Pages

16 July 2012

Da se zna red

Čitam da se u beogradskom javnom prevozu, osim drugačije naplate, uvodi i neki sistem organizovanog ulaska i izlaska na određenim vratima vozila. Koliko vidim razlog je čuveno "svuda u svetu", mada ja to u životu nigde nisam video. Možda nisam bio na pravim mestima. 

Umesto ugledanja na svet mislim da su pravi razlozi iza novog sistema, znali to planeri ili ne, drugačiji. Ljudi koji vole vlast vole i da kontrolišu kretanje ljudi. Ovo organizovano sprovođenje od jednih vrata do drugih, od ulaza do izlaza, njih privlači na visceralnom nivou. Ako im neko takvu ideju predstavi, njima će se to instinktivno dopasti, a neki konkretan povod, od efikasnosti do "svuda u svetu" će se već naći. I oni sami će poverovati u njega, nesvesni da iza svega ustvari stoji mali Musolini u njihovim glavama.

Iz istog razloga socijalisti vole vozove. Ako se pitate zašto su najbolji vozovi danas u Francuskoj i Kini, zašto Amerika u tome zaostaje ali se Obama trudi da uhvati priključak, eto vam razloga. Vozovi su ultimativni organizovani prevoz jer se velika grupa ljudi prevozi po određenom vremenskom rasporedu i još bolje, po tačno određenoj trasi. Reč prepuštam Georgeu Willu

The real reason for progressives’ passion for trains is their goal of diminishing Americans’ individualism in order to make them more amenable to collectivism.


To progressives, the best thing about railroads is that people riding them are not in automobiles, which are subversive of the deference on which progressivism depends. Automobiles go hither and yon, wherever and whenever the driver desires, without timetables. Automobiles encourage people to think they—unsupervised, untutored, and unscripted—are masters of their fates. The automobile encourages people in delusions of adequacy, which make them resistant to government by experts who know what choices people should make.


Time was, the progressive cry was “Workers of the world unite!” or “Power to the people!” Now it is less resonant: “All aboard!"

28 comments:

xejt sloveni said...

Kada je TR postao red penzionera ispred poste?

Zar zaista nema boljih tema od ove penzionerske smaracine? Pa jos pravljenje svetske zavere od ove teme.

Vlada said...

@xejt
Ako pogledaš sa strane, videćeš tridesetak kategorija o kojima ovaj blog piše. Ne mora da bude samo dnevna politika.

xejt sloveni said...

@Vlada

Apsolutno se slazem, ali mi je stvarno preterano toliko dizanje frke oko uredjivanja ulazenja na prednja i zadnja vrata zaista preterana.

Svako ima neku granicu, moja je tu. To mi je vise za penzionerski ugao, nego za TR (iako su mi neke druge neekonomske teme sasvim ok).

Jos vise penzionerski mi je paralela sa svetskom zaverom i ispiranjem mozga kroz ulazenje na zadnja vrata.

Ovo sa GSP-om mi je u rangu voznje levom stranom ulice i slicnim konvencijama. Sve i da nijedna druga zemlja ovo nema vec uvedeno - nemojmo preterivati.

Срђан said...

Šta ti, Slaviša, znaš o vozovima?

Slaviša Tasić said...

Razumem tvoj bes, uredno plaćaš pretplatu a mi ne opravdavamo očekivanja.

Ali ovaj post nisi shvatio. Ne radi se o zaveri nego o psihologiji.

Срђан said...

Ne Slaviša, radi se o novcu i usluzi. Radi se o gluposti.

Срђан said...

Uzgred, tip koga si citirao lupa.

Speaker said...

