Pages

11 June 2011

O islamizmu

Jedan od najboljih konzervativnih komentatora, Andy McCharty ponovo ima odličan tekst u National Review, ovaj put o Muslimanskoj braći iz Egipta. Najbolje u celom tekstu je to što McCharty jasno pokazuje da su Muslimanska braća moderna, revolucionarna organizacija, a ne nekakvi islamski tradicionalisti i konzervaqtivci, kako zapadni anti-islamski bigoti žele da ih predstave. Hasan Al Bana i Said Kutb, osnivači i najuticajniji lideri ovog društva iz čijeg šinjela je izašao ceo islamistički pokret, nisu bili religiozni mislioci ni klerici, nego sekularni intelektualci pod uticajem zapadnih ideja, prevashodno fašizma i komunizma. Al Bana, sledbenik i poštovalac Hitlera i Musolinija, svojevremeno je čak upozoravao svoje pristalice da najveći otpor očekuju od tradicionalnog religijskog establišmenta, ullama. A Kutb je već čist kripto-komunista:

The Brotherhood’s is a revolutionary program, the political and economic components of which are essentially socialist. It is no accident that Islamists in America are among the staunchest supporters of Obamacare and other redistributionist elements of the Obama agenda. In his "Social Justice in Islam", Qutb concludes that Marx’s system is far superior to capitalism, which Islamists deplore. Communism, he argues, faltered principally in its rigid economic determinism, thus missing the spiritual components of Allah’s totalitarian plan — though Qutb compared it favorably to Christianity, which he saw as insufficiently attentive to earthly concerns.

5 comments:

Stanke said...

Kao kad bih ja osnovao "Pravoslavnu braću" i tvrdio da nisam konzervativac i da sam sekularista. Neće moći.
I sad šta? To je dobro što nisu islamski fundamentalisti nego su proistekli iz pro-fašista i pro-komunista. Ne zna se šta je gore.

Speaker said...

Totalitarni kolektivizam je totalitarni kolektivizam, a kakva mu je tačno "marketinško-eshatološka legenda", socijalna, etničko-genetska ili religiozna, mnogo je manje bitno. U suštini je bitno samo imati spreman metak za bilo koju od tih fela, jer od razgovora sa žrtvama mentalnih virusa i parazitskih mema mnogo vajde nema, a već jako dobro znamo kuda ti virusi i meme vode.

Željka Buturović said...

"Najbolje u celom tekstu je to što McCharty jasno pokazuje da su Muslimanska braća moderna, revolucionarna organizacija, a ne nekakvi islamski tradicionalisti i konzervaqtivci, kako zapadni anti-islamski bigoti žele da ih predstave."

namera teksta uopste nije da pokaze tako nesto, a andy mccarthy se generalno smatra "anti-islamskim bigotom". MB je, po mccarthyju, fundamdentalisticki islamski pokret koji, po njegovom misljenju, u sustini (i to mozes da nadjes u mnogim njegovim drugim tekstovima) predstavlja doktrinarno autenticni islam. kao takav, on je, po njemu, u suprotnosti sa tradicionalnom arapskom kulturom a ne sa doktrinarnim islamom. u gomili svojih tekstova, mccarthy izvlaci citate iz kurana i osnovi tvrdi da postoji kauzalna veza izmedju islamske religioznosti (koja je po njemu sasvim adekvatno doktrinarno utemeljena) i radikalizma. dakle, on je jedan od onih autora koji problem (npr. terorizma) vide u samom islamu, u njegovim osnovnim tekstovima, i slabosti (po njemu) alternativnih interpretacije koje bi sluzile kao osnova umerenog islama.

druga stvar je sto je jedna od njegovih glavnih tema (kojoj je posvetio i celu knjigu) svesna i nesvesna kooperacija islamskih fundamentalista sa ekstremnom levicom. ali iz toga uopste ne sledi ovo sto ti tvrdis da on misli, da je tu levicarska ideologija primarna a islamski sadrzaji neka vrsta modernog paravana. cak i da si ti u pravu da je to tako, on to ne misli.

Zvonko M. said...

A odakle dolazi ta potreba da se Islam brani po svaku cenu? Da li su autori proucili islamska ucenja?

Mozda Islam zaista jeste jedna totalitarna ideologija koja ima za cilj da porobi ljude i oduzme im osnovna ljudska prava i slobode.

Speaker said...

Mrzi me sad da kopam, ali, kako s vremena na vreme čitam McCarthy-jeve članke u National Review i, što se za mnoge druge perjanice ovog sajta ne može baš reći, vrlo često se potpuno slažem sa njim, isto bih rekao da je istina ovog puta nešto bliža interpretaciji gospođe Buturović. Lično, pak, mislim da je "ekstremistički potencijal" islama, hrišćanstva i većine drugih religija slične "generacije" i "formata" poprilično sličan, odnosno da su obe ove religije inherentno totalitarni i kolektivistički svetonazori i zatvoreni iluzivni sistemi naprosto idealni za proizvodnju terorista i fanatika, razlika među njima je samo u tome što je hrišćanstvo blagovremeno prošlo kroz proces reformacije i sekularizacije društva, odnosno, nešto narodskije rečeno, pripitomljavanja, sabijanja rogova i potiskivanja na periferiju društvenih tokova, :) dok su muslimani bez ove vrste prilagođavanja iz klerikalnog feudalizma uleteli pravo u industrijsko i postindustrijsko društvo, i stavljeni su pred jako traumatičan izbor da se prilagode ili nestanu i usput celom svetu naprave gomilu problema, jer ovakvi kakvi su očigledno nisu u stanju ni da održe korak sa prirodnim priraštajem i ekonomski i ekološkim problemima, ni da normalno koegzistiraju ne samo za zapadnom civilizacijom, što je najveći problem, jer je ona dominantna globalna matrica, već ni s bilo kojom drugom kulturom, jer u njihovom pogledu na svet prostora za kompromis i drukčije interpretacije sveta jednostavno nema. Što pre to zapadne zemlje shvate, i počnu da tretiraju islam ne kao religiju, već kao ekstremističku i totalitarnu ideologiju, čiji nereformisani i neuljuđeni adherenti po definiciji nisu podobni za život u civilizovanim zemljama, i paralelno počnu da stvaraju preduslove za stvaranje neke reformisane verzije ove religije koja bi mogla da zameni toksični original i proširi se nazad u "stari kraj", tim bolje. I, naravno, da nema tog međunarodnog prava koje može da opravda dopuštanje jednom leglu fanatika za koje je ovaj svet tek senka "onog pravog" da se dočepaju nuklearnog naoružanja (ili da ga, u slučaju Pakistana, zadrže).