Pages

16 October 2013

Privatni vagoni

Putnički vozovi u Vijetnamu su u državnom vlasništvu ali imaju i privatne vagone. Firme koje žele da se bave transportom putnika plaćaju fiksnu naknadu državnoj kompaniji za prevoz vagona. Privatne firme prodaju mesta u svojim vagonima a cenu određuju sami (od 40 - 150 dolara za put od 400km)  Mesta u tim vagonima su skuplja ali je i proizvod bolji . Kola za spavanje su lepo sredjena, posteljina i kupe su čisti, toalet je pristojan a klima i TV rade. 

Ovo bi bilo zgodno prelazno rešenje i za Srbiju dok čekamo privatne vozove. Naravno da privatni vagoni ne rešavaju problem loših pruga, odlaganja polaska i kašnjenja ali bi bar put od Beograda do Bara bio znatno prijatniji. 

6 comments:

Marko Paunović said...

Vidim ja, ti bi sve privatizovao. :)

Anonymous said...

Dobra ideja,mada čini mi se malo preko reda. Ako su u ovoj državi banke,energetske kompanije i rudnici u vlasništvu države,tj preduzeća koja snabdevaju tržište elementarnim faktorima proizvodnje,onda je prevoz putnika vozom manje bitna stavka za privatizovati,ili bar delimično ustupiti na korišćenje. Naša vlast,kao i svaki drugi sistem ima ograničene resurse znanja i vremena,tako da bi vreme trebalo da fokusira na proizvođače faktora proizvodnje...

Dok naši proizvođači dobara i usluga ne budu imali realne tržišne cene inputa(al kad kažem tržišne naravno da mislim na svetsko tržište a ne ovo naše malo) neće moći realno da računaju i ponude nam proizvode po realnim cenama. To jest oni samom činjenicom da su državne firme vlasnici elementarnih faktora proizvodnje su na latentan način zaštićeni od konkurencije,a što više čitam o ekonomiji stičem sve više utisak da je konkurencija ponajvažnija stvar u ekonomiji. Čini mi se da je i kod nas najveći problem sistemsko izbegavanje te konkurencije,ne samo od strane firmi već na svim nivoima i obrazovanja i zdravstva i kulture i sporta itd...svete krave se samo maze,kao i ljudi u njima...jel oporezovan onaj dodatak policijcima o kome se piše ovih dana u novinama,tj jel ulazi on u tu oporezivu sumu...

Izvinjavam se na perfidno skrojenom offtopicu,gde sam bezobrazno skrenuo na temu koja mene kopka,samo sam pokušao da naglasim ono što je po meni najvažnije kad se govori o privatizaciji,tj uopšte o zdravoj tržišnoj konkurenciji na svim nivoima životu u nas Srbalja

Nemanja said...

"Ovo bi bilo zgodno prelazno rešenje i za Srbiju dok čekamo privatne vozove"

Cekajuci Godoa :D :P

Ovo je neki vid pseudo cenovne diskriminacije gde (bogatije) ljude plase drzavnim vagonima kao sto su nekada francuzi cinili sa otvorenim garniturama..

Ali, pitanje je zasto nisu uveli i privatnu trecu klasu.. NPR. ko smesti vise ljudi u jednom vagonu dobija posao.

Sa druge strane, kod nas cene vozova i autobusa su gotovo iste, a potrosaci nisu indiferentni izmedju dobara, te biraju visu krivu indiferencije ovaj kvaliteta, a to je autobus. Otud, povratak trece klase bilo bi idealno resenje za nasu zeleznicu.

Anonymous said...

Nemanja
Dobar komentar.

Treća klasa, kakva je nekada postojala, nema mesto u 21. veku... pa ni u Srbiji.

Lazare,
zaboravimo na kratko vagone državne i privatne, zaboravimo železnicu, puteve, koji je u stvari problem?
A zatim se vratimo vagonima i recimo... šta se ovime rešava?

Lazar Antonić said...

MMM ne mislim da je gledanje 'sire slike' uvek korisno. Naravno da se sa privatnim vagonima ne resavaju mnogi problemi kao na primer brzina vozova, kvalitet pruga, visoka inflacija a ni problem krize svetosavlja.

Privatnim vagonima se delimicno resava problem kvaliteta prevoza putnika zeleznicom. Mozemo imati najsporije vozove na svetu gde se putnici voze losim vagoinama ili najsporije vozove sa malo boljim vagonima. Nista vise od toga. Ja mislim da za pocetak nije malo.

Anonymous said...

Лазаре,

слажем се да је то боље од овога сада али ипак мислим да је недовољно како би се железнички саобраћај оспособио.

На крају крајева, ништа не кошта да се идеја спроведе у дело. Осим вероватно бирократских трошкова, и опортуних.

Није само железничка мрежа јадна, и друмска је.

Постоји потенцијал да водени, речни саобраћај претекне садашњи железнички али и друмски на неким релацијама :))) што је врло ретка појава у свету... А свакако је брод комфорнији од вагона.

При свему томе, ту јп железнице са 20k запослених који сматрају да је робни превоз сасвим довољан разлог да сви они постоје :)
Да не причам да се неки типови играју деценијама са цртањем путева, почев од чувеног аутопута "братства и јединства" :)

Колико год се копало, само се на смеће налеће, ни'ђе злата.