@xejt sloveni
Ja se, doduše, slatko nasmejem uvek kada vidim vaš i verbalno i grafički mega-duhoviti nick, ali mislim da niste u pravu, ova tema jeste relevantna i zanimljiva (barem za neke od nas, priznajem, možda, makar u metaforičnom smislu, marginalno bliže redovima ispred pošte od vas :) ), mada, za moj ukus, više onaj drugi, filozofsko-esejistički deo teksta, sa kojim se u potpunosti slažem (živim u gradu sa vrlo kvalitetnim javnim prevozom i u periodima kada mi vožnja dosadi, povremeno ga koristim, ali baš zato što prevoz jeste relativno kvalitetan, mnogo transparentnije se, kada samo malo zagrebete u polemike o njegovoj sadašnjosti i budućnosti, ukazuje totalitarno-socijalistička tendencija neprijatelja individualnog saobraćaja, koji je takođe sasvim pristojan i pravi zastoji su retki čak i u špicevima, nego u Beogradu, gde ne funkcioniše ni jedno ni drugo) nego prvi, lokalni i specifični, jer ipak treba ostaviti neku mogućnost da za te ulaske na određena vrata možda može i postojati neki objektivni razlog koji nama saobraćajnim laicima izmiče, recimo senzori na izlaznim vratima, koji zajedno sa čuvenim validiranjem karata pomažu da se dobije potpuna slika o opterećenosti linije. Inače, moje međunarodno iskustvo stečeno životom u nekoliko evropskih zemalja i dužim, to jest, višemesečnim boravcima (na kraćim putovanjima, ako takve gluposti i primetim, zaboravim ih brže nego što sam primetio :) ) u još nekoliko, govori da su modeli skoro ravnopravno zastupljeni, mada je istina da je, koliko me sećanje služi, ulazak na prednja vrata obično bio vezan za vozača koji kontroliše karte i legitimacije umesto konduktera, što, koliko znam (nisam imao nikakva posla u Beogradu od uvođenja BusPlus-a, a i kad ih imam, ne vidim mnogo svrhe u klackanju GSP-om pored onako manijakalno jeftinog taksija, šta ćete, "Zlatni papagaj" :)) ) sa našim sistemom nije slučaj. U svakom slučaju, osim evidentne sklonosti birokrata prema tiraniji, ovde postoji i ona druga strana medalje: potpuno sam siguran da bi suluda srpska fukara kojoj svaka promena konstitutivno smeta i doživljava se kao tragedija univerzalnih razmera, čak i da postoji neki valjan i koristan razlog za ovu meru (koji, kao što rekoh, možda i postoji, ja to ne znam, a rekao bih ni Slaviša, ako se setim pitaću neke ljude koji bi to mogli da znaju, a možda nas i neko ko ovo čita može eventualno prosvetliti :) ), reagovala potpuno isto, zajedljivo i histerično. Mislim da je takav mentalitet večnih zakerala, svađalica i nezadovoljnika za jednu zemlju otprilike jednako ozbiljan problem kao i fašizoidne mastiljare, ako nisu po sredi i spojeni sudovi, to jest, ista ta nadrkana stoka kojoj ništa nije potaman i za sve krivi druge, predstavlja, čim se dočepa neke besmislene državne sise i sa njom spojenog pečata, savršen materijal, za mrzovoljnog, analnog ćatu opsednutog geometrizacijom neposlušnog čovečanstva... :))

Speaker said...

@Srđan
Srđane, pobogu, ne razgovaramo o tehničkim specifikacijama TGV-lokomotiva, već o političkim konotacijama raznih vrsta prevoznih sredstava, za to, mislim, ipak nije potrebno neko ekspertno znanje u oblasti železnica :)) A kad ste već tako pametni, :) da ne znate možda da li postoji neki razuman razlog za ovu meru ili je stvarno reč o arbitrarnom "disciplinovanju" populacije?

Filip said...

Slavisa: "Koliko vidim razlog je čuveno "svuda u svetu", mada ja to u životu nigde nisam video. Možda nisam bio na pravim mestima."

Slazem se da "svuda u svetu" nije opravdanje za bilo sta, ali moze da bude relevantno do odredjene mere.

Sto se drugog dela komentara tice, takav sistem postoji npr u Spaniji. Sistem je takav da je ulazak u autobus iskljucivo na prednjim vratima, dok je izlazak na srednjim. Kod vozaca na ulasku postoji automat za ocitavanje karata koje mogu da se kupe na bilo kojoj metro stanici, bilo mesecne ili za pojedinacnu voznju. Takodje moze kod vozaca da se kupi karta, date mu novac i dobijete papiric i to je to. U izuzetnim slucajevima kada je guzva pustice vas da udjete na srednja vrata ili izadjete na predjna. Ukoliko probate da udjete na srednja vrata ili prodjete pored vozaca a ne otkucate kartu, vozac ce vas zaustaviti i to ne moze.
Za dve godine koliko zivim ovde (Madrid) nije se desilo da sam video bilo kakav problem. Bilo da je sunce 40 stepeni ili kisa, ljudi uredno cekaju i sistem funkcionise besprekorrno.

