliona KM) u odnosu na 2014. Kao najveći problem privrede u
2015. se ističe - nelikvidnost. Ona, mjerena koeficijentom likvidnosti, iznosi
1,06 i povećana je u odnosu na 2014. kada je koeficijent bio 1,04. Ako se kao
normalan koeficijent za održavanje tekuće likvidnosti smatra 1,5 - očigledan je
visok nivo nelikvidnosti, odnosno nemogućnosti izmirenja obaveza privrede.
Upravo zbog ovih podataka među privrednicima u Srpskoj najzanimlјivija tema trenutno
su - multilateralne kompenzacije i cesije (više na: https://mlk.blberza.com).
Po donošenju
odluke o održavanju obaveze multilateralne kompenzacije svi subjekti uklјučeni
u budžetski sistem Republike Srpske (privredna društva, banke, osiguravajuća društva,
mikrokreditne organizacije, agencije, organizacioni dijelovi u Republici
Srpskoj poslovnih subjekta sa sjedištem u Federaciji Bosne i Hercegovine i
Brčko Distriktu BiH, sportska društva, računovodstvene agencije preduzetnici,
polјoprivredna gazdinstva i druga pravna lica koja obavlјaju poslovanje
posredstvom bankovnih računa) dužni su prijaviti dospjele neosporene novčane
obaveze u sistem. Dakle, učesnici prijavlјuju samo obaveze tj. dugove, a ne
potraživanja i o načinu funskionisanja sistema su upoznati na nekoliko seminara.
To znači da ne treba očekivati da bi neko od dužnika mogao da prizna dug za
koji smatra da ne postoji. Zato je sistem je u startu, za razliku od nekih
pokušaja u okruženju, bolјe ustrojen.
U praksi, kada
Vlada RS donese odluku o sprovođenju MLK i svi učesnici prijave svoje dospjele
neosporene novčane obaveze, Banjalučka berza (organizator) pokreće algoritam (softver)
koji počinje da kombinuje, kompenzuje, prebija i povezuje cesije na način da omogući
što veći iznos kompenzovanih obaveza i potraživanja. Poslije toga, narednog
dana od završenih kompenzacija, berza, preko ovlašćene banke, dostavlјa svim
učesnicima preliminarni izvještaj o izvršenoj kompenzaciji. Na osnovu njega,
najkasnije dva dana od dobijenog izvještaja, svaki učesnik u sistemu može
zahtjevati ispravku pogrešno unesenih podataka. Ako bude korekcija, berza
dostavlјa učesnicima konačni izvještaj o izvršenoj MLK. U skladu sa tim,
prijavlјena obaveza se ne može osporavati nakon dobijanja konačnog izvještaja o
obavlјenoj MLK.
Na berzi i u
Privrednoj komori RS očekuju da će interes privrednika biti veliki. Prema iskustvu
iz prve kompenzacije sigurno je da je ovo prilika da se zatvore međusobna potraživanja
- između privatnog i javnog sektora. Poreska uprava RS ima mogućnost i instrumente
da provjeri da li su prijavlјene sve poreske obaveze. Prema tome, Poreska
uprava može i treba da reaguje i na eventualne prijave drugih povjerilaca. U
skladu sa tim, treba očekivati da će dužnici ispuniti svoju zakonsku obavezu -
i prijaviti svoje obaveze. Ovaj momenat je važan jer omogućava i drugim
povjeriocima da kroz kompenzaciju riješe svoja nenaplaćena potraživanja.
Iz Privredne
komore RS naglašavaju da je u prvoj kompenzaciji kod pojedinih privrednika postojao
mali strah od postupka i krajnjih rezultata. Sada, kada su otklonjene sve te nedoumice,
realno je očekivati da će se još dodatno uvećati iznos prebijenih dugova. U
jesen prošle godine od (n)ovog/starog sistema obračunskog plaćanja se očekivalo
da u najmanju ruku - omogući privredi da "prodiše". Za prvu
obaveznu MLK, koja je po odluci Vlade RS sprovedena u periodu od 26. oktobra do
10. novembra 2015. godine, učesnici su prijavili ukupno 1.008.656.364 KM
obaveza. Od svih prijavlјenih obaveza, kada se uzmu u obzir potraživanja
učesnika, bilo je moguće kompenzovati 389.200.686 KM. U tri kompenzacije u 2015.
