Pages

14 May 2011

Savremena umetnost

Nova skulptura ispred Milanske berze.

Ili ovde.

15 comments:

Срђан said...

Prešlo se sa falusoidnih simbola moći, kojekakvih obeliska i bikova, na srednji prs'!

Kakva potencija leži u uvredljivom gestu Milanske berze ostatku Italije:
Evo vam ga!
Možete da nam...
Nosite se!

Da su bili inventivniji, ili u komuno žargonu kretenviji, napisali bi samo ispod:
vaffanculo!
što, u kombinaciji sa prstom daje jedan zanimljiv kolaž :)

Slaviša Tasić said...

Nije gest berze nego grada. Berza je protiv, piše u tekstovima.

Срђан said...

Perdoname :)

Срђан said...

@Lighthouse
Unutarstranački izbori u LDP-u


Želim da Vam čestitam na hrabrom koraku ka uspostavljanju unutarstranačke demokratije.
Šteta što nije bilo više kandidata, možda su uslovi bili strogi?

Brut said...

Mislim da nije ni grada, grad je samo naručio skulpturu, nije dao ideju, ideja je umetnikova. Ja mislim da je skulptura odlična i nije mi baš jasno što se brokeri bune. Ponekad treba pokazati i srednji prst, stresti ramenima, štono bi rekla Ajn Rend.
Inače, ja sam na prvi mah učitao antireligioznu/antihrišćansku poruku, tj. video srednji prst uperen ka nebu: "Odjebi sa svojim veličanjem siromaštva i kletvama na trgovce i fariseje." Tek potom sam video da je umetnikova intencija bila drugačija, antifašistička. Bez obzira na to, sviđa mi se.

YoKey said...

Svak čita kako oseća, kao što je i red ;)
Moj problem, recimo, nije srednji prst, već odsecanje ostalih prstiju. Nemam toleranciju za sakaćenje, kakva god bila zamišljena umetnička poruka.
Ali, individualne preference na stranu, umetnik je napravio tešku semantičku grešku: gest inata ili prkosa (uperen prema bilo čemu, svejedno) bi bio autentičan jedino kada bi ga prikazala zdrava ruka, slobodno pružajući srednji prst. Ovako, kao žalosni ostatak unakažene šake, pre izaziva sažaljenje i užas i utisak da ruka ne gestikuliše svojom voljom, već je bespomoćni instrument nepoznate brutalne sile. Tu, dakle, nema ništa od inata ili prkosa, jer nema slobodne volje.
Zato je ovo loša umetnost, jer se umetnik toliko poneo željom da izazove šok da je upropastio značenje sopstvenog dela.

Brut said...

Jasno je da se umetnikova "poruka" kreće unutar levičarskih ideoloških koordinata, pa otprilike želi da kaže: Kapitalistički sistem je ostatak fašizma ili fašizam polomljenih prstiju. Ali, ko mari za autora i njegove intencije. Uostalom, to je jako daleka i nategnuta poruka za u ideološke finese neverziranog posmatrača. Uostalom, ruka nije okrenuta prema berzi, nego prema posmatraču, bio on transcendentan, imanentan ili naprosto empirijski subjekt. Ta vrsta provokacije mi se dopada i mislim da ima umetnički kvalitet. Svi se sada pitaju šta se ovi sa berze mangupiraju i teraju inat svima. Dobar znak da je kapitalistička svest, na svom putu ka svetskom duhu, prešla u samosvest. :)

Speaker said...