Takodje, drug koji zivi u Kanadi kaze da je tamo isti sistem, a prosle nedelje sam dosao iz San Franciska i tamo se u tramvaj ulazi na prednja vrata gde stoji kondukter koji ti proda kartu ako je nemas.

Medjutim, pravo pitanje je da li takav sistem moze uspesno da se primeni kod nas, sto zbog infrastrukture sto zbog mentaliteta ljudi. Moje misljenje je da ne moze iz oba razloga. Npr Madrid ima jako dobar metro, a autobusi nikada nisu prepuni i jako su cesti (obicno u intervalima 3-5 min). Tako da se ne desava da na jednoj stanici imate 3 autobusa u redu i 100 ljudi koji ce pokusati da udju.

Срђан said...

Speakeru,

Slaviša je morao da nađe nekog idiota, pa da ga citira, pa da kaže, eto, železnica=socijalizam!

NAUČI SLAVIŠA:

RAZLIČITI VIDOVI TRANSPORTA SU KONKURENTNIJI MANJE ILI VIŠE U ZAVISNOSTI OD USLOVA.

NAUČI!

A Blus+ idiotarija sa vratima... Lepo rasparčati gsp i prodati, i adio. Šta će Beogradu autobusi? Glupost. Zamisli privatnik u uslovima konkurencije maltretira putnike. :) Pa nema bato... Zato što nije to socijalizam, kao gsp.

Срђан said...

Filipe,

koliko u Madridu ima duplih buseva, harmonika? :)

Nemanja said...

"Ljudi koji vole vlast vole i da kontrolišu kretanje ljudi. Ovo organizovano sprovođenje od jednih vrata do drugih, od ulaza do izlaza, njih privlači na visceralnom nivou. Ako im neko takvu ideju predstavi, njima će se to instinktivno dopasti, a neki konkretan povod, od efikasnosti do "svuda u svetu" će se već naći. I oni sami će poverovati u njega, nesvesni da iza svega ustvari stoji mali Musolini u njihovim glavama."

Sjajan paragraf. Narocito mi se dopada ideja da dovoljno ponovljena laz u odredjenom trenutku pretvara se u istinu u njihovim glavama.

Inace, cini mi se da razumem protestovanje Klearda, ovaj hteo sam da kazem komentatora xejt sloveni, gde pokazuje da bi bio los general po Sun Tzu-u jer ne ume da obuzda bes. Zasto bismo bili besni kada autor pise o slobodi, njenoj moci, osim ukoliko nismo na neki nacin povezani sa GSP-om i BUSPLUS sistemom.

Jer, ko podrzava izjave gradonacelnika o zavodjenju reda, te ako London ima ovakav sistem zasto ni bi mogao i Beograd, taj ujedno svesno podrzava eksperta saobracajnog inzinjerstva Branka Radujka na celu GSP-a.

Pronicljiviji gradjanin ce se zapitati da li je i u Londonu GSP uredjen ovako kao kod nas, kao lopovsko javno preduzece ili je tamo nesto drugacije, dok ce junaci pripovetke Danga, inace brojna populacija u Srbiji otporna na zub vremena, pojuriti da opravdaju diktatorsko ponasanje instinktivno, neuspesno se nadmetajuci u pokusaju da nadmase vrhovnog diktatora.

Ovde vidim varijaciju na poznatu temu, ljudi se najpre bave prihodnom stranom, umesto da prvo pocnu sa rashodnom. Kako to da Radujko ne moze da se reformise, a gradjani moraju naglavacke da ulaze ako zatreba i da se prilagode?

Sa druge strane, verujem da postoji jos zitelja Beograda koji su nesvesni svedoci demonstriranja moci slobode, i to nigde drugde nego na parkinzima.

Moje subjektivno opazanje kada je parking iscrtan celokupnom duzinom, bez manjih uokvirenih pravougaonika, ljudi instinktivno bolje iskoriscavaju prostor i uvek ima vise mesta za parking. Kada je data sloboda, ljudi se bolje parkiraju.

Filip said...

Srdjane,

"koliko u Madridu ima duplih buseva, harmonika?"

Zaboravih da napisem, ima ih 0 (NULA) :)
Ali kao sto rekoh, problem infrastrukture, ovde takvi busevi nisu ni potrebni.

Dorćolac said...