(koje su izvršene 30. oktobra, te 3. i 6. novembra 2015.) kompenzovane su
obaveze u ukupnom iznosu od 164.261.603 KM. Dakle, kompenzovano je 16,3 odsto
od prijavlјenih ili odnosno 42,2 odsto od iznosa ukupnih obaveza koje je bilo
moguće kompenzovati.
Zakonom je
predviđeno da se obavezna MLK sprovodi dva puta godišnje, u aprilu i oktobru. Međutim,
već ova druga je prolongirana zbog izmjena i dopuna zakona koji su na
zasjedanju Narodne skupštine Republike Srpske bili u aprilu. Nova MLK zakazana
je za srijedu, 18. maja. Direktor berze je nedavno izjavio da, do sada, nije
bilo formalnih kontakata u vezi s uvezivanjem čitave BiH u ovaj sistem.
Međutim, sjajna stvar je da sistem koji su razvili na berzi može (p)održati ovu
ideju, jer se u njemu nalaze podaci za sve poslovne subjekte u BiH. Dakle, da
bi se izvele MLK u čitavoj BiH potrebno je da u FBiH i Brčko distriktu „samo“donesu
zakone o MLK.
Važno je imati
u vidu da u lancu obaveznih subjekata koji duguju i kojima se duguje, a koji će
svoja potraživanja “preklopiti međusobno“, ako to žele, mogu biti i subjekti
koji nemaju sjedište u Republici Srpskoj. Takođe, data je i mogućnost
subjektima nad kojima je pokrenut stečajni i likvidacioni postupak da prijave
sve svoje obaveze u skladu sa zakonom, omogućava da se sistemu pristupa i preko
APIF-a i berzansnkih posrednika, ali se sugeriše i direktna prijava na sistem.
Jasno je da je
cilј Vlade RS bio da se donese zakon koji će olakšati ako ne veću naplatu potraživanja
onda barem „čišćenje“ bilansa od obaveza koje muče mnoga privredna društva. Kad
je u pitanju „čišćenje bilansa“ treba povući paralelu sa donošenjem uredbe
Ministarstva finansija koja vlasnicima određenih obveznica koje je emitovala
Republika Srpska omogućava izmirenje poreskih obaveza nastalih do kraja 2007.
godine. Konkretno, poreski dug do 31.12.2007. u iznosu od 10.000 KM moguće je
izmiriti kupovinom 10.000 obveznica. Ovu pogodnost je uvidio veliki broj
privrednih društava koja su imala poreske dugove. Pomenutom uredbom su vlasnici
unovčili obveznice, poreski dužnici „očistili“ bilanse i olakšali uslove za
poslovanje ili zaduživanje u budućnosti, povećana je likvidnost na berzi, a stvorena
je osnova za buduće kvalitetnije ulaganje institucionalnih investitora u
obveznice.
Kritičari
pomenute Uredbe su navodili da ovakve mjere mogu dovesti i do negativnih
efekata. Naime, vlasnici i uprava preduzeća mogu ponovo svjesno praviti dugove
očekujući da Vlada opet dozvoli ovakav vid izmirivanja obaveza ili da planiraju
stvorene obaveze pokriti emisijom sopstvenih obveznica a ne emitovati
ih za rast, razvoj ili za širenje tržišta. Ipak, kao alternativu, Republika
Srpska je imala na raspolaganju blokadu računa dužnicima. Tim potezom
mnoga preduzeća bila bi dovedena u poziciju da proglase bankrot i otpuste
radnike i državi stvore još veći problem. Čini se da su oni koji državi nisu
plaćali porez do kraja 2007. „najbolјe prošli“ jer su imali priliku da izmire
obaveze za malo više od trećine iznosa duga (po tržišnim cijenama obveznica) i
to bez ikakvih kamata. Zbog mogućnosti da privrednici pomenutu Uredbu shvate
kao pravilo, Vlada i Poreska uprava treba da pošalјu nedvosmislenu poruku da
slične akrobacije i računovodstvenu gimnastiku u budućnosti - neće tolerisati. Slično
je i sa sistemom MLK. Privrednici gunđaju da oni koji nisu plaćali poreze i
doprinose za plate a radili su sa entitetom - dobijaju bolјi položaj od onih
koji su redno plaćali poreze i doprinose. Osim toga, naglašavaju kako im je
često upravo Republika Srpska veliki dužnik jer kasni sa isplatama nekih obaveza.
