Pages

16 January 2013

Gruzijski automobili

Danas sam od druga koji ide u Gruziju s vremena na vreme čuo vrlo zanimljivu priču - glavni izvozni proizvod Gruzije su automobili. Kako automobili, kad Gruzija nema nijednu fabriku automobila?

Pa, radi se o reeksportu - Gruzija je usled vrlo liberalne trgovinske politike postala centar trgovine polovnim automobilima u kavkaskom, čak i centralnoazijskom regionu. Gruzijski uvoznici uvoze velike količine automobila, sređuju ih (naročito japanske automobile, kojima treba i da prebace volan na levu stranu), a zatim ih izvoze državama u okruženju. Kaže mi drug da svuda po Gruziji ima malih radionica koje se ovime bave.

Elem, guglovao sam malo pre i izašlo je dosta sajtova koji o tome pišu. Otišao sam i na sajt gruzijskog zavoda za statistiku, evo najnovijih podataka:


Dakle, celih 25% izvoza čine automobili (što je oko 550 miliona dolara). Ne verujem da postoji neka zemlja na svetu kojoj automobili imaju toliko učešće u izvozu.

Naravno, radi se o reekportu, što znači da rast izvoza "vuče" i rast uvoza, ali pogledajte šta se desilo:



Svakako da dobar deo automobila ostaje i u Gruziji za domaće tržište, ali je meni neverovatno da će oni za neku godinu verovatno imati i suficit u trgovini automobilima, a da nemaju nijednu klasičnu fabriku automobila.

U ovom kratkom članku piše da u gruzijskoj "auto industriji" radi 15.000 ljudi. To je nekoliko puta više nego što ih radi u kragujevačkom Fijatu.

8 comments:

Slaviša Tasić said...

Kako misliš da će imati suficit u trgovini automobilima?

Vlada said...

Šta im se desilo 2008-2009 pa je izvoz krenuo da raste?

Милан said...

http://en.wikipedia.org/wiki/2008_South_Ossetia_war

Marko Paunović said...

Slavisa, jednostavno je - uvezu auto za 2.000 EUR, prebace mu volan na levu stranu, ofarbaju ga, srede, pa ga izvezu za 3.000. :)

andrijapfc said...

Ja sam nekada davno, kao klinac, imao ideju da bi ovo trebalo Zastava da radi - da sredjuje i doteruje polovne automobile (prvo one u zemlji, pa onda i kupljene u inostranstvu za male pare) i onda da ih prodaje po trecem svetu gde su novi automobili preskupi za lokalce, sa sve markom "Zastava refurbished".

Marko Paunović said...

Milane, tesko da je rat bio uzrok rasta izvoza. :)

Vlado,

Ne znam sta se tada desilo, verovatno je tada postalo jasno da na ovom poslu moze da se zaradi, pa su poceli masovno to da rade.

Милан said...

"Milane, tesko da je rat bio uzrok rasta izvoza. :)"

Ма знам, али ми то прво пало на памет, па рек'о да видим да ли ће ико наћи неку логику у томе. :)

charlie said...

"Ne verujem da postoji neka zemlja na svetu kojoj automobili imaju toliko učešće u izvozu."

Ima jedna zemlja još više: Slovačka

Almost a one-third share of the total export is made by the personal car export.
http://www.slovakia.culturalprofiles.net/?id=-6838