"Medjutim, pravo pitanje je da li takav sistem moze uspesno da se primeni kod nas, sto zbog infrastrukture sto zbog mentaliteta ljudi. Moje misljenje je da ne moze iz oba razloga."

Pa ima i kod nas, recimo u Novom Sadu je godinama prisutna takva praksa u gradskim autobusima. Sećam se kad sam pre jedno 5, 6 godina ušao na srednja vrata u prepun bus, pa pošto nisam imao kartu, polako sam se zbog gužve, mic po mic, probijao do vozača da od njega kupim. Međutim, taman što sam se latio za novčanik, dvojica kontrolora me upitaše da im pokažem kartu, ja im objasnim da sam upravo hteo da je kupim, a oni kažu ako sam hteo da je kupim zašto nisam ušao kroz prednja vrata kako je propisano. Nije pomoglo moje vajkanje da nisam iz NS, da prvi put čujem za takvo pravilo itd. A pošto nisam hteo da platim kaznu na licu mesta, niti da im pokažem ličnu kartu, odvedoše me pod mišku pravac u SUP. Onda sam im ispred zgrade SUP-a ipak platio tih soma dindži (nikad prežaljenih), jer sam žurio u SPENS na koncert.

Срђан said...

Sve su to retardirani komunisti zamesili, i to je politička konotacija, a Slaviša&co aplaudiraju sa strane.

Срђан said...

NS je boljševički grad

Filip said...

@Dorćolac

Potpuno ste u pravu, izvinjavam se. Kada sam rekao "kod nas" mislio sam na Beograd, u kontekstu cele price.

Inace, podsetili ste me svojom pricom na jednu situaciju ovde. Vozio sam se autobusom i prolazili smo pored Atletikovog stadiona nakon zavrsetka utakmice. Autobus je stao da pokupi putnike i posto je bila velika guzva na stanici neki su pokusali da udju na srednja vrata. Tada su se prvo ljudi u autobusu bunili i zahtevali da izadju napolje i postuju red, a zatim je i vozac ugasio autobus i nije hteo da krene dok svi koji su tada usli na srednja vrata nisu izasli.

Stanke said...

Slagali se mi ili ne sa novim sistemom naplate i ulaska/izlaska, koreni problema i uzroci masovnog arlaukanja, sasvim su drugačije prirode.

1. Gradski saobraćaj u BG je loš i ne pruža dobru uslugu građanima (loši autobusi i mali broj autobusa).

2. Cela priča je žestoko subvencionisana

3. Najmanje 1/3 korisnika ne želi i do sada nije plaćala ni tu subvencionisanu cenu. Ljudi u Beogradu jednostavno ne vole da plaćaju autobus. Misle da im je pravo da se voze bogom dano.

4. Do sada GSB nije mnogo zanimalo da li građani plaćaju prevoz. Priča je ionako subvencionisana, a njima ni iz džepa ni u džep, pošto su javno preduzeće.

Međutim, u međuvremenu je GSB raspisao tender za novi sistem naplate koji nisu kupili nego su autsorsovali privatnoj firmi na netransparentnom tenderu. Vidi ovde.
Otkada je narečena firma formirana i preuzela ceo sistem naplate za proviziju i sve zaposlene konduktere i kontrolore, cela priča se promenila. Sada privatnik, naravno, želi da potpuno eliminiše pojavu šverca u vozilima GSB.
Interesantno je to što su sada delatnosti prevoza i naplate prevoza potpuno odvojene. Oni koji naplaćuju su zainteresovani da naplate jer njima direktno ide u džep, a oni koji voze nisu zainteresovani da poboljšaju kvalitet usluge, jer čak i kada je poboljšana naplata, njima je sve jedno, jer su javno preduzeće. Ova cela priča je napravljena kao javno-privatno partnerstvo i pre nego što je donet zakon o tome.

Samo kao dodatak gore linkovanom članku: na kraju se spominje firma Roaming Electronics koja je u vezi sa firmom Roaming Networks za koju se priča da je u vlasništvu izvesnog D. Đilasa, a koja ima ekskluzivu za sve podzemne bakarne i optičke telekom instalacije na području Srbije.

Tako da džabe teoretišete, just follow the money.

ac-dc said...

U Berlinu se ulazi na prednja, ali mislim da to nije obaveza - na stanicama gde je guzva ljudi ulaze na sva vrata. Kazna za svercovanje je 40€. Sad imaju drugi problem, neko je napravio aplikaciju za Android gde ljudi javljaju kad vide kontrolu, pa onda svi imaju mapu kontrola na telefonu.