Za širu javnost
će biti interesantan i podatak koliko će se, zbog pojedinih MLK - smanjiti prilivi
u budžet. Zlobnici kažu da je „baš zato što je država najveći dužnik“ još 2006.
odlučeno da iznos obračunate zatezne kamate ne može biti veći od glavnog duga
(u skladu sa članom 4b Zakona o dopuni zakona o visini stope zatezne kamate,
„Službeni glasnik Republike Srpske“ RS 52/06 od 2. juna 2006. godine)
Jedan od
najaktivnijih poslanika opozicije, je u diskusiji o MLK naglasio da sistem iako
daje određene efekte - ne rješava problem nelikvidnosti, zbog čega se gomilaju
obaveze između pravnih subjekata. Nјegov prijedlog je bio da se usvoji paket
rješenja kojim bi se rješavala pitanja nelikvidnosti, među kojima je i izmjena
Zakona o mjenici kojim bi se uvela vlastita trasirana mjenica kao surogat novca
u sistemu plaćanja obaveza.
5 comments:
Po meni, to moze samo da ublazi problem, ali ne moze da ga resi. A problem nije nelikvidnost vec nesolventnost mnogih firmi, ili nelikvidnost drzave.
Koliko ja znam, situacija u Srbiji sada nije tako losa, mislim da drzava (makar na republickom nivou) redovno placa. Ne znam koliko je tu pomogao Zakon o rokovima placanja koji je donet pre par godina. Verovatno ne mnogo. Takodje, koliko ja znam, kako-tako funkcionise i faktoring, tako da ne znam ni da li bi sada bilo potrebe za MLK-om u Srbiji.
Generalno mislim da postoji problem sa menicama i blokiranjem racuna, ali niko ne razmislja o promeni sistema. Mislim da sistem koji mi imamo predstavlja stalno uperen pistolj u firmu. Ako jedan poverilac aktivira menicu i blokira racun, aktiviraju svi jer funkcionise po first-come-first-serve sistemu, sto moze da dovede do smrti i solventne firme. Prakticno, dodje do jurisa na firmu. Sta tu moze da se uradi, nisam siguran. Mozda bi bolje bilo proporcionalno isplacivati...
Namjerno sam "prećutao" da su od MLK u 2016. postavljena prevelika očekivanja. Prosto, mnogo prebijanja u privatnom sektoru se završi preko telefona i(li) online.
Sistem je, nažalost, nužno zlo jer zaista ima mnogo privrednih društava koje muči nesolventnost. Ipak, i slab vjetar pomorcu je bolji od nikavog. MLK će olakšati "provjetravanje" bilansa mnogih privrednih društava, posebno onih koja rade sa javnim sektorom.
Nikako da shvatima zasto je MLK losa stvar. Ako pomogne sistemu u manjoj mjeri nema nista lose u tome.
*****
Njemacki ordoliberali sa pocetka 20-tog vijeka su rekli da je novac "stvorenje zakona" tj da je novac institucija drzave.
Npr zakon o placanju poreza i ugovora, da je duznost drzave da brine o vrijednosti istog u medjunarodnoj trgovini.
Neprovodjenje zakona, ometanje od strane politicara i "devizno vijece" su dva glavna razloga zasto je stanje u RS takvo.
Iza domace valute mora da stoji jaka proizvodnja. Ovo devizno vijece je zlo neopisivo.
Industrije Spanije i Italije nemogu da podnesu evro kao valutu a ne Bosana.
Svedska je imala fiksirani kurs pa ju je 1992 to slomilo.
Monetrana vlast je 4 vlast u drzavi. Dok elita neshvati da je nezavisna Centralna banka sa pravom monetranom politikom izvor prosperiteta za naciju mi cemo tumarati u ideologijama i zabludama.
Naravno da nije loša. Sve što olakšava poslovanje i čisti ubuđale dugove je dobro. Samo, ona je više poželjna posljedica nego sistemsko rješenje. Ovo za četvrti stub vlasti i ja slično doživljavam.
Preliminarni izvještaje o kompenzaciji:
http://www.nezavisne.com/ekonomija/privreda/Prebijeno-oko-80-miliona-KM-duga/370300
Očekuje se da bi taj iznos trebalo da bude i veći pošto su i danas predviđene dodatne MLK i cesije.
Post a Comment