Ja mislim da je osnovna poruka ovog "umetničkog dela" da je potrebno što pre ukinuti sve državne dotacije za umetnike, uključujući i ovu vrstu "ukrašavanja" grada, pa ko voli i kome je ovakva "umetnost" potrebna, neka, blago meni, plaća, it's a free country :)) Vrednost umetnosti kao provokacije i konceptualne umetnosti uopšte je, inače, što se mene tiče nepostojeća, pošto bih rekao da je ta vrsta infantilnog budalasanja nešto što pripada onom tužnom stoleću masovnih psihoza i kolektivističkih histerija koje smo na sreću ostavili iza sebe, a da razumno i konstruktivno društvo, koje ima jasan cilj da prosperira i ostavi konkurenciju daleko iza sebe ima potrebu za ovom vrstom "provokacija" isto kao i za raznim budalama, neradnicima i luzerima koji danas sebe zovu "umetnicima", i, zahvaljujući birokratskim i demagoškim smrdljivcima kojima - bog je dobar a đavo još bolji :) - valjda već rastu drvca za vešala, čak povremeno, naročito u degenerisanoj i dekadentnoj Evropi, uspevaju da dobro žive od muže poreskih obveznika :)) A stavovi "konzervativnog" gradonačelnika otkrivaju ono što svako ko iole poznaje Italiju odavno zna: da u ovoj zemlji, isto kao, uostalom, i u mnogim drugim sličnim državama Evrope, poput Francuske, ne postoji ni prava, to jest ekonomski liberalna desnica, ni bilo koja druga artikulacija nekog zdravog ili reformskog pravca u društvu, pa u budućnosti treba očekivati rascep EU (a bogami i nekih zemalja unutar nje, kao što je, skoro izvesno, Belgija, i, čak, što bi Britanci rekli, in the fullness of time, možda i Nemačka :) ) baš po ovim vrednosnim i ekonomskim linijama u smeru sever-jug. Što će, za koju deceniju, biti odlična vest za one u severnoj Evropi koji preferiraju belu i hrišćansku kućnu poslugu u odnosu na "murgastu" i muslimansku ili im trebaju jeftini časovi francuskog, italijanskog i španskog, o seksualnim uslugama i da ne govorim :))) Kojem će se od ovih carstava Srbija prikloniti je, takođe, na našu veliku žalost, sasvim jasno...

Brut said...

@Speaker,
Sasvim je na mestu Vaša intervencija glede ekonomsko-političkog situiranja ove skulpture kao parazitske po svom poreklu, tj. dotirane iz državne kase. Ali, ja ne bih išao tako daleko, pa čitavu savremenu umetnost proglasio dekadentnom i ideološki sumnjivom. Naravno da je istina da je avangardna i konceptualna umetnost uglavnom vrelo levičarskih fantazmagorija i adolescentskog bunta protiv "autoritarnih" tradicionalnih društvrenih obrazaca i vrednosti, ali niti je umetnost "nadgradnja" čiji se smisao iscrpljuje ukazivanjem na njeno poreklo u "bazi", niti je namera umetnika presudna za uspeh umetničkog dela. Ja na tu stvar gledam malo iz katalaktičkog ugla, tj. cenim nenameravane posledice u umetničkom delu više od intendiranih namera "kreatora". Što se prve stvari tiče, naime državnog dotiranja umetnosti, uprkos toj "maloj prljavoj tajni" većine vrhunskih umetničkih proizvoda kojima se klanja naša civilizacija, ja se ustručavam da, zarad te istine, kroz prozor bacim, recimo, statuu Nefertiti ili dela grčkih tragičara, Mikelanđela ili Da Vinčija. Znam da nije oportuno i politički korektno to tvrditi, ali zaista ne bih da izigravam irokeškog poglavicu Zahema u Parizu, čiju su pažnju ponajviše privlačile pariske aščinice, ili da, poput Rusoa, hvalim kolibe od blata i trske kao sasvim komforne kako bih dokazao izlišnost velelepnih palata, izgrađenih na narodnom znoju. Sad, ova skulptura i ne mora izazvati u nama udivljenje, ali to je stvar o kojoj se može raspravljati i koja više zavisi od našeg umetničkog ukusa, nego od egzistencije samog predmeta i njegovog stvarnosnog porekla.

Speaker said...