Ne znam da li ima harmonika, ali ima gomila dabl-dekera... Imaju ulaz i prostor za invalide, negde ima i prostora za bicikliste, pse i slicno.

Ivan Jankovic said...

Ja mislim da je to neki sistem koji su probali u Sloveniji i u Hrvatskoj i propao je. Moja skromna prognoza: propasce u Srbiji jos brze.

Срђан said...

Neka vrsta tehničko-organizacionog aspekta

Nije isto grad od 100k, i grad od 1m.

Nije isto grad velike razuđenosti, i grad velike gustine.

Nije isto kada je bazični nivo javnog prevoza železnica, i kada je to autobus.

To su tri najčešće greške koje se ponavljaju za argument "svuda u svetu".

Pomenut London, Madrid i Berlin...

Zamislite kada bi za podzemnu, metro, nadzemnu i gradsku železnicu uveli pravilo da se ulazi na prednja vrata :)

Срђан said...

Švajcarska ima izuzetnu železnicu. Švedska. Danska. Nemačka. Holandija. Ujedinjeno Kraljevstvo. Španija nije loša. Italija. Rusija. JAPAN... Sve su to socijalističke diktature, i svuda je prisutan nadzor i kontrola kretanja. Svakog trenutka voz može skrenuti ka konc-logoru.

xejt sloveni said...

Bravo Stanke!
Najzad malo konstruktivne i konkretne price.

Ne verujem da je autor ovog (da se razumemo - idiotskog) sistema imao na umu uticaj na podsvest sr6skog naroda, i na kalupljenje nas ovako jebeno kreativnih (sto bi rek'o takodje jebeni Sun Tzu).

Verujem da je, pre svega, autor ovog kretenskog sistema imao na umu profit, zaradu za svoju lopovsku kumovsku firmu, i cilj mu je da eliminise slepanje tj. da maksimizira prihod.

Neko je lepo primetio da je outsorsovana prihodna strana, dok je GSP-u ostala troskovna strana, a nama korisnicima je cena (prosecno po osobi) porasla, jer sada svi moraju da placaju kartu, uz cak i goru uslugu jer nam, zaboga, guse kreativo izrazavanje u vidu ulaska na nekonvencionalna vrata.

GSP ce ovo drzati kao privremenu meru, koja ce vremenom kao i vezivanje pojasa "oslabiti", ali ostane neka navika preferiranja prednjih vrata, sto i nije tako lose.

Osim ako neko ne sastavi... peticiju! Onda ce zaista sve da se promeni :)
Ili ako GSP te prihode ne iskoristi za nove autobuse, i usluga postane super!

Blago ostatku Srbije, tako neukalupljenom i slobodnom!

Срђан said...

Pa ja ponavljam, da pored ove gluposti, svi problemi su na rashodnoj strani...

Slaviša Tasić said...

I tako se xejt sloveni posle kraćeg negodovanja priključio redu penzionera ispred pošte.

@Stanke,
odlično zapažanje o odvojenosti prevoza i naplate (ovo o lopovluku se već podrazumeva.)

xejt sloveni said...

Slavisa, ja cu i dalje da se zalim kad god krene ovakva neka tema pored divne vesti o RZZO na B92, da negodujem a onda da se utopim u masu :) Sta drugo mogu?

Nesto slicno kao ti i BusPlus ;)

Vladimir said...

Ispravite me ako grešim, onaj direktor Telekoma, valjda se zove Branko Radujko, prebačen je u Gradsko saobraćajno.
Čovek dobro poznaje statističku fiziku: veliki broj ljudi ponaša se poput velikog broja čestica, to jest poput velikog broja informacija. Informacija i entropija, uređenost i haotičnost sistema.
Na našu sreću, ili na žalost, po zakonima statističke fizike kreću se i velike količine novca.
Šta hoću da kažem?
Parlament preseliti u Niš, vladu u Novi Sad, ministarstva u Kragujevac, Čačak, Zrenjanin...Imaju internet, pa neka komuniciraju preko skajpa. A i SMS sednice im nisu do sada bile strane. Potom sve privatizovati osim zatvora. Pa kada se jednog lepog i dalekog dana napravi metro, što se mene tiče, možemo ulaziti na prednja a izlaziti na zadnja vrata.