@Brut
Mi fili, Brute, ulepšali ste mi veče omiljenim citatom iz treće kritike, te Popovićeve "aščinice" uvek su mi se činile jednim od najnadahnutijih momenata južnoslovenskih filozofskih prevoda :)) U svakom slučaju, u neku ruku se i slažem sa vama, "mala prljava tajna" raznih remek-dela iz prošlosti sasvim izvesno nije razlog da ne uživamo u njima, ali, da budem iskren, iako ne mislim da je baš sva savremena umetnost levičarsko Scheisse-an-sich, :) ne vidim ni neke naročite razloge da se ljudima danas otimaju pare za dotacije i grantove: u današnje doba bar imate mogućnosti da iznesete svoj produkt na tržište, a ako nudite nešto stvarno novo i kreativno, svest o tome će se nezadrživo i viralno širiti umreženim svetom, da i ne govorim o tome da jedan ne odveć zanemarljiv deo estetski sofistikovanih ljudi ima i novac i volju da ga potroši na estetske sadržaje. Nisam siguran koliko su klasične definicije umetnosti i načini gledanja na nju još uvek održivi, ali, prirodno, ni u kom slčaju ne sporim potrebu različitih vidova i modusa promišljanja sveta, jedino što sporim je da su političari ili komisije kultur-tregera kvalifikovaniji od generalnog kognitivnog tržišta da donose odluke o opipljivoj ili neopipljivoj vrednosti takvog promišljanja. Rekao bih da sam u tom smislu na eminentno i ortodoksno katalaktičkoj poziciji :)) I, verujte mi, poslednji sam čovek koji bi išta rekao protiv manifestacija svetske taštine i opulentnih palata punih svakojakih umetničkih kurcoboca, ja samo preferiram da te palate budu privatne a ne javne, jer je javna kuća jedina javna institucija koja u meni budi bilo kakvu pozitivnu asocijaciju... :))

Brut said...

Ah, Kant je uvek pri ruci, a ovo je, pored njegove pohvale ženskoj sklonosti ka kinđurenju i veštinama ulepšavanja, te slavljenja licemerja građanskog načina života i lepih manira u ophođenju, kojima svakako fali iskrenosti i prirodnosti, ali kojima nas je naučila civilizacija, jedan od omiljenih.:) Ništa, slažemo se mi uglavnom oko izlišnosti dotiranja umetnosti, pogotovo u uslovima globalizovanog tržišta i neograničenih mogućnosti koje njegovo postojanje pruža svakome, a i priznajem da mi je na momenat popustila ideološka budnost, te zaboravih da pomenem i taj aspekt stvari, pa ste s pravom intervenisali i dali, ovoj prilično nedefinisanoj estetskoj raspravi, neophodan ekonomski i realistički sukus. Jedino sam se pobojao da biste, u svom pravedničkom gnevu, bili spremni, zarad ideološkog čistunstva i sasvim ispravne ekonomske kalkulacije, baciti sve te izlišnosti i prilično krhke i benevolentne cvećke celokupne civilizacije na lomaču, pa se setih starog cinika iz Kenigsberga i Popovićevih aščinica, ne zamerite.:)

ziggy said...

odddlična skulptura :)

ne znam samo kako ste izgatali da je po sredi "levičarska zavera", kad je jednako legitimno viđenje i da se radi o "fašističkoj zaveri", u smislu -- možda ste nam ostale prste polomili ali ovaj niste...

anw, u italiji se takve polemike vode makar u polju umetnosti. kod nas se i dalje, sa nešto izuzetaka tokom samoupravnog soc-realizma, spomenici i skulpture svode na tužne i često nevešte primerke bista i spomenika tipa "ustanik u narodnoj nošnji", "nikola pašić", "živi karađorđe" itsl, bez ikakve apstraktnije sadržine do predstavljanja bukvalnog lika politički aktuelnih "velikana".

ziggy said...

speaker >> (...)i ostavi konkurenciju daleko iza sebe ima potrebu za ovom vrstom "provokacija" isto kao i za raznim budalama, neradnicima i luzerima koji danas sebe zovu "umetnicima"(...)
---
ahaha, jao, jao, jao :)

sad kad znaš da postoji i da se nađeš u milanu, ne bi obišao prs'? ja nemam dilemu, sigurno bih ga obišao :)

ukrašavanje javnih površina je veoma daleko od lošeg, kam' te lepe sreće da se i kod nas to radi, hoću reći, da se ne radi na način na koji se inače kod nas to radi (gorespomenute nikole pašići, karađorđa itsl).

Speaker said...

@ziggy
Ziggy, oprostite, ništa lično, ali stvarno nismo na ti. Što se tiče vaših primedbi, naravno da ne bih otišao (niti ću otići, postoji velika verovatnoća da letos s devojkom svratim na par dana do Milana u šoping, nisam bio od 2009. :) ), jer je skulptura, što se mene tiče, potpuna budalaština, a njena "provokativnost" se iscrpljuje na najpovršnijem i najtupavijem nivou, bez obzira šta je njena intencionalna ili realno ostvarena poruka. Ne slažem se ni što se ukrašavanja javnih površina tiče, na prvom mestu, onako kako ja vidim društvo, tih "javnih" površina bi trebalo da bude minimum, odnosno, najbolje bi bilo sve urediti tako da ogromna većina istih bude u privatnom vlasništvu, uključujući i ulice (trenutno živim u gradu gde je pola grada stalno raskopano zato što je monitoring kvaliteta javnih radova nizak, po meni je to dovoljan razlog da se ulice privatizuju, i da svaki vozač plaća neki minimalni satelitski fee svaki put kad kroz tu ulicu prolazi, a da se od tog novca plaća održavanje, i tako dalje, i tako dalje), a što se tiče ukrašavanja bilo čega što nije privatno vlasništvo, to ukrašavanje ima smisla samo ako od njega može da se a) napravi neki novac, recimo, na turizmu (i u tom slučaju bi to pre trebalo urediti tako da neko privatan u to investira i nekako ima prihod od toga) ili b) ako ljudi koji okolo žive ili to koriste na osnovu nečega imaju interes da urede/ukrase tu površinu, pa skupe pare na gomilu i to urade, šta mene, koji, recimo, živim u drugom kraju grada, i nikad ne idem u centar, briga da li je tamo neka statua ili već neka druga skalamerija, i po kom osnovu mene neko treba da udara po ušima da bi plaćao nekog imbecila koji vaja džinovske srednje prste i živi u iluziji da je to "umetnost" i "provokacija"? :)) Znate šta bi bila provokacija? Da neko kome je pokvario pogled veže tog majmuna i onog ko je tu pizdariju odobrio vlastitim crevima za taj prst, i to tako da ga security kamere ne snime :))) To ja zovem provokacijom, a ne neke pišljive skulpture, i da živim u blizini milanske berze, makar bih porazmislio o nekom sličnom zabavnom programu :)) A ako slučajno živite u EU ili u Severnoj Americi, valjda ste primetili da svaki kreten i neradnik koji ne zna šta će sa sobom automatski proglašava sebe za umetnika, i da ono što i etablirani i priznati "umetnici" danas rade svake godine sve više zaostaje za razvojem tehnologije i društva (jer su ti ljudi u većini mentalno isto što i beslovesna širokonarodna stoka koja je već decenijama potpuno izgubljena i obeućena od brzine društvenih i ekonomskih promena, i u 99.9% slučajeva nemaju nikakvu svest o zaista bitnim stvarima koje se dešavaju, pa im tako izgleda i "umetnost", to jest, da izvinete, kao preispoljno retro-mračnjačko, irelevantno i dekadentno sranje... :) ).

ziggy said...

> Ziggy, oprostite, ništa lično, ali stvarno nismo na ti.
--
bez uvrede, persiranje sam rezervisao za nekolicinu koja svoje postove potpisuje punim imenom i prezimenom. nelagodno mi je da persiram pseudonimu a i deluje mi nekorektno prema potpisanima, ništa lično.

nije ova skulptura površvna, deluje vešto napravljena, ona je dobro udenuta u kontekst italijanske istorije koji je krcat sukobima između levice i desnice. skulptura, takva kakva je i tu gde je, navodi na raspravu baš o toj/takvoj istoriji; koliko god se ona nekom delu publike činila banalnom i površnom, ona ni izbliza nije toliko banalna kolio razlozi za uklanjanje ove skulpture.

deo koji se tiče javnih prostora je nerealan. postoje sasvim razumni razlozi zašto je nerealno očekivati da ulice budu u privatnom posedu itd., o tome ću nešto kasnije.